ua en ru

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на морі

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на морі Фото: Розлив російської нафти у Чорному морі (Getty Images)

Країни Заходу розробляють нові санкції проти російської нафти. Пропонується обмежити доступ танкерів, які перевозять російську нафту, до послуг страхування та ремонту незалежно від вартості сировини. Які країни допомагають формувати РФ "тіньовий" флот та чи зупинять нові санкції торгівлю російською нафтою на морі – у матеріалі журналіста РБК-Україна Дмитра Сидорова.

Головне:

  • Які нові санкції пропонують G7 та ЄС проти російських танкерів?

  • Чи потрібні РФ морські послуги в портах Європи?

  • Яка роль "тіньового" флоту?

  • Хто забезпечує агресора танкерами для обходу санкцій?

  • Чи зупинять нові обмеження експорт російської нафти морем?

Країни Великої сімки (США, Японія, Німеччина, Велика Британія, Франція, Італія та Канада), а також Європейський Союз почали обговорення нового санкційного заходу проти нафтового експорту Росії. Вони розглядають можливість позбавити танкери, які легально перевозять російську нафту, доступу до страхування та інших морських послуг.

Як повідомило 5 грудня агентство Reuters, близько 38% експорту російської сирої нафти здійснюється за допомогою танкерів, які працюють у правовому полі західного світу, тобто мають дотримуватися санкцій. Це означає, що ці судна перевозять російську нафту, вартість якої не перевищує цінову стелю (на сьогодні - нижче 50 доларів за барель в країнах Європи).

Ці судна можуть заходити в європейські порти, отримувати технічне обслуговування, страхові послуги та дозаправлятися паливом. Нова пропозиція полягає у тому, щоб взагалі прибрати цінову стелю для танкерів з російською нафтою і повністю забрати у них можливість отримувати морські послуги в цих країнах G7 та ЄС.

Новий обмежувальний захід планують включити до наступного (20-го) санкційного пакету, який може бути прийнятий на початку 2026 року, повідомляє Reuters.

Значення морських послуг

Заборона надання морських послуг такерам з російською нафтою, незалежно від її ціни, – це логічне продовження політики застосування цінових обмежень. Спочатку заборонили нафту, яка дорожча прайс-кепу, і послуги для неї, а тепер хочуть зупинити послуги, незважаючи на ціну.

"Немає сенсу вважати частину російської нафти легальною, яка дешевша за прайс-кеп, а частину нелегальною", - коментує уповноважений президента України з питань санкційної політики Владислав Власюк.

Він додав, що нові санкції доповнюють політику США, які запровадили жорсткі обмеження щодо закордонних активів російських нафтових компаній "Роснефть" та "Лукойл".

Танкери, які легально перевозять російську нафту, через Балтійське та Чорне моря потребують страховки вантажу і самого судна. Морська галузь взагалі не працює без цього інструменту.

"Коли танкер після Новоросійська (російський порт на Чорному морі - ред.) заходить в цивілізований порт, там йому одразу спитають "А де твоя страховка? Ти тут зараз прийдеш, в тебе витіче нафта, хто за це платитеме?" - пояснює аналітик консалтингової компанії "НафтоРинок" Олександр Сіренко та додає, що судно без страховки одразу розвернуть і не пустять в порт.

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на морі

Фото: Танкер не може зайти в порт без страхування вантажу та судна (Getty Images)

На сьогодні 90% європейського ринку страхових послуг займає група страховиків із Великої Британії Lloyd’s та голландські компанії. Вони забезпечують страхування танкерів, які везуть нафту і нафтопродукти, говорить експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев.

Для танкерів, які працюють в правовому полі, наявність контрактів з цими компаніями є критичними. До того ж танкери можуть заходити в європейські порти для дозаправлення, певного ремонту. Тому нові санкції дуже сильно вдарять по транспортуванню російської нафти "білим" флотом.

Проте вони не лякають компанії, які везуть російську нафту поза правовим полем західного світу. "Тіньовий" флот допомагає Росії експортувати морським шляхом більшу частину своєї нафти. На початку вересня аналітична компанія S&P Global опублікувала дані, згідно яких загальна кількість суден "тіньового" флоту у світі становить 978 танкерів, що складає 18,5% від світового танкерного флоту.

Основними користувачами цих суден є підсанкційні країни – Росія, Іран та Венесуела. Аналітики S&P Global оцінюють, що близько половини дедвейту світового "тіньового" флоту використовує саме Росія (561 судно), проте її частка може бути більшою, адже близько третини таких танкерів можуть надавати послуги різним країнам.

У листопаді морський експорт 75% російської нафти та 25% нафтопродуктів забезпечувався "тіньовим" флотом, свідчить дані Інституту Київської школи економіки, який досліджує санкційну політику. Попередні санкційні пакети ЄС регулярно поповнювалися десятками таких танкерів, нещодавно Україна ввела санкції проти майже 700 таких танкерів. Через Балтійське та Чорне моря російська нафта в основному постачається до Індії та Туреччини, коментує керівниця Хабу санкційної експертизи KSE Institute Юлія Павицька.

Цей флот не користується послугами визнаних страхових компаній, вони можуть співпрацювати з маловідомими гравцями страхового ринку. "Умовно, це будуть якісь офшори, швейцарські страховики, про яких ніхто нічого не чув", - наводить приклад Рябцев.

"Тіньовий" флот має обмежені можливості для ремонту, постачання продовольства та всього іншого. "Цим "піратам" байдуже. Їм ці послуги (визнаних страховиків та сервісних компаній - ред.) не потрібні. Вони або не заходять в європейські порти, або заходять і розраховуються готівкою. Складно сказати, як це відбувається", - додав Сіренко.

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на моріФото: Суднам із російскою нафтою потрібна портова інфраструктура та інші морські послуги (Getty Images)

Важливим аспектом є експорт нафтопродуктів, його чомусь не згадують під час дискусій про нові санкції. Танкери, які везуть російський дизель, мазут та інші продукти переробки нафти так само, як і судна із сировиною, мають бути позбавлені доступу до цивілізованого сервісного ринку.

Опоненти нових обмежень

Нові санкції підтримують країни Північної Європи, які мають вихід до Балтійського моря, через яке проходить більшість "тіньового" флоту з російською нафтою.

Ініціативу підтримує формат Nordic-Baltic Eight – Данія, Ісландія, Латвія, Литва, Норвегія, Фінляндія, Швеція та Естонія, говорить Владислав Власюк. Також виступають "за" Велика Британія, Німеччина, Франція та Нідерланди.

Він додає, що Балтійські країни вже давно хочуть обмежити морський експорт Росії, Франція зупиняла російський танкер за підозрою запуску безпілотників із цього судна, до того ж ця країна буде головувати у G7 у 2026 році.

Також Ірландія разом з британцями здійснювала стеження за російськими "тіньовими" танкерами. Під час візиту до Дубліна на початку грудня Володимир Зеленський акцентував увагу, що лише у липні через економічну зону Ірландії пройшло понад 450 танкерів "тіньового" флоту РФ. "Позиція США щодо цього питання поки невідома", - говорить Власюк в коментарі РБК-Україна.

В той час, як морські країни Північної та Західної Європи підтримують нові санкції, деякі морські держави на півдні виступають бенефіціарами російського експорту вуглеводнів. Агентство Reuters у своїй публікації прямо зазначило Грецію, Мальту та Кіпр.

"Частіше за все згадують про Грецію, адже грецькі компанії – найбільші власники танкерів", - додає Олександр Сіренко.

У червні Головне управління розвідки повідомляло, що біля берегів Греції та Кіпру здійснювалося незаконне перевантаження російської нафти з танкера на танкер (англ. ship to ship). Таким чином, танкер з великим тоннажем може не заходити в порт, він зупиняється в морі, переливає нафту на менші судна, за допомогою яких ресурс буде далі доставляється до терміналів.

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на морі

Фото: Біля узбережжя Греції фіксувався перелив нафти з більшого танкера на менші, щоб уникнути санкцій (Getty Images)

Греція та інші країни надають не лише танкери, але також і свої прапори, що є досить цінною послугою в мореплавстві. Коли судно йде під прапором певної країни, воно підлягає її юрисдикції, яка, наприклад, може забезпечувати нижчі податки та збори.

"Це приваблює контрагентів, які зацікавлені в мінімізації витрат на фрахт. Греція, Мальта та Кіпр надають і свої танкери, і свої прапори", - коментує Геннадій Рябцев.

Лобісти з Греції та інших країн-бенефіціарів морського експорту російської нафти будуть апелювати до того, що нові обмеження негативно вплинуть на їх економіку, в структурі якої морський бізнес займає значну частку.

Можливі результати санкцій

Щоб оцінити ефект від нових санкцій, варто подивитися, що дали діючі обмеження. Обсяг експорту російської нафти та нафтопродуктів з початку 2022 року до сьогодні залишається на більш-менш постійному рівні – 7-8 млн барелів на добу, свідчать дані Київської школи економіки.

Проте доходи РФ від експорту нафти і нафтопродуктів з 2022 року скоротилися на 27% – до майже 160 млрд доларів (прогнозний показник за весь 2025 рік). Тобто санкції скорочують доходи РФ від нафти і нафтопродуктів, але слабо впливають на обсяги експорту цих вуглеводнів.

Дотримання діючого цінового обмеження – дуже складна справа, пояснює Рябцев, адже у ЄС немає належної нормативно-правової бази для того, щоб зупинити, перевірити або тим більше арештувати танкер. Попри поодинокі випадки, зупинка танкеру у міжнародних водах – це юридична проблема для європейців. "Немає правової бази, щоб реалізовувати ці санкції", - коментує Рябцев.

Якщо складно зупинити і перевірити танкер на предмет дотримання цінової стелі, так само це буде складно зробити, щоб дізнатися послугами яких страховиків користується судновласник. Проте експерт прогнозує, що нові санкції все-таки вдарять по доходам росіян від експорту нафти, адже будь-яке ускладнення логістики та супутніх послуг виливається у їх здорожчання, до того ж послуги тіньових страховиків – дорожчі за "білий" ринок.

Також можливе збільшення знижок на російську нафту, щоб її продовжували купувати. Ці знижки й так збільшилися після американських санкцій проти "Роснефті" та "Лукойла".

Танкерний бій. Як Захід планує обнулити Росії торгівлю нафтою на моріФото: Лише реальні перевірки танкерів та їх арешт дозволить зупинити торгівлю російською нафтою (Getty Images)

Заборона на морські послуги не призведе до зростання цін на нафту на світовому ринку через значний її профіцит. Юлія Павицька говорить, що наступного року перевиробництво нафти у світі досягне 4 млн барелів на добу (при споживанні близько 100 млн барелів на добу).

"Це означає, що ринок має достатній запас міцності, щоб абсорбувати часткове випадіння російських обсягів", - сказала вона та додала, що Саудівська Аравія готова оперативно зайняти вивільнену нішу.

Опитані РБК-Україна експерти сходяться на думці, що головним ризиком після запровадження нових санкцій стане збільшення "тіньового" флоту, росіяни можуть повністю "пересісти" на судна, які працюють поза правовим полем Заходу.

"Навіть повна заборона на надання морських сервісів не є панацеєю… Вона не розв’язує проблему "тіньового" флоту – навпаки, може стимулювати його подальше розширення", - коментує Юлія Павицька.

Щоб уникнути такого ризику, країнам G7 та Європейського Союзу варто максимально докласти зусиль для дотримання діючих санкцій, тобто забезпечити можливість перевірки танкерів, їх арешту, висадки на берег команди та навіть затримання відповідальних менеджерів. Лише реальні засоби впливу дозволять не тільки ускладнити бізнес росіян, але й реально обмежити обсяги експорту їх вуглеводнів.