Поточні тарифи на квитки "Укрзалізниці" у кілька разів нижчі за їхню реальну собівартість. Найбільша різниця - у плацкартних вагонах: такі поїздки продають більш ніж удвічі дешевше, ніж вони коштують насправді.
Про це пише РБК-Україна із посиланням на заяву голови правління АТ "Укрзалізниця" Олександра Перцовського під час зустрічі із журналістами.
За даними "Укрзалізниці", зараз тарифи на пасажирські перевезення значно дешевші, ніж вони б мали коштувати.
Середня вартість квитка і його собівартість:
Найбільший розрив між тарифом та реальними витратами у вартості плацкартів - 178%, найменший - у вартості квитків 1 класу ІС - 47%.
"Укрзалізниця" планує "підняти динамічне ціноутворення" для пасажирських купейних вагонів СВ і 1-го класу "Інтерсіті". Разом із тим на інші види квитків залишаться поточні тарифи. На підняття цін компанія змушена піти через те, що вантажоперевезення уже не перекриває витрат на пасажирські рейси.
"Завжди вантажні перевезення допомагали покривати збитки пасажирських перевезень. До повномасштабки ми продовжували вести російський, казахський транзит. Це генерувало в кращі часи понад мільярд доларів доходу. Зараз цього нема, крім того, зростають витрата на електроенергію, на паливо тощо", - пояснив Олександр Перцовський.
У перші роки повномасштабної війни вдалося перекрити втрати від скорочення перевезень завдяки підвищенню на 70% тарифів на вантажоперевезення. Втім ситуація різко змінилась після відкриття "зернового кордону" (перевезення морем) у 2024 році, тоді кількість перевезень "УЗ" знову скоротилась.
Щоб продовжувати роботу компанії, потрібно було або суттєво підвищити ціни на всі квитки, або отримати державну підтримку. Тому "Укрзалізниця" запропонувала уряду запустити програму "УЗ 3000", щоб використати бюджетні кошти на перевезення реальних пасажирів, а не на порожні місця, і "відпрацювати" субвенцію.
"Укрзалізниця" у грудні запускає пілотну програму "УЗ 3000", яка дозволить українцям безкоштовно подорожувати потягами на відстань до 3000 км. Спершу ініціатива діятиме на прифронтових маршрутах, а з січня - на інших напрямках. Програма покриє плацкарт і купе, але не поширюється на СВ, перший клас чи міжнародні рейси.
Скористатися зможуть усі дорослі та діти через акаунт батьків в застосунку "УЗ". Квитки надаватимуться у позапікові періоди - компанія виставлятиме до 250 тисяч "бонусних" місць щомісяця. Оплата відбуватиметься не грошима, а списанням кілометрів.
Механізм також розробляють для тих, хто не має смартфонів - їм допомагатимуть у спеціальних центрах. У компанії наголошують, що програма покликана підтримати українців, стимулювати подорожі в "низький сезон" і збалансувати пасажиропотоки.