Останнім часом електросамокати та їхній прокат у більшості міст України стали надзвичайно популярними. Проте суттєво збільшилась і кількість дорожньо-транспортних пригод за їх участі, що викликає занепокоєння у багатьох громадян.
Докладніше про те, чи вважається електросамокат повноцінним транспортним засобом, чи можна їздити на ньому по тротуарах і пішохідних доріжках, а також як можуть покарати водія за порушення правил, - розповів у коментарі РБК-Україна адвокат і магістр права Євген Буліменко.
Відповідно до пункту 1.10 Правил дорожнього руху (ПДР), затверджених постановою Кабінету міністрів №1306 від 10 жовтня 2001 року, транспортним засобом є пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів.
"Таким чином, електросамокат підпадає під визначення транспортного засобу", - уточнив адвокат.
Він пояснив, що водій електросамоката, відповідно:
"Аналогічної думки в більшості випадків дотримуються українські суди, які при розгляді справ про порушення правил безпеки дорожнього руху визнають водіїв електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху, які за вказані вище порушення несуть передбачену законом відповідальність, в тому числі, кримінальну", - розповів Буліменко.
Експерт повідомив, що пунктом 11.13 ПДР заборонено рух транспортних засобів:
"Крім випадків, коли вони застосовуються для виконання робіт або обслуговування торгівельних та інших підприємств, розташованих безпосередньо біля цих тротуарів або доріжок (за відсутності інших під'їздів і за умови виконання вимог пунктів 26.1 - 26.3 цих Правил)", - уточнив магістр права.
Буліменко повідомив, що водію електросамоката загрожує адміністративна відповідальність за рух по тротуарах і пішохідних доріжках, якщо це спричинило пошкодження:
Йдеться про накладення штрафу в розмірі 850 гривень або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року (згідно зі статтею 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення - КУпАП).
Якщо зазначене вище порушення спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження, водій електросамоката нестиме кримінальну відповідальність у вигляді:
"Із позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років", - уточнив адвокат.
Якщо ж у результаті такого порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту сталася смерть потерпілого або заподіяння потерпілому тяжких тілесних ушкоджень, водій електросамоката нестиме кримінальну відповідальність.
Йдеться про позбавлення волі на строк від трьох до восьми років - із позбавленням права керувати транспортними засобами на строк до трьох років або без такого (частини 1, 2 статті 286 Кримінального кодексу України).
"Також водій електросамоката зобов'язаний відшкодувати матеріальну та моральну шкоду, заподіяну потерпілому внаслідок порушення таким водієм правил безпеки дорожнього руху", - підсумував Буліменко.
Нагадаємо, у вересні минулого року через численні скарги місцевих мешканців обмежити використання електросамокатів вирішили в Івано-Франківську. Тоді йшлося про зменшення максимальної швидкості для користувачів або ж навіть повну заборону самокатів.
Згодом стало відомо, що пішохідну зону вулиці Незалежності в Івано-Франківську (відому як "стометрівка") повністю закривають для прокатних електросамокатів (завдяки перепрограмуванню цих двоколісних транспортних засобів).
Тим часом на сайті Київської міської ради було опубліковано електронну петицію, що пропонувала заборонити надання послуг із прокату електросамокатів у столиці.
З огляду на численні порушення ПДР українцями на електросамокатах і кількість ДТП за їх участі, ми розповідали, чи планують в Україні змінювати законодавство щодо електросамокатів, які їздять тротуарами та пішохідними доріжками.
Читайте також про перевезення велосипедів і самокатів у транспорті - кому й за що можуть виписати штраф.
Термінові та важливі повідомлення про війну Росії проти України читайте на каналі РБК-Україна в Telegram.