ua en ru

Як українці очищали й захищали оселю на Святвечір: забуті обряди та символи

Як українці очищали й захищали оселю на Святвечір: забуті обряди та символи Для чого українці освячували хати на Святвечір (фото: Getty Images)

Святвечір в Україні - це не лише кутя й колядки. Для предків це був день, коли світ оновлювався, а дім перетворювався на сакральний простір. Найголовніша традиція - освячування дому перед Різдвом.

Для чого та як українці освячували свій дім перед Різдвом, розповідає РБК-Україна.

Освячення оселі перед вечерею мало зовсім не формальний характер: це була система ритуалів очищення, захисту, магічного зміцнення родини й символічного діалогу з предками.

Українці вірили, що саме цього вечора межа між світами тонка, а від правильних дій господаря залежить добробут на весь рік.

Чому освячення оселі було важливим на Святвечір

Для українців дім був живою істотою - "хатою-матір’ю". Її очищали й захищали, щоб у новий рік увійшла благодать, добробут та добрі сили.

Християнські елементи поступово поєдналися з дохристиянськими, утворивши унікальний ритуальний комплекс, який зберігся переважно в селах Галичини, Волині, Полісся й Поділля.

Початок обряду: господар із першою свічкою

Один із центральних етапів - внесення до хати "дідуха" й запалювання першої свічки. Зазвичай її давали господареві - як главі роду. Свічка символізувала світло Різдва, але у народній традиції вона була ще й захисною: вірили, що очищує повітря й "виганяє все лихе".

Господар обходив з нею всі кути, притримуючи долонею іскри, щоб вони "не злякали домашніх духів". У деяких регіонах на Закарпатті навіть примовляли: "Щоб хата палала щастям, а не вогнем".

Кроплення свяченою водою

Після приходу священника або самостійного освячення води господар окроплював:

  • покуття (вважалося "найсвятішим місцем" дому)
  • стіл
  • поріг
  • комору
  • хлів

На Поліссі особливо дбали про поріг - як "межу", що першою зустрічає гостя й може впустити або добро, або зло. На Слобожанщині водою окроплювали й худобу, бо вірили, що у Святвечір усі живі істоти мають отримати благословення.

Обряд димлення: спалювання злих сил

Важлива, але менш відома практика - "окурювання хати" ароматним димом. Використовували:

  • полин
  • ялівець
  • суху м’яту
  • кору яблуні

Це - один із найстійкіших дохристиянських елементів. Дим мав очистити простір, прогнати "хвороби й недолю", а також убезпечити дітей.

Степова Україна: пшениця та магія добробуту

На півдні та Подніпров’ї господині розсипали по кутах жменю зерна, промовляючи побажання на врожай. Зерно не прибирали до Різдва - воно вважалося "кормом для добрих сил".

У деяких селах Миколаївщини відомий обряд "засівання хати" до появи колядників: це був внутрішній, родинний "оберіг на гроші".

Роль дітей та молодших у родині

Дітей впускали до хати першими після освячення. В Україні це називалося "добрий крок". Вірили, що маленькі несуть світло, а їхня радість захищає від зурочень.

На Полтавщині навіть існувала традиція - наймолодший хлопчик мав сісти на покуті "як перший ангел дому".

Освячення столу та куті

Перед тим як сісти до трапези, господар ще раз обходив дім зі свічкою та стислою молитвою. Потім усі родичі ставали навколо столу, з якого знімали всі зайві речі, окрім 12 страв. Стіл вважався "олтарем дому", тому його не можна було рухати чи перевертати.

На Гуцульщині кутю тричі підкидали до стелі – "щоб рік був високий і врожайний". Зерна, що прилипали, тлумачили як знак долі.

Фінальне "закриття дому"

Після вечері господар тричі проводив свічкою над дверима, "замкнувши" хату на добро. Поріг обсипали зерном або сіллю - залежно від регіону.

Цей момент вважався завершенням повного очищення, і лише після цього дозволялося виходити колядувати.