Екстрена медична допомога входить до Програми медичних гарантій у 2024 році та є безоплатною. Тобто, кожен може скористатися допомогою лікарів, якщо перебуває у невідкладному стані. Однак є певні правила виклику швидкої допомоги й потрібно знати, в яких випадках бригада до вас не поїде.
Про це розповідає РБК-Україна (проєкт Styler) з посиланням на Національну службу здоров'я України.
Прийом повідомлень про невідкладний стан відбувається за єдиним телефонним номером 103. Якщо під час спілкування диспетчер виявить підстави для виїзду бригади екстреної допомоги, то скерує медиків до пацієнта.
Якщо ж таких підстав немає, пацієнт отримає консультацію телефоном. Також пацієнта можуть скерувати до сімейного лікаря, якщо його стан не є невідкладним, але потребує огляду чи обстеження у лікаря.
Ще раз. Бригади екстреної допомоги не здійснюють огляд пацієнтів, які не перебувають у невідкладному стані, але можуть потребувати консультації та огляду сімейного лікаря.
Бригада ЕМД не виїжджає на виклик до пацієнтів, які:
Диспетчер екстреної медичної допомоги не буде відмовляти пацієнту у невідкладному стані, у якого немає декларації з сімейним лікарем. Також не потрібно скерування для виклику швидкої допомоги.
Варто пам'ятати, що в Україні чітко визначено перелік підстав, за яких бригада екстреної медичної допомоги виїжджає на виклик. До основних підстав належать:
В межах пакета безоплатним для пацієнта є наступні медичні послуги:
Програма медичних гарантій покриває надання екстреної медичної допомоги на місці події - на вулиці, у громадських місцях, на виробництві, в різноманітних установах.
А також при особистому зверненні пацієнта, який перебуває у загрозливому для життя стані, безпосередньо до підрозділу ЕМД.
Головне правило - надавати достовірну інформацію диспетчеру, який відповість на дзвінок за номером 103. Не можна приховувати ані симптоми, ані іншу важливу інформацію. Щодо алгоритму виклику за номером 103, то він такий.
1. Назвіть прізвище, стать, вік людини, яка потребує невідкладної медичної допомоги. Якщо це незнайома людина, необхідно вказати стать і орієнтовний вік.
2. Також повідомте, хто і з якого номера телефону викликає бригаду ЕМД.
3. Максимально точно опишіть скарги та стан людини. Якщо знаєте напевне, то вкажіть причину виникнення невідкладного стану.
4. Відповідайте на всі уточнюючі питання диспетчера. Усі питання диспетчера є важливими.
5. Називайте точну адресу виклику: район, населений пункт, вулицю, номер будинку, квартири, поверх, код домофона і номер під'їзду. Якщо місцезнаходження вулиці або будинку невідомі, необхідно уточнити шляхи під'їзду до адреси або місця випадку та його загальновідомі орієнтири.
6. За можливості забезпечте бригаді ЕМД безперешкодний доступ до пацієнта.
7. Якщо є можливість, зустріньте швидку на вулиці, щоб лікарі не витрачали час на пошук квартири.
8. Якщо це виклик, де є будь-яких тварини, які можуть ускладнити надання медичної допомоги пацієнту, то їх треба закрити в окремій кімнаті чи вольєрі.
9. При можливості треба підготувати документи пацієнта, паспорт та медичну документацію. У разі потреби у госпіталізації це буде необхідно передати медикам лікарні. За умов невідкладного стану значення має кожна хвилина.
Раніше ми розповідали про те, що українцям розвіяли поширений міф про е-направлення.
А ще ми писали про те, що в Україні можна викликати швидку мовою жестів або через SMS.