Уряд затвердив новий порядок зупинки реєстрації податкових накладних для боротьби з фіктивним ПДВ в Україні. Водночас ця постанова може мати ризики і для реального бізнесу.
Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на коментар головної спеціалістки відділу моніторингу баз даних та інформаційних ресурсів ДФС, фахівець департаменту моніторингу баз даних та верифікації виплат Міністерства фінансів Тетяни Стоян.
"Наприклад, платник імпортер, завозить на територію України фрукти та овочі, він це декларує в податкових накладних, а насправді цей товар продає на ринку за готівку. Потім даний платник відповідно до зареєстрованого кредиту, подає декларацію, щоб йому повернули ПДВ, але це вже є "подвійний дохід" платника, тобто він отримав готівку та просить ще від держави кошти. Власне для запобігання таким діянням й була видана постанова №1165”, – пояснює Тетяна Стоян.
Робота над постановою почалася у 2017 році, коли Кабмін доручив міністру фінансів створити робочу групу для запровадження механізму моніторингу податкових накладних з ПДВ. До команди тоді долучилася Тетяна Стоян.
Варто зазначити, що за два роки до цього, за участі Тетяни, було запроваджено Реєстр повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість та новий механізм адміністрування та відшкодування ПДВ.
Якщо Реєстр і система адміністрування ПДВ створювалися, щоб платникам було зручніше користуватися податковими механізмами, а державі - боротися з корупцією, то постанова №1165 стала наступним кроком для ефективної роботи податкової системи України.
"За допомогою постанови ми прагнемо вдосконалити боротьбу з фіктивними ПДВ та фіктивними бізнесами", - зазначає Стоян.
Але є й зворотна сторона медалі, адже постанова також може впливати й на реальний бізнес у разі помилок, технічних збоїв чи нестачі документів, акцентує експертка.
Відповідно, аби потоваришувати з нововведеннями, варто перш за все бути уважними. Й орієнтуватися у важливих пунктах постанови, яка встановлює механізм моніторингу податкових накладних, критерії ризиковості, порядок дій у разі блокування, автоматичну реєстрацію та скарги, наголошує Тетяна Стоян.
Тобто, з огляду на останній пункт, комунікація між платником та податковою службою залишається двосторонньою.
"Я завжди кажу, що важливе лояльне ставлення до платників податків. Коли я йшла у професію, то прагнула покращити думку пересічного громадянина України про державну податкову службу", - ділиться Стоян.
В її доробку вже два Реєстри, спрямовані на зменшення так званого "схемного" податкового кредиту та корупційної діяльності з боку податкових органів.
"Завдяки роботі Тетяни, зокрема розробці критеріїв ризикоорієнтованої перевірки та аналізу економічних показників платників, а також формуванню узгоджених методичних підходів для системного застосування, були внесені зміни до регламентів і вдосконалені процедури адміністрування ПДВ. Практичне застосування цих підходів дозволило посилити контроль над ризиковими операціями в сфері ПДВ та захистити бюджет", - розповідає Станіслав Бескидевич, начальник управління Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПС.
До Міністерства фінансів України фахівчиня долучилась у 2017 році. Серед її обовʼязків - моніторинг та адміністрування баз даних та інформаційних ресурсів ДФС України для збору податків, зборів та інших обовʼязкових платежів, а також контроль своєчасності підтвердження заявок до бюджетного відшкодування.
Минулого року Тетяна Стоян отримала подяку від міністра фінансів України за ефективну діяльність з виконання державного замовлення.
Кар’єрний шлях Тетяни Стоян від Державної податкової інспекції у 2005 році до Міністерства фінансів у 2017 році був паралельним із розвитком податкової системи України.
Тож важливо, коли на розвиток країни впливають вмотивовані спеціалісти, які реалізують свої професійні завдання та підтверджують довіру і лояльність населення діями.