Онлайн-консультації у лікарів є доволі поширеними в Україні, однак залишається низка юридично не врегульованих нюансів. Зокрема, й тому, що в чинному законодавстві на сьогодні немає визначення ані онлайн-клініки, ані онлайн-лікаря.
Чи можна вважати онлайн-консультацію повноцінною медичною послугою, які є важливі правові аспекти і чи захищений пацієнт у разі помилки лікаря під час онлайн-консультації, для РБК-Україна розповіла медичний адвокат, засновниця адвокатського бюро Олена Бабич.
Олена Бабич зазначила, що на сьогодні в юридичному полі не існує поняття "онлайн-клініки" чи "онлайн-лікаря".
Згідно зі статтею 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" та Постановою Кабінету Міністрів "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики", щоб надавати медичні послуги (а консультація лікаря - це саме медична послуга), обов’язково потрібна ліцензія на здійснення медичної практики.
"Ліцензія видається не віртуально, а на конкретну фізичну адресу. Тобто клініка повинна мати приміщення та ліцензію, а лікар - працювати як ФОП або в закладі охорони здоров’я", - наголосила юрист.
За словами Олени Бабич, згідно з чинним законодавством, телемедицина - це не просто онлайн-консультація лікаря у звичному для нас форматі. Вона передусім стосується роботи спеціально обладнаних телемедичних кабінетів.
"МОЗ уже намагалося врегулювати питання саме онлайн-консультацій. Але поки що остаточних змін не ухвалено. Тому на сьогодні онлайн-консультація лікаря залишається поза чітким нормативним регулюванням і перебуває у так званій "сірій зоні", - зазначила експертка.
Як пояснила Олена Бабич, усе залежить від конкретної ситуації. Є стани, коли дистанційної консультації цілком достатньо - наприклад, якщо пацієнт уже проходив очний огляд, а онлайн-зустріч потрібна лише для коригування лікування.
Водночас онлайн-консультація не може замінити очного огляду у разі серйозних захворювань чи коли протоколи лікування вимагають очного обстеження пацієнта.
Юрист наголошує: все залежить від того, як була оформлена онлайн-консультація і які документи були видані пацієнту.
"Якщо жодних письмових підтверджень немає, то захистити свої права пацієнту буде доволі складно", - зазначила фахівець.
Раніше ми розповідали, хто має право вести дитину до лікаря: бабуся, няня чи тільки батьки.
Також писали про те, що "Дія" надсилатиме повідомлення про рецепти та направлення від лікаря, і роз’яснили деталі.
Крім того, розповідали, кому і як встановлюють інвалідність після видалення щитоподібної залози із поясненнями юриста.