Неправильна діагностика, невідповідно обраний спосіб лікування, недосконало вивчені причини захворювання чи недбале ставлення лікаря можуть мати серйозні наслідки для пацієнта. Але чи завжди йдеться про лікарську помилку та чи є можливість притягнути лікаря до відповідальності?
Які права має пацієнт і як їх захистити, пояснила для РБК-Україна юрист, фахівець з медичного права Дар’я Єрьоменко.
Дар’я Єрьоменко зауважила, що є відмінність між лікарською помилкою та лікарською недбалістю.
Термін "лікарська помилка" слід застосовувати у випадках, коли виявлено похибку в діяльності лікаря і тільки за умови, якщо не допущено свідомої халатності та недбальства.
"Наприклад: лікар не мав достатнього рівня медичної підготовки, або ж спеціаліст неправильно тлумачив встановлений діагноз чи результати досліджень пацієнта, або йдеться про недосконалість самого способу лікування відповідного захворювання", - розповіла юрист.
Своєю чергою "лікарська недбалість", як пояснила експертка, - це про халатне ставлення лікаря до виконання своїх посадових обов’язків, унаслідок чого настала смерть пацієнта або значне погіршення стану здоров’я, що призвело до тяжких наслідків.
Згідно зі статтею 140 Кримінального кодексу України до кримінальної відповідальності лікар може бути притягнутий у разі невиконання або неналежного виконання своїх професійних обов'язків внаслідок недбалого до них ставлення, якщо це спричинило тяжкі наслідки для хворого (наприклад, смерть пацієнта або встановлена інвалідність).
Юрист розповіла, що передбачено таке покарання:
"Якщо ж діяння лікаря спричинили тяжкі наслідки для неповнолітнього, то це карається обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років", - додала Дар’я Єрьоменко.
Експертка зазначила, що передбачена й адміністративна відповідальність - у вигляді штрафу, догани чи позбавлення права виконувати професійні обов’язки.
"Зокрема, Цивільним кодексом України передбачено матеріальне відшкодування збитків, яких було завдано пацієнту", - розповіла юрист.
Щодо матеріальної шкоди вона пояснила, що стаття 1195 Цивільного кодексу передбачає відшкодування потерпілому заробітку (доходу), втраченого ним внаслідок позбавлення чи зменшення працездатності, а також додаткових витрат, зумовлених необхідністю посиленого харчування, санаторно-курортного лікування, придбання ліків, протезування, стороннього догляду тощо.
"Цю шкоду відшкодовує або юридична особа, тобто медичний заклад, або фізична особа, тобто лікар. А в разі смерті пацієнта право на відшкодування мають непрацездатні особи, для яких він був годувальником - це передбачено статтею 1200 Цивільного кодексу", - пояснила експертка.
Юрист наголошує, що дефекти надання медичної допомоги встановлюють у відділі комісійних судово-медичних експертиз у Бюро судово-медичної експертизи.
Тобто, щоб довести халатність лікарів, потрібно ініціювати проведення судово-медичної експертизи, а іноді - і кількох експертиз.
"Якщо пацієнт чи його представники вважають, що висновки експертиз є сумнівними, згідно з ч. 3 ст. 150 Цивільного процесуального кодексу України вони можуть звернутися до суду з клопотанням про призначення повторної експертизи із залученням іншого експерта" - зазначила Єрьоменко.
За словами експертки, важливо встановити причинний зв’язок між діями лікаря та наслідком. Потрібно довести, що шкода, заподіяна пацієнту, спричинена саме діяннями лікарів, а не іншими об’єктивними чинниками.
Такими чинниками можуть бути недосконалість медичної науки на цьому етапі, об’єктивні труднощі діагностики, атиповий розвиток захворювання, пізнє звернення пацієнта для діагностики.
Дар’я Єрьоменко рекомендує такий алгоритм дій.
Експертка наголосила, що всі звернення до зазначених установ потрібно фіксувати, надіславши документи поштою, або реєструвати особисто, отримавши вхідний номер реєстрації документа.