ua en ru

Заводи в МС виробляють нафтопродукти собівартістю нижче ніж в Україні на 130 дол./т, - учасник ринку

Заводи в країнах Митного союзу завдяки пільговій ціні на нафту мають преференції порівняно з Україною - приблизно в 130 дол. на тонну нафтопродуктів. Українські заводи таких пільг не мають, тому змушені або закриватися, або переробляти давальницьку сировину, щоб як мінімум зберегти підприємство і робочі місця. Про це в інтерв'ю виданню "Комерсант-Україна" заявив директор департаменту бізнес-маркетингу "ТНК-BP Коммерс" Кирило Молоденков.
За останній місяць обмеження по заправці літаків були введені в більшості міст. Паливні компанії пояснюють це загальною кризою нафтопереробки в країні - цього року вона впала до безпрецедентно низького рівня. В результаті постачальники будуть змушені закуповувати імпортне паливо, але на його сертифікацію піде ще кілька тижнів. Авіакомпанії вже говорять про зниження рентабельності і готуються до підвищення цін.
Падіння виробництва нафтопродуктів на українських заводах відбилося на авіаринку. З початку вересня практично у всіх аеропортах виник дефіцит авіагасу. Компанії, що працюють в "Борисполі", ввели обмеження за обсягами палива, що відпускається, говорить прес-секретар аеропорту Оксана Ожигова. "Харків" оповістив перевізників про дефіцит палива і попросив їх організовувати перельоти таким чином, щоб судна не потребували дозаправки в Харкові. А в аеропорту "Запоріжжя" заправляють тільки судна регулярних рейсів: "Зараз ми не можемо розпорошуватися на чартери", - говорить гендиректор аеропорту Віктор Біскупський.
"Я не пам'ятаю, щоб раніше доходило до такого. Ситуація на ринку критична", - говорить Леонід Шмаєвич, гендиректор авіакомпанії "Урга", якою, за його словами, в аеропорту Миколаєва недавно відмовили в заправці. "Компанія" Кребо "посилається на дефіцит палива. У підсумку нам доводиться закуповувати гас у приватних постачальників в різних містах і везти його до Миколаєва для заправки. Таке паливо нам обходиться в 2000 дол./т, для порівняння - в Туреччині воно коштує 1020 дол./т", - розповідає Шмаєвич. У "Міжнародних авіалініях України" (МАУ) говорять, що тепер намагаються по максимуму наповнювати паливні баки літаків у "Борисполі" і європейських аеропортах. "Але якщо літак повністю завантажений пасажирами, ми не можемо максимально заправляти його через вимоги безпеки польотів", - говорить прес-секретар МАУ Євгенія Сацька.
У зв'язку з дефіцитом палива постачальники вперше за останні кілька років почали різко підвищувати ціни. Близько місяця тому ТНК-BP повідомила контрагентів, що з жовтня авіаційний гас подорожчає на 2-15%. В авіакомпаніях кажуть, що підвищення планують й інші постачальники. У прес-службі "Лукойл" коментувати це питання не стали. Втім, в "Укртатнафті" стверджують, що не мають наміру підвищувати ціни. "Ми працюємо за довгостроковими контрактами, які підписуються строком на 2-3 роки. У контрактах зафіксована прив'язка до світових котирувань на авіапаливо", - стверджує голова правління "Укртатнафти" Павло Овчаренко. У прес-службі авіакомпанії "АероСвіт" (заправник - "Укртатнафта") повідомили, що в жовтні ціни у всіх аеропортах, в яких заправляється компанія, були стабільні. Нагадаємо, більше 50% акцій "Укртатнафти" належить структурам, афільованим з групою "Приват", яка володіє часткою в компаніях "АероСвіт" (їй також належить "Донбасаеро") і "Дніпроавіа".
Співголова наглядової ради авіакомпанії "Ютейр-Україна" ("дочка" російської "Ютейр") Карен Антонов називає ціну на паливо в Україні "божевільною". "Наші постачальники не підвищували ціни різко, але вартість гасу постійно росла. Зараз з'явилися чутки про прийдешнє подорожчання ще на 150 дол./т", - зазначив Антонов. Помічник гендиректора "АероСвіту" із зв'язків з громадськістю Сергій Куций відзначає, що зараз заправка в деяких регіональних аеропортах обходиться дорожче, ніж в "Борисполі". "Одні з найвищих цін в Україні в аеропортах Сімферополя та Одеси - на 25% вище, ніж в" Борисполі", - зазначив Куций.
За підсумками серпня українські виробники бензину зайняли лише 29% ринку проти 45% на початку року.
Заправники виявилися також не готові до високих темпів відновлення авіаринку. Пасажиропотік за 8 місяців цього року виріс на 24%. У результаті зараз постачальникам щомісяця не вистачає від 500 до 2 тис. т авіапалива, відзначає аналітик компанії UPECO Олександр Сіренко. В "Укртатнафті" кажуть, що при нинішньому обсязі переробки нафти збільшити виробництво авіагасу неможливо. "Авіагас - це супутній продукт: з 100 тис. т нафти виходить 12-15 тис. т авіагасу. Якщо загальна переробка падає, звідки взятися гасу?" - зазначає Павло Овчаренко.
Обсяг споживання авіагасу в Україні, за даними UPECO, становить близько 300-350 тис. т на рік. У 2010 році українські НПЗ виробили 338 тис. т реактивного палива, з яких 153 тис. т - "Укртатнафта", 141 тис. т - Лисичанський НПЗ (належить ТНК-ВР) і 44 тис. т - Одеський НПЗ ("Лукойл", з осені 2010 року завод не працює). Також паливо поставляється з Новополоцького НПЗ (Білорусь), Волгоградського НПЗ (Росія, "Лукойл"), заводу Янос і Рязанській нафтопереробної компанії (Росія, ТНК).
Імпортувати авіагас з країн Митного союзу виявилося важко. З кінця серпня в Росії також виник дефіцит авіапалива. Крім того, з початку року гас в РФ подорожчав майже на 40%. Дефіцит палива виник через те, що нафтовики перестали виробляти його в достатніх обсягах - на профілактику були закриті кілька НПЗ, а інші збільшили випуск дизельного палива. Події в Росії позначилися на постачанні російського авіагасу в Україну. Паливо на білоруських НПЗ теж подорожчало. За даними UPECO, ціни росли завдяки попиту в інших країнах, зокрема в Афганістані. "Саме ситуація, що виникла на ринку авіапалива в Росії на початку вересня, призвела до того, що заправні компанії, що здійснюють діяльність в "Борисполі", ввели обмеження на заправку повітряних суден", - зазначила прес-секретар "Борисполя" Оксана Ожигова.
Переробники бачать вихід із ситуації виключно в захисті внутрішнього ринку. Вони наполягають на введенні мит на ввезення бензину в розмірі 130 євро/т, дизпалива - 80 євро/т. Однак Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі вивчає ситуацію з весни цього року і до цих пір рішень не прийняла. У Міненерго і зовсім заперечують дефіцит на ринку авіапалива. "Мова йде не про дефіцит, а про зростання цін, пов'язаного з міжнародною кон'юнктурою ринку", - заявило джерело в Міненерго. Незважаючи на це, минулого тижня Кабмін вже прийняв рішення виділити "Борисполю" з держрезерву 3 тис. т авіапалива. "Це не дуже великий обсяг, але він необхідний, щоб уникнути критичних ситуацій в головному аеропорту країни. Його вистачить на 3-4 тижні", - заявив у минулу п'ятницю голова Державного агентства резерву Олексій Лелюк. У прес-службі Міненерго пообіцяли прокоментувати це питання сьогодні.
Ці тимчасові заходи дають компаніям невеликий перепочинок. По-справжньому ситуація повинна змінитися з початком імпорту в країну європейського гасу. Зараз в Україні сертифіковано лише вітчизняне паливо ТС-1 і РТ. Але до кінця жовтня в Міненерго планують сертифікувати паливо Jet A-1. Очікується, що його буде поставляти ТНК-BP - компанія веде переговори про закупівлі у литовської компанії Orlen Lietuva. У Міненерго уточнюють, що після сертифікації Jet A-1 всі постачальники зможуть завозити його в Україну. "Ми готові закуповувати будь реактивне паливо після легалізації процедур його сертифікації в Україні. Наші постачальники також готові купувати паливо для заправки літаків "АероСвіту", - говорить Сергій Куций.
"Поява нового гравця дозволить наситити ринок паливом, яке дешевше виробленого в Україні", - пояснило джерело в міністерстві. Втім, учасники ринку говорять, що буде нове паливо дешевше ТС-1 або РТ, поки неясно. На світових ринках вартість авіаційного гасу падає. Відповідний індекс Platts (на умовах доставки палива в порти Амстердама, Роттердама або Антверпена) знизився за останній місяць на 8%, до 959,25 євро. Експерти прогнозують, що тенденція зниження світових цін збережеться. Однак у разі зростання світових цін на нафту подорожчає і авіагас.
Виникла криза на ринку авіапалива загрожує підвищенням цін на авіаквитки. Після появи інформації про зростання тарифів на авіапаливо авіакомпанія "Донбасаеро" заявила, що, можливо, підвищить ціни на регулярні та чартерні рейси на 2-5%. "Вартість пального зросла відразу на 10%. Це різке подорожчання, що перевищує темпи зростання цін на світовому паливному ринку", - відзначили в прес-службі перевізника. Виконавчий секретар "Української авіаційної групи" (об'єднує "Аеросвіт", "Дніпроавіа" і "Донбасаеро") Євген Трескунов каже, що паливо є критичною складовою в собівартості послуг. "Якщо воно займає 35-40% витрат на рейс, будь-яке збільшення автоматично позначається на вартості перевезення для пасажира", - пояснює він.
Карен Антонов з "Ютейр-Україна" каже, що зростання цін на паливо в Україні впливає на плани компанії запустити програму внутрішньоукраїнських польотів в країні. "Зараз ми шукаємо способи здешевити перевезення в рамках цієї програми з урахуванням зростання цін, адже в цьому проекті ми хочемо конкурувати з залізницею", - говорить пан Антонов.
Виникла криза на ринку авіапалива відіб'ється на фінансових показниках авіакомпаній і аеропортів. Віктор Біскупський з аеропорту "Запоріжжя" каже, що обмеження в постачаннях палива стримує виконання програми розвитку аеропорту і можливість більше заробляти за рахунок кількості обслугованих рейсів. За словами Леоніда Шмаєвич з компанії "Урга", в нинішніх умовах рейс навіть зі 100% завантаження є для перевізника збитковим: "На рейсі до Туреччини політ з Україною нам обходиться в 5 тисяч доларів, а назад - 2,5 тис. дол. Ми маємо інформацію, що до кінця року ситуація не зміниться, тому ми шукаємо нові ринки з більш дешевим паливом, щоб піти з України".