ua en ru

S&P підвищило рейтинг Греції з SD до CCC з "стабільним" прогнозом (доповнення)

Міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's (S&P) підвищило кредитний рейтинг Греції з рівня SD (вибірковий дефолт) до CCC і встановило yа нього "стабільний" прогноз, говориться в повідомленні агентства. Дані рейтингові дії пов'язані з завершенням 25 квітня 2012 р. обміну проблемних боргових зобов'язань Греції, відзначає агентство.

Агентство відзначає, що програма обміну зняла з Афін питання фінансування в короткостроковій перспективі, але борговий тягар все ще залишається серйозною проблемою для держави. Для того, щоб стабілізувати обстановку в держфінансах, Греція проводить програму бюджетної консолідації (заходів бюджетно-податкового оздоровлення) в рамках угоди з "трійкою" міжнародних кредиторів (Євросоюз, Міжнародний валютний фонд, Європейський центральний банк) і при їх фінансовій підтримці. Крім програми скорочення дефіциту бюджету Афіни зробили програму обміну держоблігацій за участю приватного сектора, щоб знизити загальне боргове навантаження, говориться в прес-релізі S&P.

Проведена грецьким урядом програма фіскальної консолідації передбачає підвищення податків і підвищення ефективності їх збору, також широкомасштабну програму приватизації при скороченні державних витрат.

Присвоєний рейтинг Греції ССС пов'язаний зі скороченням держборгу і зниженням вартості обслуговування боргу за підсумками програми обміну держоблігацій, а також із збільшеним середнім терміном обігу держоблігацій країни. Крім того, рейтинг на рівні ССС відображає позицію агентства з приводу факторів ризику для грецької кредитоспроможності. Так, серед факторів ризику аналітики виділяють невизначені перспективи економічного зростання: слідом за скороченням ВВП в реальному вираженні на 6,9% в 2011 р. агентство очікує, що рецесія в грецькій економіці продовжиться в 2012 р., а ВВП скоротиться на 5%.

Також виділені політичні чинники, зокрема, розбіжності щодо вкрай непопулярних серед населення заходів жорсткої економії. На грецьку кредитоспроможність впливає і великий дефіцит поточного рахунку платіжного балансу країни: співвідношення дефіциту поточного рахунку платіжного балансу до ВВП знизилося лише незначно в 2011 р. - до 9,8% ВВП після досягнення в 2008 р. рекордного значення в 14,9% ВВП, що пов'язано зі структурною слабкістю грецької економіки. В 2012 р. дефіцит поточного рахунку платіжного балансу країни покривався за рахунок фінансових вливань Євросоюзу, відзначили в агентстві.

Високе боргове навантаження, незважаючи на програму обміну, що дозволило збільшити середній термін обігу грецьких бондів і знизити вартість обслуговування боргу, також є фактором ризику. S&P очікує, що держборг Греції буде перебувати в діапазоні 160-170% ВВП в 2012-2015 рр. залежно від виконання Афінами пунктів узгодженої з "трійкою" бюджетної програми консолідації. Досягнення цільових показників по скороченню дефіциту бюджету буде залежати від темпів зростання грецької економіки і здатності країни залучити кошти від програми приватизації.

Нагадаємо, перший і ключовий етап обміну боргових зобов'язань Греції був завершений 12 березня 2012 р. В результаті обміну паперів загальним номіналом 177 млрд євро заборгованість Греції перед приватним сектором була скорочена приблизно на 95 млрд євро. Ця угода визнана найбільшою в історії реструктуризацією суверенного боргу.

На кожні 100 євро старих паперів інвестори отримали нові облігації номіналом 31,5 євро (представлені 20 серіями з погашенням між 2023 р. і 2042 р.) плюс дворічні папери Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) номіналом 15 євро (таким чином, реалізовано скорочення основного боргу на 53,5%). Фактичні втрати інвесторів при обміні склали близько 74%, виходячи з так званої чистої приведеної вартості (NPV). Термін обігу нових паперів становить від 11 до 30 років, середньозважена ставка купона - 3,65% (ставка буде наростати з первинних 2% до 4,3%). В якості додаткового стимулу до обміну приватні інвестори отримали спеціальні цінні папери, виплати за якими залежать від майбутніх темпів зростання грецького ВВП.

Обмін держоблігацій Греції, що належать приватному сектору, був невід'ємною складовою другої програми фінансування Греції обсягом 130 млрд євро з боку міжнародних кредиторів. У разі провалу операції з приватними кредиторами Греція не змогла б отримати нові міжнародні кредити, що означало б неминучий дефолт.