Шкільна інформатика переходить від таблиць і теорії до програмування, штучного інтелекту та цифрової безпеки, готуючи дітей до реального цифрового світу та майбутніх професій.
Детальніше про нові підходи в навчанні — в матеріалі РБК-Україна.
Ще 10-15 років тому діти здебільшого мріяли стати вчителями, лікарями чи юристами. Сьогодні серед відповідей більше звучать блогер або айтішник.
Раніше шкільна інформатика зводилася до роботи у Word, таблиць Excel та вивчення будови комп'ютера. Тепер усе інакше. Інформаційний потік не припиняється. Діти швидко опановують гаджети та сервіси. Часто здається, що вони орієнтуються в них краще за дорослих.
Звісно, вміти користуватися технологіями важливо, але не менш важливо — вміти користуватися ними безпечно. Приміром, відрізняти факти від фейків або реальний контент від створеного штучним інтелектом.
Сучасна інформатика розвиває базові та поглиблені цифрові навички. Вона готує майбутніх творців стартапів і фахівців з інноваційних технологій. Цей підхід закладений у курсі "Оновлена інформатика — ІТ-студії", який є окремим модулем Дія.Освіта.
Учні по всій Україні вже можуть вивчати інформатику онлайн у межах цього проєкту незалежно від формату навчання та місця проживання. Матеріали доступні в ІТ-студіях для всіх охочих. Це готові цифрові уроки, анімовані відео та інтерактивні завдання для дітей від 1 до 11 класу.
Оновлена інформатика зручна всім учасникам освітнього процесу. Школярі створюють прості програми, онлайн-продукти та аналізують інформацію. Вчителі отримують готові матеріали, інструменти планування занять і систему оцінювання. Батьки можуть переглядати результати дитини в особистому кабінеті або планувати цікаві позашкільні заняття для всієї родини.
Програма охоплює:
Пілотний запуск курсу "Оновлена інформатика — ІТ-студії" відбувся 2022 року. До нього долучилися 50 шкіл у містах і селах, понад 3 тисячі учнів і 70 вчителів інформатики.
Після тестування 95% педагогів заявили, що готові рекомендувати ІТ-студії колегам. За їхніми оцінками нові матеріали можуть замінювати від 70% до 100% підручників.
Вчителі зазначають, що матеріали легко адаптовані до різних форматів навчання. Курс враховує психологічні особливості дітей та різні темпи навчання.
Як розповідає Єлизавета Бистрова, вчителька інформатики Криворізької гімназії №91, в IT-студіях немає великих теоретичних блоків, коли учні пасивно слухають. Вони одразу працюють із реальними кейсами.
"Наприклад, на уроці про алгоритми соцмереж учні досліджують, чому в TikTok кожен бачить різні відео. Вони дізнаються, як працюють рекомендації. І тоді самі керують стрічкою, а не гортають усе підряд", — пояснює педагог.
За її словами, роль вчителя змінюється. Тепер він допомагає учням самостійно шукати відповіді. Адаптація потребує часу, але методичні матеріали крок за кроком ведуть педагога в новому форматі роботи.
Діти швидко включаються в оновлену інформатику. Вони частіше проявляють ініціативу та працюють із завданнями творчо.
Батьки інколи дивуються, чому дитина не отримує найвищого бала. Хоча вона багато часу проводить онлайн і без проблем лагодить Facebook чи Viber на телефоні дорослих. Проте це показує, що важливими є не навички швидкого використання, а вміння мислити, аналізувати та безпечно діяти в цифровому світі.
Андрій Звягінцев із ліцею №267 Дарницького району Києва зазначає, що їхня школа працює з ІТ-студіями вже третій рік. Програмування тепер вивчають через гру, творчість та логічні експерименти.
Педагог запровадив для школярів додатковий формат. Учні з глибшими знаннями діляться досвідом з однокласниками.
"Один учень зняв відео про роботу домашнього 3D-принтера. Інший створив власну гру та провів міні майстер-клас. Після школи багато випускників обирають ІТ-сферу. Завдяки IT-студіям, підлітки бачать, що ця галузь має багато напрямків і можливостей", — ділиться Андрій Звягінцев.
Технології змінюють світ швидко. У 2025 році журнал Time назвав головною людиною року штучний інтелект. Ці процеси лише посилюватимуться. Зростає і потреба в людях із цифровими навичками.
IT-студії вчать дітей мислити, перевіряти інформацію та працювати в сучасному середовищі. Ці готові уроки дають інструменти, які стануть у пригоді школярам у реальному та цифровому житті.
Оновлена інформатика реалізується за ініціативи Мінцифри та МОН у межах проєкту EU4DigitalUA, що фінансується Європейським Союзом. Уроки оновлено за підтримки Фонду інтернаціоналізації державних адміністрацій (FIAP) у межах проєкту EU4DigitalUA.