Чесне оподаткування можливе лише за умови простих і зрозумілих податкових процедур, а цифровізація робить процес швидшим та прозорішим. Про те, які цифрові рішення запровадять в Україні в цій галузі – читайте у колонці голови фінансового комітету ВРУ й секретаря Національної ради з відновлення України від наслідків війни Данила Гетьманцева для РБК-Україна.
Справедливість у сфері оподаткування напряму залежить від простоти, прозорості та доступності податкових процедур. Це можливо лише через діджиталізацію, яка мінімізує людський фактор, прискорює обробку даних та знижує корупційні ризики.
Протягом останніх років в Україні зроблено окремі кроки у цьому напрямку, однак їх недостатньо. Платники податків очікують якісного сервісу, автоматизації та прогнозованості.
У перспективі цифровізація має дозволити скасувати подання податкової звітності та перейти до моделі, де податкові органи самостійно формують нарахування на основі даних платника (зокрема SAF-T), а роль платника – лише підтверджувати або заперечувати ці дані. Проте наразі першочерговим є впровадження базових реформ, перелік яких подано нижче.
1. Запровадження E-аудиту (SAF-T UA)
Е-аудит передбачає подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA та використання результатів його обробки у CRM-системі за ризико-орієнтованим підходом. Це забезпечує:
Наразі впровадження відстає більш ніж на пів року: система мала працювати з 1 квітня 2025 року, але досі не запущена. Подальше зволікання неприпустиме.
2. Е-акциз: електронна простежуваність підакцизних товарів
Система забезпечує повний контроль обігу алкоголю, тютюну та рідин для електронних сигарет. Очікувані результати:
За два роки необхідне ПЗ так і не створено, тестування не розпочато. Провал строків створює ризики мільярдних втрат. У парламенті вже підготовлене рішення про перенесення реформи до 2026 року.
3. Автоматизація обміну інформацією з податковими органами інших країн
Автоматизований обмін запитами:
Попри виділене фінансування Державного бюджету у 2025р, розробку зірвано, і реформа цього року нереалізована.
4. Використання аналітичної системи СОД РРО для відбору на фактичні перевірки
Ефективне застосування СОД РРО має забезпечити:
Хоча система працює понад пів року, її використовують поверхнево – продовжують фіксувати дрібні порушення у легального бізнесу, тоді як тіньові мережі не охоплені. Потребує перегляду підходів.
5. Обов’язкове використання боді-камер під час фактичних перевірок
Боді-камери:
Реформа фактично зірвана, оскільки керівництвом ДПС скасовано обов’язковість застосування камер. Це нівелює мету закупівель та створює ризики зловживань. Необхідно відновити обов’язкове застосування.
6. Автоматизація камеральних перевірок
Е-камералка дозволить:
Розробку ІТ-рішення завершується, запуск в тестовий режим очікують на початок 2026 року.
7. Передзаповнення декларації з ПДВ
Всі дані для автоматичного передзаповнення декларації вже наявні в податкової. Це:
Попри наявність всіх необхідних даних, розробка сервісу ДПС до цього часу не здійснена.
8. Автоматизація адміністрування майнових податків
Е-рішення має забезпечити:
Доопрацювання триває другий рік, а модуль по нерухомості лише готується. Це важливо, оскільки значна частина громадян не отримує ППР, але мала б, або отримує їх безпідставно.
9. Автоматизація роботи з податковим боргом
Розробка двох IT рішень має забезпечити:
Очікуємо повноцінний запуск роботи системи електронних інкасових з січня 2026року, хоча мало було запрацювати ще на початку 2025 року, нині лише тестується.
А ось укладення договору на розробку ПЗ з автоматизації всього процесу погашення податкового боргу провалено через відсутність фінансування, запуск відтерміновано до 2026 року.
10. Автоматизована система управління податковими ризиками (АСУПР)
Система забезпечить:
АСУПР – ключовий елемент реформи, строк впровадження – до 2028 року. Проте наразі немає фінансування та реальних етапів розробки.