Бюджет воєнного часу з мирними витратами: головні ризики кошторису 2026 року
Фото: Парламент прийняв проект державного бюджету на 2026 рік у другому читанні (прес-центр ВРУ)
Яке співвідношення доходів та видатків державного бюджету на 2026 рік, якими залишаються основні витрати та – в колонці економіста, асоційованого експерта CASE Україна Олега Гетмана.
Днями Верховна Рада України прийняла Закон України "Про Державний бюджет України на 2026 рік" у другому читанні. Це головний фінансовий документ країни, який визначає пріоритети державної політики на наступний рік. Цього року голосування відбувалось під особливою увагою Міжнародного валютного фонду, який поставив однією з умов до погодження нової Програми з МВФ - прийняття бюджету 2026 року.
Крім прийняття бюджету до prior action МВФ потрапили: ухвалення пакету податкових змін, включно з оподаткуванням доходів із цифрових платформ (податок на Uber) і скасуванням пільги з ПДВ для китайських маркетплейсів. Потенційні доходи від цих законодавчих новацій вже закладені у прийнятий бюджет 2026, тож голосування за відповідні законопроєкти очікуються ближчими тижнями. Також до prior action потрапила вимога подати у ВРУ законопроєкт, який зробить реєстрацію платників ПДВ для ФОП обов'язковою з 1 січня 2027 року, проте поріг від якого має бути така реєстрація - ще не відомий. Цю ідею вважють контрпродуктивною провідні аналітичні центри країни, такою що призведе до зростання "тіні" та дроблень.
Якими є основні параметри бюджету?
Доходи
Обсяг доходів Держбюджету складає 2,9 трлн гривень - загальний фонд становить 2,61 трлн гривень, спеціальний фонд – 294 млрд гривень. Доходи у 2026 році будуть більші на 402 млрд гривень у порівнянні з 2025 роком. Найбільші статті доходів - на графіку:
Потреба у зовнішній підтримці на 2026 рік становитиме 2,08 трлн гривень. Передбачається залучення ресурсів від Світового банку, ЄС, Великої Британії, МВФ та країн G7.

Видатки
Видатки та надання кредитів із державного бюджету у 2026 році становитимуть 4,82 трлн гривень, що на 121 млрд гривень більше, ніж у 2025 році. Більша частина видатків передбачена на ключовий пріоритет країни - оборона та безпека України - 2,8 трлн гривень (27,2% ВВП)
Інші значні статті видатків:
|
ветеранська політика |
18,9 млрд грн |
|
соціальний захист |
468,5 млрд грн |
|
освіта |
278,7 млрд грн |
|
наука |
20,1 млрд грн |
|
охорона здоров’я |
258,6 млрд грн |
|
підтримка ВПО |
72,6 млрд грн |
|
заходи із підтримки демографічного розвитку |
24,5 млрд грн |
|
економічні програми (кредити 5-7-9, е-Робота тощо) |
51,8 млрд грн |
|
житлова політика (е-Оселя, е-Відновлення, житло ветеранам тощо |
47 млрд грн |
|
агропромисловий комплекс |
14,1 млрд грн |
|
трансферти місцевим бюджетам |
283,9 млрд грн |
|
публічні інвестиції (транспорт, інфраструктура, енергетика тощо) |
111,5 млрд грн |
Якими є ключові позитивні статті бюджету?
Проєкт Державного бюджету на 2026 рік демонструє зміщення акцентів у бік розвитку людського капіталу та соціальної стійкості. Позитивними статтями є суттєве збільшення фінансування медичної системи - як базового пакета медичних послуг, так і спеціальних програм профілактики та активного довголіття. Окрема увага приділена чекапам, розширенню програм ранньої діагностики, а також посиленню ветеранських політик: доступу до реабілітації, психологічної підтримки, протезування та соціальної інтеграції.
Також важливим блоком є підтримка підприємництва. У бюджеті передбачено розширення програм пільгового фінансування, зокрема "5-7-9", яка залишається ключовим інструментом кредитування малого й середнього бізнесу. Також збільшуються ресурси на "е-Відновлення" для ремонту житла та інфраструктури громад, а програма "е-Робота" отримує додатковий фінансовий пакет для грантів на започаткування або масштабування бізнесу. Така політика орієнтована на стимулювання зайнятості, перезапуск локальних економік і зростання інвестиційної активності.
Збільшуються витрати на цифровізацію державних послуг, регіональний розвиток і модернізацію критичної інфраструктури - від енергетики до транспортних мереж. Ці статті формують більш стійку модель державних фінансів та створюють передумови для економічного відновлення у 2026 році.
Якими є ключові ризикові або негативні статті бюджету?
Ключовим недоліком прийнятого бюджету є недостатнє фінансування оборони та безпеки - на цей ключовий пріоритет заплановано у 2026 році 2,8 трлн гривень (27,2% ВВП), в той час як за оцінками голови бюджетного комітету ВРУ у 2025 році на безпеку та оборону буде витрачено 31,1% від прогнозованого ВВП на цей рік. Тож заплановані бюджетом ресурси на цей напрям є недостатніми і доведеться знов переглядати бюджет у середині 2026 року, шукати додатковий ресурс.
Також не оптимальними у бюджеті 2026 року є другорядні статті бюджету, такі як продовження фінансування Телемарафону, не ефективний "кешбек на українське", стратегічні комунікації, надмірні видатки на дороги тощо - десятки млрд гривень, які могли б бути використані більш ефективно, оскільки головним пріоритетом має бути безпека й оборона.
Що змінилось до другого читання?
При доопрацювання бюджету на друге читання - народні депутати додали місцевим бюджетам 4% від ПДФО (до 64%) і встановили цільове спрямування цих додаткових коштів на проведення розрахунків за енергоносії та на погашення заборгованості з різниці в тарифах на енергоносії (у разі наявності).
Також було передбачено додатково плюс один млрд гривень на закупівлю зброї та військової техніки Міністерством оборони (знято з програми "військового резерву"), та плюс 244 млн гривень додати Бюро економічної безпеки (знято з резервного фонду).
Залишилося підвищення заробітної плати вчителів: з 1 січня - на 30% та 1 вересня - ще на 20%, водночас додано 4,8 млрд гривень на програму престижності праці педагогічних працівників, щоб мати можливість розглянути подальше збільшення зарплат вчителів протягом року.
Тож у підсумку ми маємо не надто збалансований воєнний бюджет, ще й з кількома десятками мільярдів мало ефективних видатків. Уряди країни доведеться ще провести значну роботу з міжнародними партнерами, щоб знайти необхідні кошти для фінансування значного дефіциту бюджету 2026 року.
Прийнятий документ демонструє прагнення уряду поєднати воєнні потреби з розвитком людського капіталу та економіки, однак його ключовою слабкістю залишається недостатній обсяг ресурсів на оборону порівняно з реальними потребами війни.
Попри суттєве розширення програм охорони здоров’я, ветеранської політики, підтримки бізнесу та відбудови - у документі зберігаються малоефективні та другорядні видатки, що відволікають десятки мільярдів гривень від першочергових завдань безпеки. Водночас бюджет критично залежить від зовнішнього фінансування, а його прибуткову та видаткову частини доведеться переглядати вже в середині 2026 року.