ua en ru

Бюджет воєнного часу з мирними витратами: головні ризики кошторису 2026 року

Бюджет воєнного часу з мирними витратами: головні ризики кошторису 2026 року Фото: Парламент прийняв проект державного бюджету на 2026 рік у другому читанні (прес-центр ВРУ)
Олег Гетман
Олег Гетман
координатор експертних груп Економічної експертної платформи, асоційований експерт CASE Україна

Яке співвідношення доходів та видатків державного бюджету на 2026 рік, якими залишаються основні витрати та  в колонці економіста, асоційованого експерта CASE Україна Олега Гетмана.

 

Днями Верховна Рада України прийняла Закон України "Про Державний бюджет України на 2026 рік" у другому читанні. Це головний фінансовий документ країни, який визначає пріоритети державної політики на наступний рік. Цього року голосування відбувалось під особливою увагою Міжнародного валютного фонду, який поставив однією з умов до погодження нової Програми з МВФ - прийняття бюджету 2026 року.

Крім прийняття бюджету до prior action МВФ потрапили: ухвалення пакету податкових змін, включно з оподаткуванням доходів із цифрових платформ (податок на Uber) і скасуванням пільги з ПДВ для китайських маркетплейсів. Потенційні доходи від цих законодавчих новацій вже закладені у прийнятий бюджет 2026, тож голосування за відповідні законопроєкти очікуються ближчими тижнями. Також до prior action потрапила вимога подати у ВРУ законопроєкт, який зробить реєстрацію платників ПДВ для ФОП обов'язковою з 1 січня 2027 року, проте поріг від якого має бути така реєстрація - ще не відомий. Цю ідею вважють контрпродуктивною провідні аналітичні центри країни, такою що призведе до зростання "тіні" та дроблень.

Якими є основні параметри бюджету?

Доходи

Обсяг доходів Держбюджету складає 2,9 трлн гривень - загальний фонд становить 2,61 трлн гривень, спеціальний фонд – 294 млрд гривень. Доходи у 2026 році будуть більші на 402 млрд гривень у порівнянні з 2025 роком. Найбільші статті доходів - на графіку:

Потреба у зовнішній підтримці на 2026 рік становитиме 2,08 трлн гривень. Передбачається залучення ресурсів від Світового банку, ЄС, Великої Британії, МВФ та країн G7.

Бюджет воєнного часу з мирними витратами: головні ризики кошторису 2026 року
Видатки

Видатки та надання кредитів із державного бюджету у 2026 році становитимуть 4,82 трлн гривень, що на 121 млрд гривень більше, ніж у 2025 році. Більша частина видатків передбачена на ключовий пріоритет країни - оборона та безпека України - 2,8 трлн гривень (27,2% ВВП)

Інші значні статті видатків:

ветеранська політика

18,9 млрд грн

соціальний захист

468,5 млрд грн

освіта

278,7 млрд грн

наука

20,1 млрд грн

охорона здоров’я

258,6 млрд грн

підтримка ВПО

72,6 млрд грн

заходи із підтримки демографічного розвитку

24,5 млрд грн

економічні програми (кредити 5-7-9, е-Робота тощо)

51,8 млрд грн

житлова політика (е-Оселя, е-Відновлення, житло ветеранам тощо

47 млрд грн

агропромисловий комплекс

14,1 млрд грн

трансферти місцевим бюджетам

283,9 млрд грн

публічні інвестиції (транспорт, інфраструктура, енергетика тощо)

111,5 млрд грн

Якими є ключові позитивні статті бюджету?

Проєкт Державного бюджету на 2026 рік демонструє зміщення акцентів у бік розвитку людського капіталу та соціальної стійкості. Позитивними статтями є суттєве збільшення фінансування медичної системи - як базового пакета медичних послуг, так і спеціальних програм профілактики та активного довголіття. Окрема увага приділена чекапам, розширенню програм ранньої діагностики, а також посиленню ветеранських політик: доступу до реабілітації, психологічної підтримки, протезування та соціальної інтеграції.

Також важливим блоком є підтримка підприємництва. У бюджеті передбачено розширення програм пільгового фінансування, зокрема "5-7-9", яка залишається ключовим інструментом кредитування малого й середнього бізнесу. Також збільшуються ресурси на "е-Відновлення" для ремонту житла та інфраструктури громад, а програма "е-Робота" отримує додатковий фінансовий пакет для грантів на започаткування або масштабування бізнесу. Така політика орієнтована на стимулювання зайнятості, перезапуск локальних економік і зростання інвестиційної активності.

Збільшуються витрати на цифровізацію державних послуг, регіональний розвиток і модернізацію критичної інфраструктури - від енергетики до транспортних мереж. Ці статті формують більш стійку модель державних фінансів та створюють передумови для економічного відновлення у 2026 році.

Якими є ключові ризикові або негативні статті бюджету?

Ключовим недоліком прийнятого бюджету є недостатнє фінансування оборони та безпеки - на цей ключовий пріоритет заплановано у 2026 році 2,8 трлн гривень (27,2% ВВП), в той час як за оцінками голови бюджетного комітету ВРУ у 2025 році на безпеку та оборону буде витрачено 31,1% від прогнозованого ВВП на цей рік. Тож заплановані бюджетом ресурси на цей напрям є недостатніми і доведеться знов переглядати бюджет у середині 2026 року, шукати додатковий ресурс.

Також не оптимальними у бюджеті 2026 року є другорядні статті бюджету, такі як продовження фінансування Телемарафону, не ефективний "кешбек на українське", стратегічні комунікації, надмірні видатки на дороги тощо - десятки млрд гривень, які могли б бути використані більш ефективно, оскільки головним пріоритетом має бути безпека й оборона.

Що змінилось до другого читання?

При доопрацювання бюджету на друге читання - народні депутати додали місцевим бюджетам 4% від ПДФО (до 64%) і встановили цільове спрямування цих додаткових коштів на проведення розрахунків за енергоносії та на погашення заборгованості з різниці в тарифах на енергоносії (у разі наявності).

Також було передбачено додатково плюс один млрд гривень на закупівлю зброї та військової техніки Міністерством оборони (знято з програми "військового резерву"), та плюс 244 млн гривень додати Бюро економічної безпеки (знято з резервного фонду).

Залишилося підвищення заробітної плати вчителів: з 1 січня - на 30% та 1 вересня - ще на 20%, водночас додано 4,8 млрд гривень на програму престижності праці педагогічних працівників, щоб мати можливість розглянути подальше збільшення зарплат вчителів протягом року.

Тож у підсумку ми маємо не надто збалансований воєнний бюджет, ще й з кількома десятками мільярдів мало ефективних видатків. Уряди країни доведеться ще провести значну роботу з міжнародними партнерами, щоб знайти необхідні кошти для фінансування значного дефіциту бюджету 2026 року.

Прийнятий документ демонструє прагнення уряду поєднати воєнні потреби з розвитком людського капіталу та економіки, однак його ключовою слабкістю залишається недостатній обсяг ресурсів на оборону порівняно з реальними потребами війни.

Попри суттєве розширення програм охорони здоров’я, ветеранської політики, підтримки бізнесу та відбудови - у документі зберігаються малоефективні та другорядні видатки, що відволікають десятки мільярдів гривень від першочергових завдань безпеки. Водночас бюджет критично залежить від зовнішнього фінансування, а його прибуткову та видаткову частини доведеться переглядати вже в середині 2026 року.