У давній Україні Новий рік був не просто зміною календаря - це був момент перезавантаження всесвіту. Українці вірили, що в перший день нового циклу можна вплинути на врожай, здоров’я, багатство і навіть на власну долю. І хоча частина цих традицій сьогодні звучить як фольклорний хорор, вони формувалися століттями й збереглися у фрагментах у різних регіонах.
Які найяскравіші ритуали закликання Нового року наших предків здивують кожного, розповідає РБК-Україна.
До 17-18 століття українці жили за природним календарем. Новий рік зустрічали на весняне рівнодення, коли "світло перемагає темряву".
Лише після реформ святкування перенесли на зиму. Але навіть узимку ритуали залишилися значно старішими - дохристиянськими, магічними, спрямованими на "перезапуск" світу.
Одним із найнеочікуваніших звичаїв було розбивання розпечених глиняних горщиків об двері сусідів. Хлопці нагрівали їх у печі й кидали так, щоб посуд тріснув із гучним тріском.
Саме цей звук вважався силою, що "рубає" нечисту силу. Якщо горщик розлітався на дрібні шматки - рік буде багатим і легким. Якщо тріщина була одна - чекали випробувань.
На Поліссі господині обходили стайні з жаровнею, у якій тлів ялівець, полин і чебрець. Цим димом "обкурювали" корів, коней та овець - від хвороб, пристріту та злих сил. Для селян дим був не просто запахом, а оберегом, що очищує та захищає господарство на весь рік.
У селах Волині та Поділля існувало священне правило: перший гість після новорічної ночі "програмує" удачу на рік. Якщо на поріг заходив хлопець - чекали достатку.
Дівчина з довгою косою символізувала щедрий врожай. Удовець вважався поганим знаком, а тварина, що першою потрапила в хату, пророкувала "неспокійний" рік.
Найяскравішим новорічним ритуалом було "водіння Маланки". Це не просто колядування, а цілісний карнавал. Чоловіки перевдягалися в жінок, молоді - у старих, бідні - у багатих.
Маски Кози, Діда, Маланки, Чорта та Ведмедя символізували оновлення й очищення через хаос. У деяких селах "маланкарі" могли перевертати вози, підмінювати речі у дворі чи влаштовувати бешкети - усе це сприймалося як частина ритуалу, що спалює старі образи.
У буковинських селах дівчата виходили під чужі вікна й слухали: сміх передвіщав щасливий рік, плач - труднощі, а гавкіт собаки - "строгого чоловіка". У центральній Україні дівчата клали під подушку пояс хлопця, який подобався, сподіваючись побачити нареченого у сні.
На півночі України хлопці виходили на двір і кидали у замет хліб, кашу та сало: "Морозе, морозе, йди до нас кашу їсти!" Це був своєрідний договір зі стихією: люди віддають частку харчів, а Мороз не шкодить господарству і посівам.
Першу ніч року вважали небезпечною. Забороняли позичати речі, підшивати одяг, сваритися, плакати чи виносити сміття - усе це могло "пришити" до людини біду.
Натомість важливо було вдягти бодай один новий елемент одягу, щоб оновлення торкнулося й самої людини.
Вас також може зацікавити:
Для написання цього матеріалу були використані такі джерела: Музей Івана Гончара, Олекса Воропай, Етнографічний нарис "Звичаї нашого народу", spadok.org.ua