ua en ru

Західні банки посилили вимоги до російських клієнтів

Західні банки істотно посилили вимоги до російських клієнтів при відкритті їм рахунків та видачі іпотечних кредитів. Через це кількість угод з купівлі нерухомості на найпопулярнішому напрямку - європейському - скорочується в кілька разів, кажуть ріелтори.

Західні банки істотно посилили вимоги до російських клієнтів при відкритті їм рахунків та видачі іпотечних кредитів. Через це кількість угод з купівлі нерухомості на найпопулярнішому напрямку - європейському - скорочується в кілька разів, кажуть ріелтори.

Опитані РБК російські та зарубіжні ріелтори помітили скорочення числа угод з купівлі росіянами нерухомості за кордоном. "Починаючи із травня попит на закордонну нерухомість знизився. Крім сезонного фактора, в цьому році зіграв роль і політичний. Дуже багато іноземних банків посилили вимоги до російських клієнтів, стали вкрай неохоче відкривати їм рахунки, а тим більше видавати іпотечні кредити - кредитування звелося до одиничних випадків", - розповідає керуючий партнер інвестиційної групи Sesegar Ірина Жарова-Райт, додаючи, що обсяг угод цьогоріч у її компанії знизився вдвічі порівняно з минулим роком.

Компанія IntermarkSavills (продає елітну нерухомість за кордоном) зазначає, що число запитів на покупку нерухомості зараз відповідає рівню минулих років у літній період, а от кількість реально укладених угод знизилася. Пояснення таке ж - зміна кредитної політики західних банків щодо російських громадян. "Деякі британські банки практично повністю перестали працювати із клієнтами з Росії, інші вважають за краще працювати з тими, у кого доходи надходять з-за кордону, а не з Росії", - говорить директор з закордонної нерухомості IntermarkSavills Юлія Овчинникова. За її словами, банки побоюються, що клієнти не зможуть переказати гроші з Росії або що кошти можуть бути заморожені на довгий час у зв'язку з перевіркою їх легальності або у зв'язку з перевіркою клієнтів і на їх "причетність" до компаній, що потрапили до санкційних списків.

Керуючий директор London Relocation Consultancy Ltd. Оксана Салфалі (консультант з купівлі нерухомості у Великій Британії) розповідає, що якщо раніше відкриття рахунку займало три дні, а отримання відповіді банку на заявку про надання іпотечного кредиту - від двох до шести тижнів, то зараз розгляд деяких кейсів розтягується на півроку. За її словами, кількість виданих росіянам іпотечних кредитів знизилася приблизно на 20-30% з початку року, а англійські брокери навіть стали відмовлятися від роботи з російськими клієнтами. "Мова в першу чергу йде про найбільші банки - HSBC, Barclays і т.д., які при відкритті рахунку просять клієнтів надавати під управління не менше 3 млн фунтів. Росіяни, природно, не хочуть залишати такі гроші на рахунках під 0,5% річних", - додає вона.

Відкриття рахунку в банку в багатьох західних країнах необхідно при купівлі нерухомості нерезидентами. Західні банки і раніше ретельно перевіряли джерело походження коштів при відкритті рахунку. Але зараз обсяг запитуваних документів став більше, а вивчення клієнта з Росії - більш глибоким і досконалим. Жарова-Райт розповідає, як для одного клієнта, який хотів отримати кредит в західному банку, її компанія готувала історію походження його коштів та коштів сім'ї із часів кооперативу, який йому належав ще наприкінці 1980-х. "Не всі клієнти хочуть доводити свою платоспроможність, тому часто відмовляються від покупки житла", - говорить вона.

Якщо раніше західні банки брали майно в Росії у якості додаткового забезпечення при видачі кредиту, то тепер це не працює. Західним банкам цікаво тільки те, що знаходиться на території їхніх країн: нехай це буде невеликий прибуток від здачі магазина в оренду або невелика прибуток, але обов'язково за місцем знаходження нерухомості. "Якщо покупець показує, що кошти на покупку нерухомості у нього з'явилися після продажу раніше наявного житла на території Росії, то до нього питань значно менше, ніж якби він показав гроші, отримані за якусь послугу з Кайманових островів, - банк може не прийняти ці гроші, попросити довідку про сплату податків за кожен період", - пояснює Жарова-Райт.

HSBC, UniCredit Group, Intesa Sanpaolo, Banca Popolare, Societe Generale, Deutsche Bank не відповіли на питання РБК про те, чи змінили вони вимоги до російських клієнтів. Іспанський Santander відмовився коментувати це питання.