ua en ru

S&P прогнозує зростання реального ВВП України в 2011 р. на 3,8%

Служба кредитних рейтингів Standard & Poor's (S&P) прогнозує зростання реального ВВП України в 2011 р. на 3,8%, в 2012 р. - на 4,5%. Така думка висловлена ​​в доповіді служби кредитних рейтингів Standard & Poor's.
Згідно S&P рейтинг України за зобов'язаннями в іноземній валюті - В +/Стабільний/В, рейтинг за зобов'язаннями в національній валюті: ВВ-/Стабільний/В, рейтинг за національною шкалою - uaАА.

S&P прогнозує інфляцію в Україні в 2011 р. на рівні 11%, такий же рівень інфляції агентство очікує і в 2012 р.

Серед негативних факторів, що впливають на рейтинг України, S&P називає надмірно високі пенсійні витрати (18% ВВП), які фінансуються в основному за рахунок перерахувань з центрального бюджету; політичні чинники, що перешкоджають подальшій консолідації бюджету; негативний вплив високої частки проблемних кредитів на фінансову систему, обтяжену високим рівнем боргу. До позитивних чинників агентство відносить високий потенціал зростання; положення на східному кордоні Європейського союзу; значні природні ресурси; значний обсяг валових валютних резервів.
До числа основних факторів, що підтримують рівень рейтингів України, відносяться помірний (хоча і зростаючий) рівень державного боргу і хороші перспективи економічного зростання.
Політична стабілізація в країні і поновлення економічного зростання сприяють поступовому відновленню доступу держави і приватного нефінансового сектора до довгострокового зовнішнього фінансування. У 2010 р. фінансовий сектор продовжував погашення чистого зовнішнього боргу; позитивний вплив на діяльність дочірніх структур іноземних банків зробили додаткові вливання в їх капітал з боку материнських банків (у розмірі майже 2 млрд дол. в 2009 р.). У 2010 р. Україна знову продемонструвала профіцит по рахунку фінансових операцій у розмірі 7% ВВП проти дефіциту в розмірі 4% ВВП в 2009 р. Більше половини припливу капіталу в економіку України в 2010 р. становили прямі іноземні інвестиції (ПІІ). З точки зору Standard & Poor's, значна частина ПІІ в країну - це кошти, які повертаються після "втечі капіталу", а не постійні іноземні інвестиції в основний капітал; ще одна частина - це борг, класифікується як ПІІ.
На противагу колишнім очікуванням дефіцит рахунку поточних операцій збільшився в 2010 р. до 2,1% ВВП - в основному внаслідок збільшення товарного дефіциту, що фінансується переважно за рахунок зовнішніх запозичень уряду. Як наслідок, валютні резерви Національного банку України збільшилися на 8,5 млрд дол., склавши 35 млрд дол., що достатньо для покриття платежів по рахунку поточних операцій протягом майже чотирьох місяців. Одним з основних факторів, що обумовили зростання резервів, стало отримання урядом коштів МВФ у розмірі 2 млрд дол. на підтримку бюджету. За прогнозами, в 2011 р. дефіцит рахунку поточних операцій буде продовжувати збільшуватися і складе 4,0% ВВП.
Основним ендогенним ризиком залишається можливість ослаблення політичної готовності проводити реформу в бюджетній сфері. За підсумками 2010 р. дефіцит бюджету розширеного уряду склав майже 7,0% ВВП (з урахуванням перерахувань "Нафтогазу"), що кілька перевищило узгоджений з МВФ граничний рівень дефіциту в 6,5% ВВП. Відстрочення додаткового підвищення тарифів на газ і зростання цін на імпортований газ призвели до збільшення перерахувань з бюджету центрального уряду державної компанії "Нафтогаз" в 2010 р. приблизно на 0,4% ВВП у порівнянні з початковим цільовим показником 1,0% ВВП. У той же час рівень пенсійних витрат, що становить майже 18% ВВП (оцінка), є надмірно високим. На 2011 р. заплановано більш амбітний показник - 3,5% ВВП (з урахуванням перерахувань "Нафтогазу", які, за оцінкою, складуть 0,4% ВВП), що вимагатиме дискретного скорочення витрат в обсязі більше 1% ВВП крім реалізації першого етапу пенсійних реформ. На думку агентства, цільові показники можуть бути важкодосяжним, зокрема у разі, якщо недавно проведені реформи оподаткування призведуть до недоотримання податкових доходів або якщо перерахування "Нафтогазу" перевищать цільовий рівень.
Прогноз "Стабільний" відображає як і раніше відносно низький рівень державного боргу і значні природні та людські ресурси країни і в той же час залежність України від змін умов зовнішньої торгівлі і потоків капіталу, а також існують питання щодо політичної готовності відновлювати фінансову стабільність, і зокрема скорочувати надмірно високі пенсійні витрати.
Структурний перехід до більш стійкої в довгостроковому періоді фіскальної позиції на тлі постійного поліпшення фінансового стану належить державному дистриб'ютору газу "Нафтогаз" і системи соціального забезпечення, а також зниження залежності країни від умов торгівлі та інших зовнішніх стресових ситуацій можуть призвести до підвищення рейтингів. У той же час втрата політичної стабільності, більш значна, ніж очікується, потреби в рекапіталізації фінансової системи або ослаблення готовності уряду виконати програму кредитування МВФ, навпаки, можуть вчинити негативний тиск на рейтинги.