ua en ru

Партії витратили на вибори 600 млн грн

Офіційно на всю виборчу кампанію 2012 р. в багатомандатному окрузі витрачено понад 600 млн грн. Третина цієї суми - 218 млн грн - припала на Партію регіонів. Витрати "Батьківщини", що посіла друге місце за партійними списками - удвічі менше. Обидва лідери гонки запевняють, що вважають понесені витрати виправданими. Найменш ефективними стали кампанії партій "Наша Україна" і "Україна - Вперед!", які задекларували витрати в розмірі понад 60 млн грн, але набрали набагато менше голосів, ніж потрібно для подолання прохідного бар'єру. Реальна сума, витрачена учасниками виборів, набагато вище офіційно заявленої, відзначають експерти. Про це пише видання "Комерсант-Україна", проаналізувавши звіти всіх партій, що приймали участь в парламентських перегонах.

У розпорядженні видання опинилися підсумкові дані про витрати всіх 22 партій, що висували кандидатів у багатомандатному окрузі. Як відомо, офіційне декларування сум, використаних партіями-учасницями в ході передвиборної кампанії, є однією з вимог чинного законодавства. В зведені відомості потрапили витрати, понесені партіями за неповних три місяці - з моменту реєстрації учасника виборів Центрвиборчкомом до півночі 26 жовтня.

Безумовним лідером за вартістю кампанії стала Партія регіонів (ПР), задекларувавши витрати в розмірі 218 млн грн. Майже 157 млн грн з цієї суми витрачено на рекламу в ЗМІ, ще у 33 млн грн обійшлася зовнішня реклама. Відрив бюджету ПР від інших учасників перегонів вельми значний. Друге місце за обсягом витрачених коштів зайняла "Батьківщина", задекларувавши 107 млн грн. У опозиційної партії майже весь бюджет пішов на оплату послуг ЗМІ (94 млн грн), ще в 9,5 млн грн обійшлася "наружка".

Читайте також: Витрати на зовнішню політичну рекламу склали до 100 млн грн, - дослідження

Виходячи з офіційно задекларованих витрат і результатів голосування в багатомандатному окрузі, партії влади кожен голос обійшовся трохи дорожче, ніж її головному опонентові, - 35,7 грн у ПР проти 20,6 грн у "Батьківщини". Питомі витрати Партії регіонів є найвищими серед п'яти політичних сил, які пройшли 5% бар'єр. У ПР упевнені, що гроші були витрачені не даремно. "Нам об'єктивно було важче, ніж іншим, оскільки ми при владі. Опозиції легко агітувати, їм достатньо пообіцяти з три короби, а нам доводилося докладно описувати, що ми зробили за два з половиною роки. Через це, наприклад, нам довелося набагато більше витрачати на роз'яснювальні буклети", - поділився з виданням народний депутат Володимир Олійник.

Дані ЦВК підтверджують його слова - на виготовлення наочної агітації і роздавальних матеріалів у ПР пішло 23 млн грн, у той час як "Батьківщина" вклалася в 3,2 млн грн. У інших партій з числа, що пройшли в парламент питома вага роздавальних матеріалів також виявився помітно нижче, ніж у Партії регіонів. Однак слід зазначити, що в цю суму включено не тільки буклети, але і подарунки з символікою партії - наприклад, парасольки, роздача яких стала сюжетом безлічі аматорських відеороликів, розміщених в інтернеті в останні місяці.

Партія "УДАР", яка посіла третє місце за підсумками виборів, виявилася набагато економніше лідерів і вклалася в скромні 33,7 млн грн (11,8 грн за голос). Це, втім, не дозволило "УДАРу" побити рекорд ефективності, поставлений партією "Свобода" (23,2 млн грн; 10,9 грн за голос). Набагато менш ефективною виявилася кампанія Компартії, яка обійшлася комуністам більш ніж 72 млн грн (вартість одного голосу - 27 грн).

Найменш ефективно витратили кошти партії, що не подолали прохідний бар'єр. У цьому плані лідером офіційного заліку є партія "Наша Україна" (НУ), очолювана третім президентом України Віктором Ющенком. Вона задекларувала витрачання більше 63 млн грн, і таким чином вартість кожного голосу на підтримку НУ перевищила 278 грн. Це набагато вище показника партії "Україна - Вперед!" Наталії Королевської, яку традиційно критикували за надмірно дорогу рекламну кампанію. "Україна - Вперед!" показала 60,6 млн грн видатків, і таким чином один голос їй обійшовся в 188 грн.

Вартість дорогих кампаній дозволяє тим учасникам виборів, які подолали прохідний бар'єр, говорити про ефективність роботи їхніх штабів. "Все пізнається в порівнянні. Якщо Наталія Королевська витратила більше 60 млн грн і отримала трохи більше відсотка, то наші фінансові показники цілком адекватні, ніхто не скаже, що фонди витрачено неефективно",- підкреслив у бесіді з виданням заступник голови парламентської фракції "БЮТ-Батьківщина" Сергій Соболєв.

Сума витрат на рекламу всіх партій у багатомандатному окрузі склала трохи більше 600 млн грн. Ця цифра не включає фонди кандидатів-одномандатників, а також кошти, витрачені до офіційного старту кампанії. Між тим і з цими умовами офіційні дані могли бути занижені.

"Ринкова вартість тієї агітації, яку проводила партія "Україна - Вперед!", значно перевищує задекларовану", - впевнений голова Асоціації зовнішньої реклами Артем Біденко. У графі витрат на зовнішню рекламу різниця не така велика, партія заявила про витрачені 14 млн грн, у той час як пан Біденко оцінює витрати в 20 млн грн. Але інші витрати, на його думку, розрізняються істотніше. "Телеканали показували дуже багато новин про Наталію Королевську, і експерти кажуть, що частина інформації була купленою. Природно, "джинса" не могла оплачуватися з офіційного фонду, так як купівля новин прямо заборонена законом. І хоча довести це нереально, я припускаю, що така тенденція існувала", - говорить він.

Учасник партнерства "Новий громадянин" Олег Рибачук, який працював у виборчому штабі "Нашої України" в 2002 і 2006 рр., упевнений, що в багатьох партіях, крім офіційного виборчого фонду, існували також нелегальні "чорні каси", про які учасники перегонів воліють не говорити. "Під час кампанії потрібна "готівка". Це і оплата за "джинсу", і зарплати в конвертах, і проплачені мітинги. Ні для кого не секрет, що все це мало місце. І при цьому жоден з перерахованих пунктів не міг бути сплачений офіційно, з партійної каси", - пояснив виданню Рибачук.

Високі витрати, заявлені "Нашою Україною", заслуговують особливої уваги, адже візуально її присутність в рекламному просторі була набагато менш значною, ніж у тієї ж "Україна - Вперед!". Крім цього, представники партії після виборів заявили, що причиною їх поразки стала нестача коштів. Експерти підкреслюють, що іноді партійні кошти витрачаються неефективно з-за штабних проблем. "Не завжди штаб вибирає найбільш ефективну рекламу. Наприклад, штаби дуже люблять білборди, хоча розуміють, що їх ефективність невелика. Але зате на кожному білборді хтось у штабі отримує відкат. Те ж саме і з розміщенням на ТБ, і в інших випадках", - розповів Рибачук.

Цікаво, що зі всіх учасників виборів тільки двоє - Партія регіонів і "УДАР" - вибрали системний децентралізований підхід до фінансування виборчої кампанії. Ці партії для оперативності розподілу коштів відкрили не тільки центральний партійний рахунок, але і резервні рахунки у всіх областях, в Криму і в Севастополі. І хоча основний обсяг проплат у них також проводився з рахунку, контрольованого центральним штабом, регіональні штаби також отримали можливість оперативно виділяти гроші на нові потреби. Усі інші учасники виборів, у тому числі "Батьківщина", "Свобода" і Компартія, обрали жорстку централізовану систему з єдиним рахунком і єдиним центром витрачання коштів.

Такий регіональний розподіл дозволяє простежити пріоритети, які віддає партія тим або іншим областям. Найбільш яскраво це виявилося у Партії регіонів, яка відкрила рахунки в Івано-Франківській і Тернопільській областях, але згодом не перерахувала їм жодної гривні.

Читайте також: Партії відзвітували про використання своїх виборчих фондів: найдешевший голос у "Свободи"