ua en ru

НКРСІ пропонує зробити послугу зміни оператора зі збереженням номера безкоштовною для абонентів

Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРСІ), пропонує зробити послугу зміни оператора при збереженні номера (Mobile Number Portability; MNP) безкоштовною, повідомляє видання "Комерсант-Україна" з посиланням на проект "Положення про надання послуг перенесення абонентського номера та користування персональним номером", який був схвалений комісією і є в розпорядженні видання.

Достатньо буде відправити безкоштовне SMS-повідомлення або заповнити заявку на сайті "приймає" оператора. Після цього переклад абонента повинен бути здійснений протягом доби з моменту реєстрації заяви для мобільних операторів. А для фіксованих (передбачено перехід тільки в мережу іншого фіксованого оператора) - протягом семи робочих днів, при цьому втрата зв'язку при зміні як мобільного, так і фіксованого оператора більш ніж на три години неприпустима. Міняти телефонні компанії зі збереженням номера можна буде кожні 30 днів. Крім того, замовити перехід на нового оператора можна буде і з певної дати - наприклад, з 1 числа наступного місяця.

Читайте також: В Україні плата за зміну мобільного оператора зі збереженням номера абонента може скласти близько 40 грн

У НКРСІ стурбувалися можливою ​​плутаниною - адже абонент, що викликає, не буде знати, послугами якого оператора користується абонент, що викликається, а внутрішньомережеві дзвінки в Україні, як правило, значно дешевше міжмережевих. Тому оператор, який "прийняв" абонента, буде зобов'язаний інформувати всіх, хто телефонують йому про те, на яку мережу здійснюється виклик, за допомогою голосового повідомлення. Для SMS-і MMS-повідомлень таке сповіщення не передбачено.

Розробку цього документа було доручено регулятору ще 2,5 роки тому після прийняття закону, що передбачає запровадження цієї послуги. "Нарешті ми вийшли в цьому питанні на фінішну пряму, сподіваюся, незабаром цей сервіс запрацює", - заявив в. о. глави НКРСІ Олександр Речкалов.

Найбільш складною частиною реалізації послуги MNP є маршрутизація дзвінків - адже операторський код (наприклад, "50" у МТС або "67" у "Київстара") більше не буде ідентифікатором мережі, в якій обслуговується користувач номеру. Для цього в Україні буде створена централізована база даних, що містить інформацію про перенесені між операторами номерів, через яку і буде здійснюватися маршрутизація. Базу даних належить створити за рахунок коштів приватного інвестора, вибирати якого НКРСІ буде на конкурсі. Учасником конкурсу може стати державне підприємство або підприємство з держчасткою понад 50%. Заборону введено також для операторів фіксованого чи мобільного зв'язку, підконтрольних їм компаній і компаній, що мають перед оператором фінансові зобов'язання.

Розмір інвестицій у створення системи надання послуги MNP глава НКРСІ Петро Яцук раніше оцінював в 10 млн грн. Втім, у компанії, що вкладе такі кошти, буде хороша можливість їх окупити - вона стане адміністратором централізованої бази даних і отримає можливість стягувати плату за кожен вхідний дзвінок на номери абонентів, які змінили оператора зі збереженням номера. Розмір плати зможе встановлювати сам адміністратор, НКРСІ отримає право лише погоджувати його.

За словами учасників ринку, найбільший інтерес до конкурсу проявляє компанія "Український мережевий інформаційний центр" (УМІЦ). Гендиректор УМІЦ Юрій Гончарук, який є також помічником одного з авторів законопроекту про MNP Віталія Коржа ("БЮТ-Батьківщина"), повідомив, що рішення про участь в конкурсі керівництво консорціуму буде приймати після остаточного затвердження положення про MNP. "Але думаю, що будемо - останнім часом консорціум багато працював над цим питанням", - зазначив він.

"Українська система реалізації MNP може виявитися унікальною."Справа в тому, що в її рамках ми перші в світі будемо впроваджувати так звані персональні номери, які закріплюються не за оператором, а за абонентом", - пояснює Гончарук. За його словами, у світі поширена практика, коли адмініструванням MNP займаються безпосередньо оператори. "Але наші оператори не зацікавлені в такій послузі, вона підсилить конкуренцію між ними, змусить міняти ціноутворення. Тому вирішено вибрати незалежного адміністратора, який буде на цьому заробляти", - пояснює фахівець.

За його оцінкою, плата, що стягується адміністратором центральної бази даних, може скласти 0,01 грн за кожен вхідний дзвінок. За оцінками одного з українських операторів, в середньому в день в Україні в мережах GSM-операторів вчиняється 158 млн вхідних дзвінків. За прогнозами операторів, послугою MNP скористається до 10% абонентів (до 5,6 млн SIM-карт). Таким чином, адміністратор центральної бази даних при тарифі 0,01 грн тільки на "Київстарі", МТC і "Астеліті" може заробити близько 58 млн грн на рік.

Читайте також: Нардеп пропонує заборонити операторам з ринковою перевагою надавати безкоштовні внутрішньомережеві дзвінки

Оператори називають документ недопрацьованим. "Неясно, наприклад, що робити із залишком коштів на рахунку абонентів передплачених тарифів або заборгованістю контрактних абонентів на момент переходу, - відзначає директор з корпоративного управління і контролю "МТС-Україна" Олег Проживальський. - До того ж, на наш погляд, абонент повинен одночасно проінформувати не тільки приймаючу сторону, але і оператора, від якого він має намір піти". Також, за його словами, не до кінця зрозуміло, чи буде реалізована міграція зі збереженням номера між абонентами GSM-, UMTS-і CDMA-мереж. "За законом у нас є місяць на аналіз документа і громадські обговорення. Учасники ринку будуть вносити свої зміни, зауваження та доповнення", - заявили в прес-службі "Київстару".