ua en ru

Китай протягом двох місяців планує створити ринок високоризикових облігацій

У Китаї вже в найближчі два місяці може з'явитися ринок високоризикових облігацій. Це полегшить доступ до позикового капіталу малому і середньому бізнесу, який зараз не може пробитися на борговий ринок, де домінують держкомпанії і структури влади. Експерти вважають, що цей крок допоможе владі, зокрема, знизити обсяг тіньового ринку кредитування і підтримає економічне зростання.

Китайська комісія з регулювання цінних паперів (CSRC) має намір створити ринок високоризикових облігацій (на Заході такими вважаються папери з рейтингами не інвестиційного рівня). Про це вона оголосила на зустрічі з головами найбільших місцевих брокерських компаній, пише Reuters з посиланням на шанхайську газету China Business News. Присутній на зустрічі віце-президент китайського рейтингового агентства Pengyuan Credit Rating Чжоу Руаньфань розповів виданню, що непублічні компанії малого та середнього бізнесу зможуть продавати свої боргові зобов'язання інвесторам. При цьому достатньо надіслати повідомлення регулюючим органам - вони не будуть перевіряти і схвалювати кожен випуск паперів, які пропонують велику прибутковість і більш високий ризик, ніж звичайні облігації.

"Ці правила можуть бути введені вже в лютому", - сказав Чжоу. Інші учасники зустрічі, проте, повідомили газеті, що запуск може відбутися пізніше: у березні, після щорічної сесії парламенту КНР, або навіть ще пізніше.

Зараз борговий ринок Китаю відносно слабко розвинений. Облігації випускають в основному Міністерство фінансів, державні комерційні банки та державні підприємства. В останні роки на ринок позикового капіталу активно виходять місцеві влади. При цьому ринок сильно фрагментований.

Почасти це пов'язано з тим, що за випуском облігацій зараз стежать відразу кілька наглядових органів. У 2005 році був створений міжбанківський ринок комерційних векселів (регулятор NAFMII), який суттєво підірвав авторитет і привабливість майданчиків під контролем CSRC (схвалювала випуск корпоративних бондів зареєстрованих на біржі компаній). На даний момент комерційні векселя вважаються одним з головних каналів отримання ліквідності для нефінансових компаній, так як отримати схвалення NAFMII набагато простіше, ніж у тій же CSRC. За даними ЦБ, під контролем CSRC було випущено всього 5,6% з проданих в 2011 році корпоративних паперів на загальну суму 2,2 трлн юанів (348 млрд дол.). При цьому на фондових біржах зареєстровано тільки 2,9% від усіх облігацій у зверненні до 22,1 трлн юанів (3,5 трлн дол.).

Однак ринок комерційних векселів відкритий тільки для великих компаній, у той час як малий і середній бізнес стикається з дефіцитом позикового фінансування, особливо після посилення вимог до банківського кредитування. "Малим і приватним китайським компаніям куди складніше отримати позику від банків, підконтрольних державі, ніж великим і державним підприємствам. В результаті вони змушені займати на підпільних ринках", - сказав аналітик Capital Economics Ван Циньвэй. Згідно з даними аналітиків UBS, обсяги тіньового кредитування в КНР в середині 2011 року могли досягати 4 трлн юанів (627 млрд дол.) - 10% ВВП країни.
"Розвиток ринку "сміттєвих" облігацій дозволить малим фірмам отримати більш дешевий кредит. Крім того, з полегшенням доступу до фінансування знизиться тиск на фірми, які поки змушені заощаджувати на майбутні проекти", - підкреслив Ван Циньвэй.

"В результаті виграють усі: рейтингові агентства, андеррайтери, компанії та інвестори", - вважає заступник директора Інституту фінансів і банківської справи Китайської академії суспільних наук Інь Цзяньфэн. В той же час, попередив Інь, не варто чекати від ринку спекулятивних бондів дива: "Було б нереальним очікувати, що ринок "сміттєвих" облігацій докорінно змінив би структуру китайського ринку облігацій, на якому поки домінують державні компанії".