ua en ru

Гааги для агресора. Чи відповість Путін перед "трибуналом" за війну проти України

Гааги для агресора. Чи відповість Путін перед "трибуналом" за війну проти України Путін може офіційно стати військовим злочинцем (Фото: з відкритих джерел)
Автор: Милан Лелич

Чи реально покарати країну-агресора та її керівництво за вторгнення в Україну і військові злочини, які вони тут вчиняють. У яких міжнародних судах розглядатиметься ця справа – у матеріалі РБК-Україна.

Російське вторгнення в Україну саме по собі є міжнародним злочином – актом агресії. За три з гаком тижні бойових дій окупанти також вчинили масу задокументованих військових злочинів, на зразок нападів і вбивств мирних жителів, знищення і привласнення майна, не викликаного військовою необхідністю, захоплення заручників і т.д.

Залучення безпосередніх виконавців і організаторів цих злочинів, аж до президента РФ Володимира Путіна – важливе завдання, яким Україна зайнялася з перших днів війни. Звичайно, його реалізація залежить від потенційної зміни режиму в самій державі-агресорі, адже поки що Кремль повністю ігнорує рішення і заклики будь-яких міжнародних інституцій, в тому числі і судів.

І хоча побачити Путіна на лаві підсудних – це поки справа невизначеного майбутнього, Україні важливо все ж використовувати всі доступні міжнародно-правові механізми, щоб встановити і довести провину країни-агресора і її керівництва.

По-перше, це буде зайвим фактором дипломатичної ізоляції РФ, якщо на країні і її президентові буде лежати печатка міжнародних злочинців. По-друге, до моменту, коли в Кремлі може змінитися влада (під впливом будь-яких факторів, хоч навіть палацового перевороту), вся юридична робота вже має бути проведена. Тоді, крім справедливого персонального покарання російської влади за всі її злочини, Україна зможе розраховувати і на отримання репарацій від агресора.

Зараз запущено відразу кілька міжнародно-правових механізмів, які звичайні українці нерідко плутають між собою, оскільки правосуддя, як передбачається, буде здійснюватися в одному місті – Гаазі.

Але при цьому мова не йде про "Гаазький трибунал", про який так часто пишуть в соцмережах. Справою займаються і будуть займатися інші суди, зі своєю юрисдикцією і процедурами. Хоча окремий "трибунал" для покарання Путіна та інших керівників країни-агресора все ж дійсно може бути створений.

Геноцид по-російськи

Перша лінія, по якій Україна домагається правосуддя - на майданчику Міжнародного Суду ООН, розташованого в Гаазі. Він розглядає справи проти держав, а не конкретних фізичних осіб, зокрема, територіальні спори або незаконні військові дії.

Вже на третій день вторгнення, 26 лютого, Україна подала позов проти Росії в МС ООН, пославшись на порушення РФ міжнародної конвенції про запобігання і покарання за геноцид.

Така формула була вимушеною з однієї причини – згідно з правилами суду, держава може бути притягнута до відповідальності, тільки якщо сама дасть згоду на розгляд цієї справи. Звичайно, ніякої згоди країна-агресор не давала. Але оскільки Москва ратифікувала Конвенцію про геноцид, тим самим вона визнала повноваження МС ООН розглядати такі справи щодо себе.

При цьому Україна спритно обернула проти РФ її ж абсурдні звинувачення в "геноциді жителів Донбасу", якими Росія намагалася виправдати своє лютневе вторгнення. Україна заявила, що де-факто РФ сама грубо порушила конвенцію, почавши проти України неспровоковану і нічим не обґрунтовану військову агресію.

Креативний хід українських юристів спрацював – вже 16 березня МС ООН виніс рішення про тимчасові заходи забезпечення, якими зобов'язав РФ припинити агресію проти України, в тому числі і руками своїх проксі (бойовиків з ОРДЛО).

Само собою, Москва цього рішення не визнала, через що виникає логічне запитання: у чому ж тоді сенс цього судового рішення і як його втілювати на практиці? Тим більше, судові процеси в МС ООН тривають роками, а реалізовувати на практиці його рішення має Радбез ООН, де у країни-агресора є право вето.

Втім, як відзначив український юрист-міжнародник Микола Гнатовський, завдяки рішенню суду були посилені юридичні підстави застосування сили проти РФ, а якою мірою і як її застосовувати – вирішувати будуть політики і військові.

Крім того, МС ООН може прийняти рішення про виплату компенсацій Україні у зв'язку з російською агресією. Схожі прецеденти в практиці суду вже бували, хоча отримання грошей постраждалій стороні зазвичай давалося насилу.

Нюрнберг-2

Ще один суд, в якому паралельно розглядається російська агресія проти України – Міжнародний кримінальний суд, також розташований в Гаазі. Він діє на основі Римського статуту, ратифікованого 123 державами. Україна Римський статус підписала ще у 2000 році, але не ратифікувала досі. РФ свій підпис під статутом відкликала у 2016 році.

Тим не менш, з подачі 41 країни, від Коста-Ріки до Японії, вже у перший тиждень агресії було розпочато розслідування дій РФ під керівництвом прокурора МКС Каріма Хана, який особисто прибув в Україну в середині березня.

На відміну від Міжнародного Суду ООН, МКС займається справами не цілих держав, а окремих осіб, в основному – військових командирів, іноді – колишніх чиновників.

За загальним правилом, лідери держав користуються імунітетом від відповідальності за свої дії на посаді. Втім, Римський статут передбачає, що зайняття будь-якої посади не може звільняти від відповідальності.

До того ж є і прецедент – в 2009 і 2010 роках МКС видав ордери на арешт президента Судану Омара аль-Башира, який очолював країну з 1993 по 2019 рік, тобто проти чинного глави держави, яка до того ж (як і РФ) відкликала свій підпис під Римським статутом. Втім, де-факто аль-Башир опинився за ґратами поки у своїй рідній країні у 2019 році, втративши владу внаслідок військового перевороту.

МКС потенційно зможе судити російську військову верхівку за військові злочини, злочини проти людяності і геноцид (якщо вважатиме, що дії окупантів в Україні підпадають під класифікацію геноциду).

Для того, щоб засудити Путіна і його оточення за факт вторгнення в Україну, ймовірно, знадобиться створювати окремий трибунал, за рамками існуючих судів і призначений тільки для розслідування російської агресії.

Найвідоміший історичний приклад такого роду – Нюрнберзький трибунал проти нацистських злочинців. Ближчий за часом приклад – Міжнародний трибунал по колишній Югославії, який працював у 1993-2017 роках. Саме його у побуті зазвичай і називали "Гаазьким трибуналом".

На лаві підсудних опинилися лідери боснійських сербів Ратко Младич і Радован Караджич (які отримали довічне ув'язнення), екс-президент Сербії Слободан Мілошевич вироку не дочекався, померши у нідерландській в'язниці.

Трибунал по Югославії, як і діючий у 1994-2015 роках трибунал по Руанді, були створені на підставі резолюцій Радбезу ООН. Очевидно, у випадку з російською агресією такий шлях не спрацює – все знову упреться в право вето у країни-агресора.

Але процес створення трибуналу для розслідування російської агресії і покарання винних вже запущений. 4 березня група українських і західних юристів оприлюднила відповідну декларацію, за дорученням глави МЗС Дмитра Кулеби. Її автори закликають країни світу надати такому трибуналу юрисдикцію розслідувати і притягати до відповідальності винних в агресії проти України, а також тих, хто допомагав вчиняти цей злочин.

Передбачається, що такий трибунал стане не замінником МКС, а буде доповнювати і підтримувати його дії. Міністр оборони Олексій Резніков запропонував провести такий трибунал у Харкові, нагадавши, що саме в цьому місті в 1943 році відбувся перший в історії процес над нацистськими злочинцями.

Звичайно, ні МКС, ні "Харківський трибунал" не матиме реальної можливості посадити за грати Путіна і його поплічників. Для цього буде потрібен розгром російського режиму і зміна влади в Кремлі – подібно до того, як Нюрнберзький процес став можливий після розгрому гітлерівської Німеччини.