ua en ru

Формування тарифів на залізничному ринку непрозоре, потрібен незалежний регулятор, - експерти

Формування тарифів на залізничному ринку непрозоре, потрібен незалежний регулятор, - експерти Фото: формування тарифів на залізничному ринку непрозоре, потрібен незалежний регулятор (Віталій Носач, РБК-Україна)
Автор: РБК-Украина

Наразі в Україні відсутній незалежний регулятор тарифів природних монополій, якими є Асоціація морських портів України, "Укрзалізниця", Украерорух. Це спричиняє відсутність прозорого формування тарифів на ринку, що впливає на економіку країни.

Про це йдеться у "Національній стратегії збільшення прямих іноземних інвестицій в Україну", яку підготувало Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) і міжнародна компанія Ernst & Young на замовлення Кабінету міністрів України.

"Тарифи УЗ поділяються на класи вантажів, попри відсутність різниці у вартості; Портовий збір АМПУ, який є одним з найвищих в регіоні і роками не перераховувався за прозорою методологією. Подібна проблема стосується аеропортових зборів", - йдеться у висновках компаній.

Створення національної комісії з питань державного регулювання у сфері транспорту дозволить перейти до найкращих практик формування тарифів. Це важливо як для фінансової стабільності державних компаній, так і для конкурентоспроможності української економіка в цілому, наголошується у стратегії.

"На даний час "Укрзалізниця" - монополіст у галузі залізничних перевезень. Відсутність конкуренції знижує ефективність управління залізничною інфраструктурою. Таким чином, частка вантажних перевезень залізничним транспортом за останні роки зменшилася з 56-56% у 2009-2015 роках до 46% у 2019 році", - сказано у документі.

На переконання Ernst & Young, успішна реформа Укрзалізниці демонополізує деякі ринки, до яких приватні компанії зараз не мають доступу. Це відкриє додаткові можливості для залучення іноземних інвестицій. Також успішна реформа дозволить стратегічним інвесторам долучитися до певних сегментів "Укрзалізниці".