ua en ru

Транспортное "обрезание" по-херсонски

За останні п'ять років ситуація з маршрутними таксі на розбитих вулицях Херсона мало в чому змінилася. Перевізниками продовжують зневажати без урахування ринкових реалій. Вони повністю залежать від настроїв свого генерального замовника та регулювальника - управління транспорту херсонської міськради. Тут складають списки транспортних "любимчиків" і "пасинків". Першим дістаються вигідні маршрути та грамоти від мера - "начальника транспортного цеху", другим - догани на нарадах і "суспільний" осуд. Та й дотації за перевезення пільговиків перевізники отримують виключно "свого" комунального підприємства. Однак і вчорашні і сьогоднішні чиновники геть забувають про те, що при зміні умов на ринку, ручне управління не спрацьовує. Хочеш, не хочеш, а доводиться вибирати: або рибку з'їсти або в маршрутку сісти.

Маршруточний бізнес в Херсоні завмирає?

Лютневе тотальне подорожчання торкнулося в місті всіх і вся. І в першу чергу, того, хто їде на роботу і тих, хто возить трудівників (пенсіонери просто перестали виходити з будинку). Бюджетник, який вчора міг дозволити собі "розсікати" у тролейбусі з вай-фаєм, сьогодні попростував пішки. Його місце посів власник смартфона з маршрутки. А ось у транспортних фірм не виявилося можливості пересадити своїх водіїв з куплених (за наполяганням міської влади) за доларовий кредит "Еталонів" і "Богданів" на допотопні "Газелі" і "Рафіки". Порахувавши збитки, власники почали скорочувати виїзди (вже до 100 автобусів в день) і заговорили про нову ціну за проїзд.
Причини старі як світ: підвищення вартості палива, комплектуючих, ремонту і кредитів на нові автобуси, відсутність дотацій і компенсацій. Сьогодні для того, щоб з автопарку вийшла одна маршрутка, на її обслуговування потрібно витратити 1800 гривень. Привезе ж вона ввечері (в кращому випадку) лише 1500. Ну, а якщо в дорозі зламається, то ремонтувати її ніхто вже не буде. Витрати перевізників вже давно не компенсуються трьома гривнями оплати за проїзд від зріджених пасажирів. Херсонський маршруточний бізнес почав завмирати. На ринку транспортних послуг альтруїстів не спостерігається.

Скільки може коштувати проїзд?

У квітні минулого року на нараді при заступнику херсонського мера перевізниками називалася реальна ціна квитка на херсонську маршрутку - 6.83 грн. Лише через півроку ціну підняли з 2-х до 3-х гривень, хоча реально вона вже коштувала 7. Як тут не згадати притчу про "доброго" господаря, який лікувати собаці хвіст не один раз, а по сантиметру кожен день. Сьогодні, за найскромнішими підрахунками, за одну поїздку херсонському пасажиру (без багажу і собаки) реально треба викласти, як мінімум, 7,50 грн.

Що буде далі?

У світовій практиці стало звичним, що після зміни цін на пальне, влада автоматично переглядає і вартість проїзду. Тримає руку на пульсі і херсонська облдержадміністрація. Тут змінили вартість проїзду в приміських автобусах. Вже 40 копійок (замість 27) за 1 кілометр повинен платити пасажир. Зміна ціни відбулося "відповідно до пункту 12 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)". Хоч і старенький, але правове поле для нової ціни юристи відшукали. Неважко передбачити розвиток подальших подій. Підняття тарифів на маршрутки у Херсоні не уникнути. Питання лише в тому - чи буде воно популістським або відповідати реальним витратам. Влада поки заграє з електоратом, і про подорожчання вартості проїзду мови не веде. І в цьому випадку бездіяльність може призвести до того, що автоперевізники збанкрутують. І вигідно ця ситуація буде лише того, хто хоче купити бізнес за низькою ціною.