ua en ru

Закон про зміни в регулюванні діяльності банків набуває чинності сьогодні

Закон "Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)" вступає в силу сьогодні. Нагадаємо, що Верховна Рада України (ВР) 15 лютого ц. р. ухвалила у другому читанні та в цілому законопроект "Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)". Відповідний проект (№0884 від 23.11.2007 р.), ініційований народними депутатами фракції ПР Юрієм Воропаєвим, Рінатом Ахметовим,Олександром Віркулом, підтримали 230 народних депутатів.
Даний акт спрямований на приведення порядку державної реєстрації банків у відповідність до спеціального законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб, вдосконалення банківського нагляду та організації зовнішнього аудиту банків, посилення захисту прав кредиторів, забезпечення внутрішнього фінансового моніторингу з метою недопущення використання банків для відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом. Відповідні зміни внесено зміни до законів "Про банки і банківську діяльність", "Про Національний банк України", "Про аудиторську діяльність", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", "Про охорону дитинства", "Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей".
Документом передбачений єдиний для всіх суб´єктів підприємницької діяльності порядок державної реєстрації, згідно з яким державна реєстрація юридичних осіб проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи та передбачає внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Водночас передбачено, що законом можуть бути встановлено вимоги щодо реєстрації установчих документів в органі, визначеному законом.
Передбачено також, що Національний банк здійснюватиме погодження статутів банків і вестиме Державний реєстр банків. Для державної реєстрації банку або державної реєстрації змін до статуту банку документи подаються виключно після погодження Національним банком України статуту банку або змін до нього. Одночасно статті 24 і 29 закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" доповнюються положеннями щодо обов´язку державного реєстратора залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичних осіб і державної реєстрації змін до установчих документів юридичних осіб, у разі відсутності на них відмітки Національного банку про погодження статуту банку. Крім того, підставою для відмови в проведенні державної реєстрації юридичної особи відповідно до закону визнається невідповідність найменування юридичної особи вимогам законів щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо), що передбачається статтею 15 закону "Про банки і банківську діяльність".
Внесені зміни до закону "Про банки і банківську діяльність" також стосуються вдосконалення банківського нагляду, зокрема, шляхом включення норми, які дають змогу на етапі погодження статуту банку отримувати таке: інформацію щодо ділової репутації засновників, осіб, які набувають істотної участі в банку, у тому числі контролерів банку; фінансову звітність юридичної особи або відомості про доходи фізичної особи, що мають свідчити про наявність достатніх коштів; відомості про структуру власності юридичних осіб-засновників та осіб, що набувають істотної участі в банку, а для фізичних осіб - інформацію про асоційованих осіб і про юридичних осіб, у яких вони мають істотну участь; відомості про склад ради, правління банку. Для придбання або збільшення істотної участі в банку юридична особа надає також інформацію щодо її ділової репутації, а також інформацію про осіб, які мають істотну участь у юридичній особі; фізична особа - інформацію щодо її ділової репутації, а також інформацію щодо джерел походження коштів, за рахунок яких набуватиметься (збільшуватиметься) істотна участь у банку.
Разом з тим встановлюється вимога, що керівники, засновники та особи, які мають істотну участь у банку, зобов´язані протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у банку, дотримуватися встановлених Національним банком вимог щодо ділової репутації та фінансового стану.
До законопроекту включені також норми, які дають можливість Національному банку отримувати як для погодження статуту банку, так і для прийняття рішення про накладення заборони на право мати істотну участь у банку, інформацію від державних органів та інших осіб, необхідну для визначення осіб, які мають (набувають) або збільшують істотну участь у банку, у тому числі контролерів банку, щодо їх ділової репутації та фінансового стану, джерел походження коштів, які вносяться до статутного капіталу банку.
Відповідно це вимагає збільшення до шести місяців строку прийняття Національним банком України відповідного рішення.
Невідповідність ділової репутації або фінансового стану принаймні одного із засновників або осіб, які набувають істотної участі в банку, професійної придатності та/або ділової репутації керівників банку встановленим вимогам, відсутність у будь-якого засновника банку або особи, яка набуває істотної участі в банку власних коштів у достатньому розмірі для сплати заявленого внеску до статутного капіталу банку, а також непідтвердження джерел походження цих коштів може бути підставою для відмови в погодженні статуту банку.
Одночасно здійснюється заміна дозвільного порядку набуття або збільшення істотної участі в банку на заявницький порядок. Згідно з цим порядком, юридична або фізична особа, яка набуває або збільшує істотну участь у банку, у строк до трьох місяців до дати набуття або збільшення істотної участі в банку зобов´язана повідомити про це банк і Національний банк України. Останній, у свою чергу, має право прийняти рішення про накладення заборони на право особи мати, набувати або збільшувати істотну участь у банку, яке надсилається відповідній особі в письмовій формі із зазначенням підстав такої заборони.
Якщо Національний банк України прийняв рішення про накладення заборони на право юридичної або фізичної особи мати, набувати, збільшувати істотну участь у банку, то такій особі забороняється повністю чи частково користуватися правом голосу належних їй акцій, часток, паїв і брати будь-яким чином участь в управлінні справами банку.
Законом також скасовується норма, яка дозволяє банкам укладати договори з пов´язаними особами про здійснення банківських операцій на більш сприятливих умовах, ніж для інших клієнтів банку.
Законодавчим актом встановлено також вимоги до фінансової звітності банків.
Нагадаємо, 15 грудня 2010 р. повідомлялося, що ВР повернула законопроект №0884 "Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання діяльності банків)" на доопрацювання парламентським комітетом з питань фінансів і банківської діяльності. Зокрема, в цьому законопроекті НБУ вимагає від банків збільшити статутний капітал з 75 млн грн (7 млн євро) до 500 млн грн (більше 45 млн євро).