ВР ухвалила законопроект про підвищення акцизу на алкоголь, сигарети та бензин.

Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроект №6337 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо оподаткування)". За відповідне рішення проголосували 240 депутатів з 395 зареєстрованих в залі.

Зокрема, як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту, за прикладом законодавства Росії, ЄС та вимог відповідної угоди СОТ пропонується поступове збільшення ставок на коньяки до рівня ставки на горілку. У зарубіжних країнах здійснюється оподаткування міцних алкогольних напоїв за одною ставкою незалежно від способу їх виробництва. На перехідний період запропоновано збільшити ставку на 20% - з 14 грн до 17 грн за 1л 100-% спирту, та ставку на пиво з 0,60 грн до 0,74 грн за 1 л та на вина виноградні натуральні з 1 коп. до10 коп. за 1 л. Крім того, запропоновано застосовувати однакові підходи до оподаткування спирту, який міститься у горілці та винах.

У 2009 р. спожито 49,2 тис. дал. горілки та лікеро-горілчаних виробів, що на 9,6% менше, ніж у 2008 р. Поряд з цим, надходження акцизу до бюджету зросли на 25% за рахунок збільшення ставки з II півріччя минулого року на 58% (з 21,5 до 34 грн за 1 л 100-% спирту). Після індексації у 2010 р. зазначена ставка становитиме 39,4 грн за 1 л 100-% спирту. На сьогодні в Україні питома вага акцизного збору в ціні горілки становить 34%, тоді як в Росії - 37%, Польщі, Литві - 42%, Білорусі - близько 60%.

Запропонована індексація ставок на індекс споживчих цін 2009 р. до 2008 р. - 115,9% дозволить забезпечити фіскальну функцію специфічних ставок в умовах інфляційних змін та збільшить питому вагу акцизу в ціні до 36,7%.

У 2009 р., порівняно з попереднім роком, споживання бензинів зменшилося на 10%, при цьому, доля виробленого в Україні товару зросла з 61% до 71%, тоді як доля імпорту зменшилась з 44% до 36%. Зазначене свідчить про орієнтацію споживання бензинів на продукцію внутрішнього виробництва. Слід зазначити, що частка акцизу в ціні бензинів в Україні на сьогодні складає 11% (в Білорусії - 25%, в Литві - 43%, Польщі - 54%).

За інформацією ДПА структура ціни свідчить про те, що питома вага сировини та оплати праці з нарахуваннями є стабільними. Ціна на сировину, оплату праці та кінцевий продукт збільшується пропорційно в залежності від інфляційних процесів, тоді як питома вага суми податків (податок на прибуток, ПДВ, акцизний збір) зменшується.

У 2009 р. нафтопереробні компанії у складі валових витрат задекларували 86% затрат на придбання товарів, робіт, послуг. Такий високий відсоток обумовлений застосуванням схем мінімізації з використанням низки посередників з метою збільшення вартості сировини в 2 і більше разів. Це свідчить про значний фінансовий ресурс сплати податку за збільшеними ставками без підвищення ціни кінцевого споживання.

Таким чином, збільшення суми акцизного збору на 50 коп. на 1 л бензину можна здійснити без зростання роздрібних цін. При цьому питома вага акцизу в собівартості бензинів збільшиться на 7,5 відсоткових пункти (з 13,2% до 20,7%).

Крім того, пропонується збільшити ставку податку з 110 євро до 200 євро за 1 тис. кг на супербензини з октановим числом 98 та більше.

У 2009 р. реалізовано на внутрішньому ринку 109,6 млрд шт. сигарет, що на 12% менше, ніж у 2008 р., зазначене обумовлено підвищенням в минулому році ставок акцизного збору в 2 рази. Водночас, не зважаючи на зменшення обсягів реалізації, надходження акцизного збору збільшилися у 2,5 рази, що дає підстави вважати про наявність ресурсу для збільшення податкового навантаження на виробників цієї галузі.

Поряд з тим, питома вага акцизного збору в ціні тютюнових виробів залишається доволі низькою. Зокрема, частка податку в ціні пачки сигарет Marlboro в Україні становить 32%, Литві - 60%, Польщі - 68%.

Проектом пропонується збільшити ставки акцизного збору на сигарети з фільтром: за адвалерною складовою, яка обчислюється у відсотках від максимальної роздрібної ціни, з 20% до 25%, за специфічною - з 69 грн до 90 грн за 1 тис. шт. Запровадження змін збільшить питому вагу акцизу в ціні сигарет до 37%.

Також, законопроектом передбачена ліквідація схеми ухилення від сплати податку з нафтопродуктів. Останнім часом деякі компанії розпочали виробництво компонентів бензину (легких дистилятів), що оподатковуються за ставкою 20 євро за 1 тис. кг. Через мережу посередників ці продукти реалізуються на автозаправочних станціях під виглядом бензинів. Мінімізація податку становить 90 євро за 1 тис. кг. Проектом передбачено встановлення ставки акцизного збору на інші легкі дистиляти та інші спеціальні бензини на рівні ставки на бензини моторні.

Крім того, передбачено також тимчасово протягом 2010 р. зупинити норми щодо права платників ПДВ включати до складу податкового кредиту майбутніх періодів невідшкодовані суми від'ємного значення з ПДВ. Залишок невідшкодованого від'ємного значення протягом 2010 р. відображатиметься у декларації з податку на додану вартість окремим рядком та включатиметься до складу податкового кредиту, починаючи з першого звітного періоду 2011 р.

Також передбачено запровадити з 1 січня 2011 р. при оподаткуванні операцій з підакцизними товарами авансову сплату ПДВ одночасно зі сплатою акцизного збору в розмірі 20% суми акцизного збору.

Законопроектом передбачено змінити базову ціну нафти, яка застосовується при обчисленні коригуючого коефіцієнта до ставок рентної плати за нафту та газовий конденсат, з 100 дол. на 560 грн за бар., з метою приведення її у відповідність до світових цін.

До другого читання законопроект буде підготовлений за скороченою процедурою.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся