ua en ru

У ТСК пропонують у новій Конституції дозволити Президенту розпускати Раду у разі ухвалення нею закону, що суперечить законодавству

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують у новій Конституції України дозволити Президенту України розпускати Верховну Раду України у разі, якщо вона ухвалила закон, що суперечить нормам Конституції чи українському законодавству.

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують у новій Конституції України дозволити Президенту України розпускати Верховну Раду України у разі, якщо вона ухвалила закон, що суперечить нормам Конституції чи українському законодавству. Про це йдется у зведеній таблиці поправок і пропозицій до Основного закону, яку підготувала ТСК і яка є у розпорядженні РБК-Україна.

Так, згідно з таблицею, поправка, яка подається як основна, пропонує у стаття 90 Конституції України прописати, що Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України виключно, якщо протягом 60 днів після складення Кабінетом міністрів України повноважень не сформовано новий персональний склад Кабміну.

Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України приймається Президентом України після консультацій з головою Верховної Ради України, його заступниками та головами парламентських фракцій у Верховній Раді України.

Також пропонується зазначити в статті 90, що повноваження Верховної Ради України, що обрана на позачергових виборах, проведених після дострокового припинення Президентом України повноважень Верховної Ради України попереднього скликання, не можуть бути припинені протягом одного року з дня її обрання.

Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні 6 місяців строку повноважень Верховної Ради України або Президента України. Рада, повноваження якої достроково припинено, не може виконувати свої повноваження щодо формування Кабінету міністрів України, висловлення йому недовіри, усунення Президента України в порядку імпічменту, внесення змін до Конституції України.

Також існує декілька альтернативних поправок до статті 90 Конституції. Одна з них передбачає, що рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України приймається Президентом України після консультацій з головою Верховної Ради України, його заступниками та головами парламентських фракцій у Верховній Раді України у разі: 1) порушення Верховною Радою статей Конституції України; 2) ухвалення Радою закону, що суперечить нормам Конституції України та Українського законодавства; 3) виникнення з вини ВР ситуації, що загрожує безпеці країни, існуванню прав і свобод Української нації та громадян України.

Інший альтернативний варіант передбачає, що Президент України може призначити позачергові вибори до Верховної Ради України за зверненням більшості народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради України, ухваленому на пленарному засіданні Верховної Ради України або якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії не можуть розпочатися пленарні засідання ВР.

Третій альтернативний варіант поправок до Конституції, передбачає що Президент має право достроково припинити повноваження ВР виключно, якщо протягом 60 днів після відставки Кабінету міністрів України не сформовано персональний склад Кабміну.

Четвертий альтернативний варіант пропонує прописати в Конституції, що Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України та оголосити позачергові вибори народних депутатів України у разі, якщо протягом 60 днів після складення Кабінетом міністрів України повноважень відповідно до частини першої статті 115 Конституції України або відставки Кабінету міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету міністрів України. А також, у випадках, якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

"Президент України достроково припиняє повноваження Верховної Ради України та оголошує позачергові вибори народних депутатів України за зверненням більш ніж 2/3 від конституційного складу Верховної Ради України до Президента України щодо необхідності дострокового припинення повноважень Верховної Ради України", - йдеться в альтернативній поправці.

Ще один альтернативний варіант змін до статті 90 КУ передбачає, що Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, у разі неприйняття нею вотуму довіри Кабінету міністрів України - у випадку, визначеному статтею 114 цієї Конституції, або якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Також одна з альтернативних поправок пропонує взагалі виключити зі статті 90 Конституції положення, згідно з якими Президент повинен приймати рішення про розпуск ВР після консультацій з головою Ради, його заступниками та головами депутатських фракцій.
Також пропонується виключити з нової редакції Основного закону норму, згідно з якою повноваження Ради, що обрана на позачергових виборах, проведених після розпуску Президентом попередньої Ради, не можуть бути припинені протягом 1 року з дня її обрання. Повноваження Ради не можуть бути достроково припинені Президентом в останні 6 місяців строку повноважень Ради або Президента.

Нагадаємо, у діючій Конституції у статті 90 зазначається, що Президент має право достроково припинити повноваження ради, якщо протягом 1 місяця у ВР не сформовано коаліцію депутатських фракцій; якщо протягом 60 днів після відставки Кабінету міністрів України не сформовано персональний склад Кабміну; якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради приймається Президентом після консультацій з головою ВР та його заступниками, а також головами депутатських фракцій.

Повноваження Ради, що обрана на позачергових виборах, проведених після дострокового розпуску Президентом парламенту попереднього скликання, повноваження Ради не можу бути припинені протягом одного року з дня її обрання. Також Президент не може розпустити Раду в останні 6 місяців строку повноважень Ради або Президента.