ua en ru

В Україні слідом за РФ можуть зрости ціни на дизпаливо, - експерти

У Росії почало дорожчати паливо, що, на думку експертів, може відбитися на вартості дизеля і в Україні, пише "Комерсант-Україна".

Нафтопереробні заводи (НПЗ) найбільших нафтовидобувних компаній Росії - "Роснєфті" і ТНК-ВР - почали підвищення оптових цін на паливо, повідомило Центральне диспетчерське управління паливно-енергетичного комплексу РФ. Вартість бензину "Роснєфті" в порівнянні з минулим тижнем збільшилася від 1,5% до 4,8%, зимового дизеля - на 1,5-1,6%. НПЗ ТНК-ВР підвищили оптову вартість на Аі-92 на 1,5%, а на Аі-95 - на 1%. У ТНК-ВР заявили виданню, що "зростання цін пояснюється кон'юнктурою ринку". Джерело в "Роснєфті" говорить, що "компанія практично не підвищувала ціни весь минулий рік, зараз ріст незначний".

Перш за все зростання вартості палива пояснюється плановим збільшенням акцизів з початку року в середньому на рубль, говорить аналітик "ІФД-Капіталу" Віталій Крюков. Поки воно торкнулося тільки "Євро-3", але ціноутворення на ринку відбувається на основі вартості саме цього виду палива, пояснює Крюков. Крім того, в 2012 році нафтокомпанії досить довго стримували зростання цін на нафтопродукти, особливо помітно це було навесні під час виборів, додає аналітик. Зараз ціни відіграють падіння в середині грудня минулого року, коли попит на нафтопродукти знизився, відзначає директор з розвитку Санкт-Петербурзької товарно-сировинної біржі Павло Строков. На думку Віталія Крюкова, ціна палива продовжить рости приблизно тими ж темпами - по кілька копійок на тиждень, і, навіть попри заборону виробництва "Євро-2", дефіциту на ринку не передбачається.

Експерти вважають, що українським автомобілістам також слід готуватися до зростання цін на нафтопродукти. "В Україну практично не ввозиться бензин з Росії, але зате імпортується дизпаливо. Частка російського імпорту в загальних обсягах поставок дизпалива в країну складає від 15% до 25%. І якщо тенденція зростання відпускних цін на паливо в Росії продовжиться, то воно може, хоч і незначно, подорожчати в Україні", - говорить заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.

Поки ситуація на українському ринку нафтопродуктів стабільна, а в першій половині січня навіть спостерігалося зниження цін. За даними консалтингової групи "А-95", з кінця грудня по вчорашній день середні ціни на найпопулярніший бензин - Аі-95 - знизилися на 1,3%, до 10,9 грн за літр. Вартість дизеля практично не змінилася і склала 10,03 грн за літр (-0,2%).

Нафтотрейдери пояснюють подію зниження цін на нафтопродукти черговим протистоянням з Антимонопольним комітетом (АМКУ), який вимагав знизити вартість палива. Як розповів виданню топ-менеджер одного з найбільших нафтотрейдерів, АМКУ вже розіслав учасникам ринку листи з рекомендаціями знизити ціни на нафтопродукти на 20-25 коп. за літр. Це незначне для споживачів зменшення цін нафтотрейдерам здається занадто непідйомним. Вони заявляють, що вже знижували свою рентабельність під час виборів, коли уряд намагався не допустити посилення негативних настроїв населення. В АМКУ, в свою чергу, загрожують штрафами. У підсумку на ринку може виникнути дефіцит палива, як це вже було раніше.

Читайте також: АМКУ надасть учасникам ринку палива обов'язкові для розгляду рекомендації