ua en ru

S&P збирається виставляти свої оцінки компаніям і банкам навіть без отримання від них спеціального замовлення

Standard & Poor's (S&P) збирається виставляти свої оцінки компаніям і банкам навіть без отримання від них спеціального замовлення. Про це заявив глава німецького підрозділу S&P Торстен Хінріхс, повідомляє РБК daily.
"До теми рейтингів без замовлення ми тепер ставимося інакше, ніж раніше", - заявив Handelsblatt Т.Хінріхс.
Наглядові інстанції вже давно хочуть, щоб рейтингові агентства використовували в якості своєї бізнес-моделі не тільки отримання платних замовлень від концернів. У даному випадку S&P реагує на існуючу в діловому світі проблему так званого рейтингового шопінгу. Саме так охрестили в підприємницьких колах практику, коли компанії передають оплачуване замовлення на підготовку свого рейтингу тільки тому агентству, аналітики якого готові виставити замовнику найбільш високу оцінку. Це стало однією з причин того, що напередодні фінансової кризи багато цінних паперів сумнівної якості мали невиправдано високі рейтинги. "У наші плани і входить якимось чином обмежити цей самий рейтинговий шопінг", - зазначив Т.Хінріхс.
Проблема ця серйозно турбує регуляторів по всьому світу. Так, МВФ звернувся нещодавно до наглядовим відомствам із закликом вжити заходів протидії рейтинговому шопінгу. У США вже прийняті перші законодавчі акти, спрямовані проти подібної технології. Рішення проблеми шукають і в Єврокомісії. Діюча бізнес-модель рейтингових агентств буквально запрошує замовників здійснити свого роду шоп-тур, адже експертний висновок про стан справ у компанії оплачують самі клієнти. Тому спочатку компанії запитують у різних рейтингових агентств попередній аналіз, а вже платний замовлення передають потім тому виконавцю, оцінки експертів якого можуть бути найбільш сприятливими. Невипадково МВФ пропонує зобов'язати компанії презентувати й отримані ними проміжні рейтинги, а рекомендаціях Єврокомісії підготовлені без попередньо оплаченого замовлення рейтинги вже позиціонуються як засіб боротьби з рейтинговим шопінгом.
У зв'язку з цим експерти позитивно оцінили нинішню ініціативу S&P. У результаті рейтингове агентство отримало можливість сприятливо для себе вплинути на ставлення з боку наглядових відомств.
До фінансової кризи принаймні європейські регулятори ставилися до попередньо не замовлених рейтингів скептично. Це пояснювалося їх побоюваннями, що таким чином агентства нав'язують клієнтам свої послуги. Але криза змінила погляди регуляторів: тепер на перший план вийшла боротьба з надто позитивними рейтингами.
Втім, ставити на потік безкоштовні рейтинги S&P аж ніяк не має наміру. "Складати їх ми плануємо тільки в обмежених масштабах", - вказав Т.Хінріхс. І це цілком зрозуміло, адже рейтингове агентство і існує за рахунок доходів від компаній за підготовку для них своїх експертних оцінок. "Рішення про те, чи варто нам працювати над тим чи іншим рейтингом, ми будемо приймати в кожному окремому випадку - автоматизму тут бути не може", - визнав Т.Хінріхс. В якості критеріїв він назвав, наприклад, рівень інтересу ринку до стану справ у якомусь концерні або ж суперечливі оцінки аналітиків ситуації в ньому.