ua en ru

Революція трейдера: угорський іммігрант заробив 9 млрд дол на американській біржі

Революція трейдера: угорський іммігрант заробив 9 млрд дол на американській біржі
Засновник компанії Interactive Brokers Томас Петерффи фактично винайшов торгівлю на біржі за допомогою комп'ютерів. Тепер він хоче стати брокером. Які шанси на успіх?

Засновник компанії Interactive Brokers Томас Петерффи фактично винайшов торгівлю на біржі за допомогою комп'ютерів. Тепер він хоче стати брокером. Які шанси на успіх? Про це йдеться в статті, опублікованій на сайті видання Forbes.ru

Його маєток на ділянці в 32 га з величезним кам'яним окремо розташоване вздовж пустельної дороги у Коннектикуті. Чужинцеві важко знайти потрібну адресу, тому що номери будівель тут йдуть не по порядку. Уродженець Будапешта, мільярдер Томас Петерффи любить усамітнення, і піонеру електронного трейдингу десятиліттями вдавалося благополучно залишатися в тіні.

Поширення високочастотного трейдингу різко знизило прибуток створеного Петерффи електронного торгового бізнесу. Тому віці, коли багато підприємці відходять від справ, він зайнявся створенням нового дисконтного брокера і став публічною персоною в якості засновника, генерального директора і власника 75% акцій Interactive Brokers, на які припадає більша частина його $9-мільярдного статку.

"Раніше я думав про моделях, програмах і математичної стороні справи, - каже Петерффи з сильним угорським акцентом. - А тепер зовсім захоплений маркетингом. Тут все не прямолінійно і не завжди логічно". Одягнений в штани кольору хакі і смугасту оксфордську сорочку, він сидить у кріслі свого гостьового будинку, який перетворив в домашній офіс. Через відкриті вікна кімнати, обшитої панелями з дорогого африканського червоного дерева, відкривається вид на поля, де колись паслися молочні корови. Але Петерффи не виглядає розслабленим. Він займається маркетинговими завданнями з тією ж інтенсивністю, з якою перш вибудовував математичні моделі і вирішував технічні проблеми.

Петерффи навіть сам знявся в рекламі Interactive. В одному ролику він вимовляє на тлі обкладинки бестселера Майкла Люіса "Швидкі хлопці": "Ми в компанії Interactive Brokers не торгуємо проти ваших ставок... Ми вибудовуємо технологію, завдяки якій ви витягаєте прибуток з фрагментованих ринків".

Термін "фрагментовані ринки" звучить комічно в порівнянні з безтурботним компанією "Поговори з Чаком" іншого мільярдера Чарльза "Чака" Шваба. Але і цільова аудиторія Interactive Brokers більше спеціалізована: це невеликі хедж-фонди і торгові об'єднання, незалежні фінансові консультанти та активні індивідуальні трейдери, які хочуть мати ретельно розроблену платформу і широкий асортимент продуктів - їм пропонують на вибір майже 5 млн акцій, пайових фондів, що торгуються на біржі інвестиційних фондів, опціонів і ф'ючерсів з 24 країн. "У тому, що стосується простого доступу до біржових інструментів, вони явні лідери серед брокерів", - стверджує Макре Сайкс, аналітик Gabelli & Co., який, як і раніше, рекомендує до купівлі акції Interactive Brokers, незважаючи на те, що в третьому кварталі компанія показала прибуток. Зараз папери торгуються на рівні 26 дол., що в 29 разів перевищує річний прибуток у розрахунку на акцію: такий же коефіцієнт ціна-прибуток і у акцій Schwab.

За підрахунками Петерффи, на даний момент послугами Interactive Brokers користуються лише 5% трейдерів з усієї потенційної аудиторії компанії. Особа інвестора спотворює гримаса.

"Це зводить з розуму, - зітхає мільярдер. - Мене дійсно дуже засмучує, що я не можу розкрутити бізнес до того масштабу, на який він розрахований".

Петерффи завжди був людиною широкого розмаху. Задатки підприємця проявилися у нього вже в старших класах школи, коли він почав контрабандою продавати жувальну гумку Juicy Fruit з націнкою 500%. У 21 рік Томас приїхав в Нью-Йорк, будучи бідним нащадком аристократичної сім'ї, яка при комуністах втратила все своє майно.

З утворенням геодезиста він влаштувався на роботу в проектну компанію і в 1966 році вперше сів за комп'ютер. Його начальство набуло Olivetti No. 1, але ніхто не вмів писати для нього програми. Петерффи зголосився зробити це.

"Я не вмів говорити по-англійськи і вважав, що мені, можливо, буде простіше вивчити мову програмування", - зізнається він.

Обдарований програміст, він вирішив використовувати свої навички на Уолл-стріт і почав створювати трейдингові моделі для інших. У 1977-му, зібравши 200 000 дол., він купив за 36 000 дол. місце на Американській фондовій біржі (AMEX) і витратив кошти, що залишилися на те, щоб почати торгувати в якості індивідуального маркетмейкера за фондових опціонів.

В ту пору торгівлю вели живі люди, выкрикивавшие ставки, комп'ютери навіть не допускалися на AMEX. Але, працюючи ночами, Петерффи створив власні алгоритми (схожі з моделлю Блека-Шоулза), визначали оптимальну ціну для покупки кожного конкретного опціону, і приносив з собою на біржу шпаргалки. До 1979 році у нього було чотири трейдера, що працювали за його моделей.

До 1983-го Петерффи домігся дозволу AMEX на те, щоб оснастити своїх співробітників мобільними пристроями, які використали комп'ютерні програми. До того часу в його маркетмейкинговой компанії Timber Hill було повно фахівців з біржового аналізу, мысливших з ним в одному ключі. Серед них був Томас Франк, який прийшов туди в 1985 році, відразу після захисту дисертації з фізики в Массачусетському технологічному інституті (нині він займає посаду директора з інформаційних технологій). Петерффи поширив досвід використання мобільних комп'ютерів і торгівлі на підставі алгоритмів на інші біржі по всій країні. "Він був дуже далекоглядним, можливо, найрозумнішим серед тих, хто займався операціями з цінними паперами, коли я познайомився з ним на Американській фондовій біржі", - згадує Артур Левітт-молодший, який в 1980-х очолював AMEX, а в 1990-х - Комісію з цінних паперів і бірж США.

У 1993 році Петерффи створив Interactive Brokers - компанію, яка продавала брокерам електронні інструменти для трейдингу, створені в Timber Hill (тепер Timber Hill є підрозділом Interactive Brokers). Отримання прибутку з технологічних досягнень виглядало логічним, але основні доходи Петерффи раніше отримував від маркетмейкинга і трейдингу. Він відкинув пропозицію Goldman Sachs, яка хотіла купити у нього контрольний пакет акцій, і в 2007-му провів публічне розміщення 10% акцій Interactive Brokers, яке принесло йому 1 млрд дол.

Це був пік кар'єри Петерффи. Біржові операції були, нарешті, оцифровані, і Interactive Brokers "залишили всіх далеко позаду", визнає Кейт Росс, який конкурував з компанією протягом двох десятиліть.

Але незабаром і сам революціонер став жертвою революції

Нове покоління високочастотних трейдерів залишило Петерффи позаду на ринку маркетмейкинга і різко знизило його доходи.

Тепер основних джерел доходів для нього стало брокерський підрозділ. За період з 2007 р. по 2013 р. виручка і прибуток до сплати податків від інтерактивних брокерських послуг майже подвоїлися до 814 млн дол. і 391 млн дол.відповідно (при тому, що весь ринок дисконтних брокерів оцінюється більш ніж в 12 млрд дол.). У той же час доходи від маркетмейкинга впали з 331 млн дол. до сплати податків у 2009 р. до 72 млн дол. у 2013 р. Ця розбіжність була ще більш різким у кварталі, що завершився 30 вересня.

Брокерські операції принесли 152 млн дол. до сплати податків, тоді як маркетмейкинг опустився в "червону" зону, зафіксувавши 112 млн дол. збитків через коригування валютних курсів, трейдингових помилок і висококонкурентного середовища. Акції Interactive Brokers, які зараз торгуються приблизно за ціною розміщення, випереджали зростання рейтинг S&P в останні три роки саме завдяки бізнесу на брокерських операціях.

Штаб-квартира компанії знаходиться в непримітна офісному центрі з червоної цегли, розташованому в центрі Грінвіча (Коннектикут), в 15 хвилинах від маєтку Петерффи. Там мовчки стукають по клавішам трейдери і програмісти: на столі перед кожним - по чотири екрану, ще кілька висять над головами.

У кутовому відсіку, що нагадує приміщення авіадиспетчерської служби, цілодобово 6 днів в тиждень присутній десяток системних адміністраторів.

Ця платформа розроблена для активних трейдерів і незалежних професіоналів ринку. Комісійні починаються з мінімальної ставки 1 дол. за торгівлю сотнею акцій і падають до полпенса за акцію при більш значних обсягах. Послуги конкурентів з фіксованою комісією при деяких покупках виявляються дешевше.

Але Петерффи конкурує не тільки за розміром комісії. Клієнти, які підтримують баланс на рівні 100 000 дол. або платять 10 дол. в місяць комісії, отримують безкоштовний доступ до робочої станції Interactive (доступною у вигляді настільного або мобільного додатка або через сайт компанії). Вона пропонує такі витончені інструменти, як Probability Lab, де інвестори можуть моделювати майбутню ціну опціону на графіку нормального розподілу, і Mutual Fund Replicator, який аналізує портфель фонду і вказує на аналогічні доступні за ціною торгуються інвестиційні фонди, придатні в якості заміни. Ще один привабливий момент - дешеві маржинальні кредити: Interactive Brokers можуть виставляти 0,96% комісії за 1,5-мільйонний кредит, тоді як у Schwab і TD Ameritrade комісійні можуть досягати 6%.

Як і в деяких інших брокерів, комп'ютери Interactive Brokers сканують різні фондові біржі та приховані пули і можуть навіть розбити замовлення, щоб виконати його за найкращою ціною. Але Петерффи підкреслює, що, на відміну від інших брокерів, Interactive Brokers не продасть свій потік замовлень іншої компанії, яка може торгувати проти них.

Сайкс з Gabelli вважає, що системи Interactive Brokers досить унікальні, щоб забезпечити їм перевагу. "Я думаю, що їх модель можна відтворити, але це буде надзвичайно складно", - стверджує він. За словами аналітика, широкий асортимент продуктів Interactive Brokers і складні трейдингові системи являють собою"значна перешкода".

Тепер замість того щоб проводити дні, керуючи трейдерами, а ночі - за розробкою програм, Петерффи загруз у проблемах клієнтського сервісу, продажах і маркетингу. Interactive Brokers використовують контекстну рекламу в інтернеті за ключовими словами "дисконтний брокер"), печатку і телебачення. Після невдалого досвіду з великими рекламними агентствами компанія сама розробляє друковану рекламу. Телевізійні ролики створюються рекламними відділами CNBC і Bloomberg News.

Мабуть, Петерффи віддає собі звіт в тому, що його хвастливому рекламному заявою "Ми створили технологію, щоб ви могли отримувати прибуток з фрагментованих ринків» бракує вогника.

"У рекламі так багато означають емоції, - зауважує він. - Треба звертатися до душі людей, але в цьому я не дуже великий майстер".

Дивним чином, щира мова Петерффи спрацювала на виборах 2012 року, коли він випустив рекламний ролик, осудливий мало-помалу проникає в Америку соціалізм. Він мав успіх завдяки щирої інтонації, нехай навіть кілька сухуватою. Петерффи каже, що це навіть принесло йому кілька нових клієнтів.

У своєму грінвічському офісі Петерффи дивиться майбутній рекламний ролик. У ньому два симпатичні хлопця грають в сквош і обговорюють свої кар'єрні справи, поки м'яч літає по корту. В кінці один з них завдає вирішального удару і виграє. Переможцем виявляється інвестиційний консультант, який тільки що почав незалежну діяльність, використовуючи платформу Interactive Brokers. Петерффи не в захваті від слогана ("Я ніколи не спав міцніше"). "Я подумую його змінити", - зізнається він. Варіант, який він пропонує замість: "Ні, це просто так і є". Він сміється, розуміючи, наскільки невиразно це звучить. Він продовжує освоювати тонкощі маркетингу.