ua en ru

Регулятор повинен визначати норму прибутку для RAB, - Енергоспівтовариство

Регулятор повинен визначати норму прибутку для RAB, - Енергоспівтовариство Фото: Янез Копач (Энергореформа)

Експерт прокоментував ситуацію навколо RAB-регулювання

Питання про встановлення норми прибутку регуляторної бази активів (RAB) знаходиться в компетенції національного регулюючого органу в галузі енергетики, оскільки це непроста проблема, яка вимагає високоспеціалізованих експертних знань для оцінки складних цілей політики регулювання. Таку думку висловив директор Секретаріату Енергетичного співтовариства Янез Копач, передають "Українські новини".

"При використанні RAB регулюючий орган використовуючи відповідну методологію, визначає критерії та процедуру встановлення рівня прибутковості (середньозважена вартість капіталу, WACC)", – сказав Копач.

Він також підкреслив, що RAB-регулювання є найпопулярнішим підходом до регулювання тарифів на доступ та використання енергетичної інфраструктури. При цьому ціна придбаної та проданої енергії повинна встановлюватися на конкурентному ринку, тоді регулювання застосовується лише до мережевих тарифів і зборів, підкреслив він.

"Відповідно до Договору про заснування Енергетичного співтовариства, тарифна методологія повинна забезпечувати життєздатність мережі та її розвиток. У довгостроковій перспективі адекватна цінова політика повинна сприяти підвищенню операційної ефективності, якості обслуговування та забезпечення належного функціонування мережі", – сказав Копач, коментуючи майбутні наслідки RAB-регулювання.

За його словами, незважаючи на, як видаєтсья, сильний вплив такого регулювання на рівень прибутковості бізнесу, в дійсності використання лише RAB-регулювання не дає ніяких гарантій для інвестора та суб'єктів господарювання, оскільки на рішення інвесторів впливає комплекс правового середовища та методології регулювання.

"RAB-підхід зазвичай застосовується в регулюванні енергетичного сектора, оскільки він дозволяє інвестору підтримувати і повертати свої інвестиції і відшкодовувати інші законні витрати, а також дає можливість регуляторам вводити режими стимулювання, які впливають на інвестиційні рішення з метою підвищення операційної ефективності і соціального добробуту", – пояснив Копач.

Як повідомлялося, нормативна база, необхідна для переведення енергопостачальних (обленерго) і водопостачальних (водоканали) компаній на стимулююче регулювання (RAB-регулювання) вступила в силу з 11-12 січня 2018 року.

Низка обленерго вже заявили про підготовку до переходу на RAB-регулювання з 1 квітня. Зокрема, "Чернігівобленерго", "Львівобленерго", "Прикарпаттяобленерго", "Сумиобленерго" і "Вінницяобленерго" повідомили про те, що вже провели необхідні для переходу громадські слухання 29 січня-1 лютого.

За словами голови НКРЕКП Дмитра Вовка, після введення стимулюючого тарифоутворення тарифи на електроенергію в Україні залишаться найнижчими для всіх країн Європи.

У Кабінеті міністрів заявили про підтримку впровадження RAB-регулювання, але в той же час закликали НКРЕКП переглянути запропоновану цим держорганом методику.