ua en ru

Реформа "Укрзалізниці" виглядає критично необхідною, - Ernst&Young

Процес реформування "Укрзалізниці", розпочатий у 2006 році, просувається вкрай повільно. Однак саме зараз необхідно прискорити перетворення адміністрації в акціонерне товариство. Про це йдеться в листі аудиторської компанії Ernst&Young, направленому до Кабінету міністрів.

"Реформа "Укрзалізниці" виглядає критично необхідною", - повідомив керуючий партнер українського представництва компанії Олексій Кредісов.

У листі вказується, що впродовж останніх років спостерігається падіння доходів від реалізації послуг, які надаються адміністрацією.

В першу чергу, падають транзитні перевезення.

Серед причин аудитори вказують не тільки складну політичну ситуацію, але й поступову переорієнтацію Російською Федерацією роботи на власні порти. Загальний спад економічної активності в Україні, складна ситуація в ключових для "Укрзалізниці" регіонах - Донецькій і Луганській областях - є додатковим фактором скорочення доходів, вказується в листі.

У Ernst&Young зазначають, що грошовий потік, який генерує операційна діяльність "Укрзалізниці", оцінюється як недостатній для фінансування капітальних вкладень в обсязі, необхідному для забезпечення безперебійних перевезень в довгостроковому горизонті.

"Разом з тим, рівень поточних зобов'язань за вже отриманими кредитами, з яких 60% складають валютні запозичення, на фоні зростання валютних курсів і зменшення ліквідності може призвести до значних труднощів в обслуговуванні зобов'язань і ризику порушення кредитних умов (ковенант) ЄБРР", - пише Кредісов.

В аналізі, який додається до листа, Ernst&Young вказує на три етапи реформування "Укрзалізниці".

"Поступовість та етапність реформи виглядає логічною і відповідає міжнародному досвіду. Так, наприклад, трансформація Deutsche Bahn і РЖД виконувалася поетапно, і зайняла більше 10 років", - вказують в Ernst&Young.

На першому етапі має бути створено єдине акціонерне товариство ПАТ "Укрзалізниця". Зокрема, шість залізниць і ряд окремих підприємств будуть об'єднані в структуру, зрозумілу для учасників ринку та інвесторів. За рахунок цього скоротиться дублювання функцій управління, скорочення управлінського персоналу, пройде реформа ціноутворення для виключення перехресного субсидування.

"Централізація активів в рамках єдиної державної компанії, як перший крок трансформації, в повній мірі відповідає досвіду реформування Deutsche Bahn (Німеччина), SNCF (Франція), РЖД (Росія), Ferrovie dello Stato (Італія) та інших", - вказує Кредісов.

На другому етапі відбудеться виділення окремих видів діяльності за напрямами: пасажирський, логістично-вантажний, інфраструктурний. В цей час відбудеться виділення в окремі підрозділи дальніх пасажирських перевезень, сервісних компаній.

Приміські перевезення будуть фінансуватися спільно з органами місцевої влади та приватними інвесторами.

"Загальновживаним підходом на залізничному ринку ЄС та Російської Федерації можна вважати відмова від перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних", - вказують в Ernst&Young.

На третьому етапі передбачається перехід до цільової моделі ринку. Вона передбачає окреме функціонування вантажних перевезень і логістики, спеціальних сервісних послуг та пасажирських перевезень.

Нагадаємо, реформа "Укрзалізниці" повинна була відбутися в 2012 році. В лютому 2012 року був прийнятий закон "Про особливості створення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування". Згідно із законом, Кабінет міністрів повинен був протягом трьох місяців прийняти постанову про створення АТ "Укрзалізниця". Але з політичних та корупційних міркувань реформа так і не була розпочата.

В уряд Арсенія Яценюка проект постанови про перетворення "Укрзалізниці" в акціонерне товариство був поданий ще в квітні 2014 року.

Ernst&Young - одна з аудиторських компаній "Великої четвірки". У всьому світі в E&Y зайняті 141 тис осіб, у тому числі в українських офісах - понад 500 фахівців. Має територіальні офіси у Києві та Донецьку.