ua en ru

Як-42, який розбився під Ярославлем, "перебрав" висоту, - експерти

Експерти технічної комісії Міждержавного авіаційного комітету з розслідування катастрофи літака Як-42 під Ярославлем напередодні почали льотні експерименти, за допомогою яких вони сподіваються з'ясувати справжню причину трагедії.
Підготовка до відтворення нещасливого польоту тривала протягом тижня. Співробітники льотно-випробувального інституту імені Громова зарезервували лайнер Як-42Д і підготували в підмосковному Жуковському злітно-посадочну смугу, на якій, як правило, випробовують нові літаки. Про це пише сьогодні газета "Коммерсант".
Літак, який брав участь в експерименті, був ідентичний тому, що розбився. Щоб імітувати посадку пасажирів, фахівці розклали в салоні Як-42 мішки з піском. На першому етапі пілоти, один з яких представляв ЛІІ, а інший - ОКБ ім. Яковлева, просто підняли машину в повітря. Льотчики скопіювали всі дії екіпажу літаку, який зазнав аварії (Як-42), але "без впливу на літак додаткової сили, що гальмує". Лайнер благополучно набрав висоту. Таким чином, експерти прийшли до висновку, що зльоту борту з хокеїстами "Локомотива" перешкодило саме гальмування.
Другий етап буде набагато складніший: один з пілотів буде розганяти Як-42 і піднімати кермо висоти, а інший вичавлювати педаль гальма. Коли передня стійка шасі літака відірветься від злітної смуги, льотчики повинні будуть почати спільне екстрене гальмування. Якщо випробувачі упустять момент, то відбудеться ще одна авіакатастрофа за участю Як-42.
Згідно з однією з версій, пілот лайнера, що зазнав аварії при зльоті з ярославського аеропорту Туношна, міг несвідомо тиснути на педаль гальма, прийнявши її за розташовану поруч опору для ступні. Експерти вже з'ясували, що гальмівний механізм був справний і не міг включитися автоматично. Сліди гуми шасі, що залишилися на злітній смузі, дозволяють припустити, що гальмування почалося ще в середині розгону і продовжилося аж до зльоту.
Фахівці вважають, що Як-42 набирав швидкість в штатному режимі, однак гальмівне зусилля на колесах шасі змусило літак "клювати носом", не дозволяючи льотчикам задерти його вгору для зльоту. В результаті пілотам довелося перекласти кермо висоти на кабрірування і різко потягнути штурвал на себе, тому лайнер відірвався від землі лише через 500 метрів після кінця ЗПС.
Коли Як-42 все-таки злетів, перетягнутий штурвал миттєво дав про себе знати: літак не недобрав, як повідомлялося раніше, а "перебрав" висоту при зльоті і звалився в штопор. Якщо експеримент підтвердить, що причиною катастрофи стало додаткове гальмування під час розгону лайнера, винуватцями трагедії визнають пілотів.
Нагадаємо, 7 вересня 2011 р. в 15:02 за київським часом при вильоті з аеропорту ярославського Туношна розбився літак Як-42, на борту якого знаходився основний склад хокейного клубу "Локомотив". Раніше зазначалося, що на зльоті лайнер не зміг набрати безпечну висоту, врізався в антену маяка, що розташовувався за злітно-посадковою смугою, і впав у районі аеропорту. На борту літака знаходилися 45 осіб, з яких у живих залишився тільки бортінженер Олександр Сизов.