ua en ru

Підписання УА з ЄС у листопаді 2013 р. неможливо через необхідність внесення змін до Конституції, - Медведчук

Підписання угоди про асоціацію з Євросоюзом у листопаді 2013 р. неможливо через необхідність внесення змін до Конституції. Про це у своїй статті заявив лідер громадського руху "Український вибір" Віктор Медведчук.

"Нещодавно був напівофіційно "розсекречено" текст проекту Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським союзом і його державами-членами, з іншого боку. Вперше цей документ був опублікований тільки 20 червня цього року на сайті Комітету з питань європейської інтеграції Верховної Ради України.

Слід зазначити, що вказаний проект Угоди від імені української сторони парафировался в кілька етапів ще в березні-липні 2012 року як результат Паризького саміту (2008 р.) України і ЄС щодо політичної домовленості про укладення цієї Угоди в форматі асоціації, в основі якої передбачалася як політична асоціація, так і економічна інтеграція. Вже очевидно, що не економічна основа, а політичне підґрунтя і була причиною приховування від народу суті Угоди", - пише Медведчук.

За його словами, з точки зору міжнародного права парафування уповноваженою особою проекту угоди є фактом схвалення його змісту, в тому числі приписів зобов'язуючого характеру для України. Між тим, відповідно до положень Конституції України (норми прямої дії) укладення міжнародних договорів, які суперечать основному закону України, неприпустимо (частина друга статті 9 Конституції України). Узгодженість норм міжнародних договорів в даному випадку можлива тільки через процедуру внесення відповідних змін до чинної Конституції.

"Однак протягом року після парафування положення проекту угоди на предмет відповідності Конституції України або необхідності внесення в неї змін не перевірялися. Більше того, сам текст був прихований від публічного обговорення та проведення науково-правової експертизи.

Поспіх, з яким готується підписання Україною цього документа, завела керівництво країни в юридичну пастку. Справа в тому, що проект угоди не відповідає основоположним принципам державності, закріпленим у Конституції України. Будь-який юрист, експерт в області міжнародного права вам скаже, що змістовний аналіз угоди про асоціацію однозначно свідчить, що його підписання неможливо без зміни або виключення низки положень основного закону.

Висновок буде однозначним: необхідність зазначених вище змін і доповнень до Основного Закону з дотриманням відповідних законодавчих процедур виключає правомірність підписання Україною такої угоди в листопаді поточного року", - вважає Медведчук.

Він зазначив, що постулати про верховенство права, народу як єдиного джерела влади і вищій юридичній силі Конституції входять у суперечність із запропонованим проектом угоди про асоціацію. Зокрема, наголошує політик він передбачає створення таких міжнародних органів управління, як рада асоціації і комітет асоціації, які є для України наддержавними. Загальний обсяг їх компетенції, обов'язковість їх правових рішень де-юре і де-факто ставлять Рада і Комітет асоціації над національним законодавством.

"Як юрист заявляю: участь України в Асоціації з ЄС передбачає необхідність внесення змін до Розділу I "Загальні положення" Конституції України, що стосуються державного і національного суверенітету (стаття 1); здійснення державної влади за принципом поділу на законодавчу, виконавчу та судову (стаття 6); принципу верховенства права, згідно з якою Конституція України має найвищу юридичну силу (статті 8 і 9)", - заявив лідер "Українського вибору".

"Далі - більше. Положення Угоди суперечать приписам статей 5, 17, 116 Основного Закону України, які визначають принципи народного і державного суверенітету України, а також забезпечення її економічної безпеки. Відповідно до частини третьої статті 463 Угоди, Рада асоціації має право вносити поправки до додатку до Угоди, які регламентують питання мита та імпортних квот, транспорту і зв'язку, оподаткування, підприємництва, соціальної політики, охорони здоров'я та освіти. Між тим стаття 92 Конституції України закріплює, що всі ці питання визначаються або встановлюються виключно законами нашої країни і реалізуються виключно державними органами України в межах конституційної компетенції.

Таким чином, наддержавні органи змінюють всю систему управління країною, ігноруючи принцип поділу влади, закріплений статтею 6 Основного Закону. Те, що Рада і Комітет асоціації приймають обов'язкові для виконання Україною рішення, фактично означає, що ці міжнародні структури взяли на себе повноваження та функції органу законодавчої влади. А це, вибачте, порушення пункту 3 частини першої статті 85 Конституції України.
Те, що нинішнім прихильників підписання Угоди з ЄС здається несуттєвими деталями, вже завтра перетвориться на серйозні юридичні перешкоди для впровадження положень Угоди в життя. Зміни і доповнення до Конституції не внесено, і наскільки я знаю, ніхто навіть не збирається цього робити. Залишається відкритим питання: чому все відбувається саме таким чином? Правовий нігілізм зводиться в рамки державної політики?", - зазначив Медведчук.
За його словами, протиріччя нашої Конституції і угоди про асоціацію можуть дуже скоро проявити себе на практиці.

"Ось конкретний приклад. Положення угоди у частині третій статті 24 про Римському статуті Міжнародного кримінального суду не узгоджуються з Конституцією України. Сторони зобов'язуються посилити взаємодію щодо взаємної правової допомоги та екстрадиції, однак основний закон України не передбачає доповнень системи національної юрисдикції міжнародним суб'єктом кримінальної юстиції. У нас вже є перелік інститутів правосуддя, та їх повноваження закріплені Конституцією (стаття 124). Формальність? Однак функціонування Міжнародного суду як додаткового інституту кримінального переслідування, кажучи юридичною мовою, звужує обсяг прав і свобод громадян України, суперечить принципам правосуддя, визначеним Конституцією. У кінцевому рахунку створює конфлікт, який обов'язково проявиться в конкретних кримінальних справах. Адже міжнародні органи отримують можливість не тільки приймати рішення про винність або невинність українських громадян, а також домагатися їх затримання на території нашої країни, здійснювати екстрадицію, виконувати вирок. Як вам така перспектива?", - пише Медведчук.

Він нагадав, що ще в 2001 році Конституційний суд України розглядав питання відповідності Римського статуту та національного законодавства. Згідно потім послідував висновків, можливість доповнення національної юрисдикції Міжнародним кримінальним судом суперечить розділу VIII "Правосуддя" основного Закону (частина перша та третя статті 124). Приєднання України до Римського статуту можливо лише після внесення відповідних змін до Конституції.

"Для прихильників незаконного підписання Угоди нагадаю, що рішення Конституційного суду України є обов'язковими (!) для виконання на території країни, є остаточними та оскарженню не підлягають. Угода про Асоціацію прямо зобов'язує Україну ратифікувати Римський статут. Але як ми це зробимо? Його положення суперечать нормам Конституції, що апріорі є непереборною перешкодою для ратифікації. Виходить замкнуте коло. Оскільки це вже є перешкодою для підписання самої Угоди. Його підписання стане навмисним порушенням українського законодавства і породить конфлікт із законом - з усіма витікаючими наслідками...

Вирішити питання зазначених протиріч та імплементувати умови такої Угоди в національне законодавство України без внесення змін і доповнень у чинну Конституцію України неможливо. Також хочу нагадати, що внесення змін до розділу I "Загальні положення" Конституції України можуть мати місце тільки через волевиявлення народу. Такий законопроект про внесення змін в Основний Закон приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради затверджується всеукраїнським референдумом (частина друга статті 156 Конституції України). Якою буде воля народу - це буде його рішення, а не примха політиків.

І іншого шляху немає. Інший шлях - це грубе порушення Конституції України і пряме посягання на суверенітет народу як засновника і, нагадаю, єдиного джерела влади в країні. До речі, в Конституції України словосполучення "Український народ" пишеться саме так, з великої літери!", - резюмував політик.