ua en ru

МАК назвав причини, що призвели до катастрофи літака Як-42 під Ярославлем

Міждержавний авіаційний комітет (МАК) РФ оприлюднив підсумки розслідування катастрофи літака Як-42 авіакомпанії "Як-Сервіс", що сталася 7 вересня 2011 р. під Ярославлем.
В результаті краху лайнера загинули 44 людини, в тому числі гравці і тренери хокейної команди "Локомотив" (Ярославль). Вижити вдалося лише одній людині - члену екіпажу Олександру Сизову.
За даними комісії, в ході зльоту екіпажем було скоєно деякі помилки. Зокрема, не був виконаний розрахунок параметрів, про що свідчить розшифровка переговорів екіпажу з наземними службами аеропорту.
Рух по злітно-посадковій смузі здійснювалося з невеликим пригальмовуванням. Проте до швидкості 170 км/год розгін проходив штатно. Після цього відбулося натиснення гальмівних педалей. Передбачається, що льотчик міг і не помітити цього. Гальмування було пов'язано з неправильним положенням ніг, пов'язаних з навиком польотів на літаках іншої моделі.
При цьому у екіпажа був шанс зупинити зліт, але зроблено цього не було.
Відрив від землі стався на швидкості 210 км/год. Літак набрав 5-6 метрів, сильно нахилився, а потім зіткнувся з антеною маяка і почав розвалюватися.
Комісія встановила, що підготовка пілотів під Ярославлем Як-42 не здійснювалася в належному обсязі. Документ з перепідготовки другого пілота на керування літаком Як-42 був сфальсифікований. У звіті наголошується, що екіпаж в основному здійснював польоти на літаку Як-40, який має істотну відмінність по обладнанню кабіни, зокрема там прийняті інші правила знаходження ніг у районі педалей гальма.
Також з'ясувалося, що у другого пілота літака останні кілька років спостерігалося зниження рефлексів в руках і ногах. Підтвердженням цього діагнозу є призначення другому пілотові лікарем, до якого він звертався в приватному порядку у 2007 р., препарату "Нейромедін", який застосовується для поліпшення нервово-м'язової передачі.
"Організаційна структура авіакомпанії "Як-Сервіс", схема її управління і фінансування не дозволяли забезпечувати безпечне виконання польотів. Організація льотної роботи та система управління безпекою польотів фактично відсутні", - сказав голова технічної комісії МАК Олексій Морозов. За його словами, штат керівників льотної служби авіакомпанії не був укомплектований кваліфікованими фахівцями. "Перенавчання командира повітряного судна (КПС) і другого пілота на Як-42 проходило з грубим порушенням чинних нормативних документів, воно поєднувалося з виконанням польотів на іншому повітряному судні - Як-40, що вплинуло на негативний перенос навичок пілотування та управління", - підкреслив Морозов.
Як-42 виконував рейс за маршрутом Ярославль - Мінськ. Загибла команда повинна була провести перший матч регулярного чемпіонату Континентальної хокейної ліги проти мінського "Динамо".