ua en ru

Концесія повинна подорожчати для олігархів в два рази, - експерт

В ході кардинальної переробки законодавства про концесії експерти радять Фонду держмайна істотно збільшити концесійний платіж. Україні слід прийняти загальносвітові стандарти, - заявила експерт з питань управління об'єктами держвласності Інституту суспільних досліджень Ірина Ратинська.

"Концесійний платіж, який діє зараз, фіксований в законодавстві і складає лише 7 % від ринкової вартості об'єкта. Якщо порівняти з міжнародним досвідом, то у всіх країнах, як правило, цей показник на рівні 15%. У нас заниження річного концесійного платежу закладено в законодавстві", - пояснила експерт.

Ратинська пропонує змінити розрахунок річного концесійного платежу. В першу чергу - зробити порядок його виплати гнучким. Зокрема, щоквартально корегувати суму, враховуючи інфляцію. На думку експерта, передача держмайна в концесію сьогодні відбувається на шкоду державним інтересам. Оскільки чинне законодавство дозволяє зменшувати концесійні платежі до 5 і навіть 2%.

Крім того, Ратинська запропонувала виключити можливість зарахування інвестицій в рахунок концесійного платежу. За її словами, приватний інвестор може заробляти на держмайні і нічого не платити в бюджет, виробляючи взаємозаліки: вкладені інвестиції в рахунок концесійного платежу.

"Це абсурд. Потрібно закріпити на рівні законодавства, щоб розвиток та модернізація об'єктів концесії проводилися за рахунок грошей концесіонера, і зробити цю умову обов'язковою і без винятків", - впевнена Ратинська.

Нагадаємо - пілотним проектом передачі великого державного об'єкта в концесію став єдиний глибоководний морський порт України - "МТП "Південний". Щорічно порт перераховує до бюджетів різних рівнів понад півмільярда гривень. На думку експертів, віддавати надліквідне держмайно в концесію на нинішніх умовах - невиправдано. На думку Ратинської, в конкурс необхідно включити можливість для учасників пропонувати свою суму концесійного платежу. За чинними правилами, платіж однаковий для всіх учасників. За словами експерта, таку зрівнялівку не можна застосовувати до стратегічних об'єктів, зокрема, до морських портів.

"Коли здаються в концесію ефективні об'єкти, потрібно встановлювати максимальні концесійні платежі. По суті, потрібно проводити конкурс за принципом "хто дасть більше" за умови, що доведеться виконати всі інші фіксовані зобов'язання концесійного договору. До кожного стратегічного об'єкту повинен бути індивідуальний підхід", - впевнена Ратинська.

Експерти активно підтримали ініціативу ФДМУ переглянути концесійне законодавство. На думку аналітиків, саме з цієї причини був зупинений концесійний конкурс порту "Південний". Порт швидше за все передадуть в концесію вже за новими правилами, більш вигідним для держави.

Нагадаємо, міністр економічного розвитку України Айварас Абрамовичус напередодні заявив, що прогрес економіки в 2016-му році залежатиме від ходу приватизації. При цьому міністр зазначив, що олігархів необхідно виключити з претендентів на державні підприємства.