ua en ru

Через падіння рубля в першу чергу в РФ постраждають авіація, туризм і будівництво

Через падіння рубля в першу чергу в РФ постраждають авіація, туризм і будівництво Джерело фото:Getty Images
Через падіння рубля в Росії в першу чергу постраждають авіакомпанії, туроператори і будівельні компанії

Через падіння рубля в Росії в першу чергу постраждають авіакомпанії, туроператори і будівельні компанії, передає РБК.

Легше всього виробникам продуктів харчування, вони шукають постачальників в Росії, маркують російські товари як "економ-клас". Будівельники, у яких валютних зобов'язань немає, готові зупинити роботу: банки, позбавлені дешевих коштів з-за кордону, піднімають відсотки по кредитах для них і ставки по іпотеці для приватних позичальників

Дрібна риба і запаси

Виробники рибної продукції з-за падіння курсу рубля і зльоту цін на норвезьку рибу на світовому ринку (що призвело до подорожчання сировини з Білорусі) майже повністю перестали закуповувати сировину за кордоном, стверджує президент Асоціації виробничих і торговельних підприємств рибного ринку, генеральний директор "Північної компанії" Віталій Корнєв. За його словами, компанії перейшли на мурманську і карельську червону рибу і вже не перший тиждень створюють запаси слабосоленого філе у вакуумних упаковках і мороженої сировини. Він упевнений, що така ситуація призведе до того, що компанії почнуть переробляти сировину, яке раніше ігнорували, наприклад, дрібну рибу. "До кінця січня ми можемо бути більш-менш спокійні. А на лютий-березень ніхто прогнозувати не береться. Виробники згодні на будь курс рубля, головне - щоб він був стабільним", - говорить він.

В економ-сегмент йде і постачальник овочів і салатів "Біла дача". Як розповів голова наглядової ради групи компаній "Біла дача" Віктор Семенов, компанія продовжує закуповувати невеликий обсяг продукції за валюту - для тих споживачів, які будуть купувати продукцію незалежно від її ціни. "Однак, розуміючи, що ринок жорстко стиснеться, ми переходимо на випуск більш дешевої продукції, з російської сировини, ціни на які поки не змінилися. Наприклад, у нас за останній місяць помітно зріс попит на вінегрети", - зазначає він.

Генеральний директор "Русагро" Максим Басов розповів, що холдинг робить запаси як готової продукції за всіма напрямками бізнесу (свинина, цукор, масложирова продукція), так і інгредієнтів для виробництва - це найкращий спосіб збереження грошей в нинішній ситуації, говорить він. "На наших складах запасів вже на 15 млрд рублів. На всі гроші, які нам надходять, ми робимо запаси", - говорить він.

Власники і топ-менеджери найбільших російських компаній стежать за колапсом національної валюти, не відриваючись від моніторів. Нічний підвищення ключової ставки ЦБ до 17% підніме вартість кредитних ресурсів для компаній реального сектора до 23-25% річних у рублях. Займати буде не можна, інвестиції доведеться заморозити, і це зажене економіку в ще більшу рецесію. Бізнесмени не будують прогнозів і закликають діяти уряд і ЦБ.

Віце-президент "Мираторга" Олександр Нікітін каже, що в агрохолдингу майже весь поточний бізнес знаходиться в рублевій зоні, але частина зерна він все ж закуповує, а воно за ціною прив'язане до експорту. "Тому закупівлі імпортних складових доведеться призупинити до тих пір, поки волатильність на валютному ринку не спаде, і рубль зафіксується хоч на якомусь рівні. Скласти хоч якийсь бізнес план зараз просто неможливо", - зазначає Нікітін.

Заморожування будівництва і дорога іпотека

Девелопери не сильно залежать від коливань курсу рубля, але за ним б'є рішення Банку Росії підняти облікову ставку до 17%. Причому удар вийшов подвійний: зростає вартість кредитів в банках і дорожчає іпотека для покупців житла в новобудовах.
Вигідні пропозиції по квартирах і таунхауси будуть актуальними до кінця року, потім будівельники закладають зростання цін, посилаючись на підвищення ставок по рублевих кредитах. Так вирішили вчинити в компанії "Хімки Груп" Алішера Усманова.

"Девелоперу нічого не залишається, крім як перекласти підвищення ключової ставки Банку Росії при проектному фінансуванні та зростання вартості матеріалів і компонентів на плечі покупців. З наступного тижня ми піднімаємо ціни за нашими проектами в середньому на 12% в рублях", - зізнається партнер девелоперської компанії "Хімки Груп" Дмитро Котровскій.

Обережно змушений піднімати рублеві ціни в деяких своїх проектах і генеральний директор NDV Group Олександр Хрустальов. "Сьогодні, на мій погляд, не потрібно робити різких рухів, - продовжує він. - Забудовники повинні зараз, не піднімаючи цін, як можна більше зібрати грошей з покупців житла, щоб добудувати розпочаті проекти, тому що в банках грошей більше отримати не можна". Через рік на ринку з високою часткою ймовірності залишиться не так багато забудовників: за оцінками Хрустальова, вже сьогодні близько 30% будівельних компаній можуть виявитися на грані банкрутства, а до лютого, коли криза, можливо, досягне піку, частка таких компаній може зрости до 60%.

Відпочинок вдома

Бронювання турів в понеділок і вівторок, 15-16 грудня, практично повністю припинилося, говорить директор з маркетингу мережі турагентств "Гарячі тури" Сергій Казаков. Були лише поодинокі продажу так званих last minute турів, коли до виїзду залишаються два-три дні, уточнив він.

Продажі встали, і коли відновляться, незрозуміло, підтверджує генеральний директор "Мережі магазинів горящих путівок" Сергій Агафонов. За його словами, туроператори поки не змінюють формулу розрахунку своїх внутрішніх курсів валют: офіційний курс ЦБ на задану дату + 2-3%. Протягом дня оголошений курс ніхто з туроператорів в понеділок-вівторок не міняв. 16 грудня внутрішній курс у "Бібліо Глобус" дорівнював 60,39 крб. за 1 дол. і 75,12 руб. за 1 євро, "Пегас Туристик" - 59,8 руб. і 74,48 руб. відповідно, у "Наталі Турс" - 59,8 руб. і 74,5 руб.

"Будь-який прогноз, що буде з туротраслью в січні, зараз буде ворожінням на кавовій гущі", - говорить Агафонов. Про те, чи готові громадяни виїжджати на відпочинок за кордон, стане ясно в лютому, коли з'явиться статистика по весняному бронювання турів.
Дорогі польоти

"У нас все добре, але викликає занепокоєння весь авіаційний ринок і платоспроможність пасажирів, які є кінцевими споживачами наших послуг. На сьогоднішній день падає глибина продажів квитків, авіакомпанії скасовують рейси. На міжнародних рейсах значне зниження, мало не на 25%", - говорить генеральний директор "Аерофьюелз Груп" Володимир Спірідонов (це сімейний бізнес по заправці літаків більш ніж у тисячі аеропортів світу, входить в список Forbes непублічних компаній).

Все, що купується за валюту, також позначиться на ціні квитків. "Вартість аеропортового заправника 0,5 млн дол., навіть якщо він збирається в Росії, на третину складається з іноземних комплектуючих. Нескладно прорахувати, скільки він буде коштувати".
Девальвація вплине на перерозподіл видатків авіаперевізників. Вартість лізингових платежів, які зараз становлять 5-10% витрат компаній, зросте в рази, при цьому вартість палива, на яке припадає 30% витрат перевізників, не знизилася (навіть при падаючій ціною на нафту). Девальвація також вплине на скорочення попиту на авіаційні перевезення, так як зараз польоти за кордон стають предметом розкоші, і на них треба збирати, говорить директор аналітичного департаменту ІК "Регіон" Валерій Вайсберг.

Для визначення ціни авіаквитків на польоти з Росії за рубіж IATA з 2006 року щотижня в ніч з вівторка на середу, розраховує умовну одиницю - курс рубля до євро, округлений до 50 копійок у більшу сторону. З нуля годин 17 грудня курс даллара зросте до 76,50 руб. Як зазначає голова транспортного комітету Асоціації туроператорів Росії Дмитро Горін, курс зросте на 14%. "Таким чином, за три тижні вартість квитків на міжнародних напрямках зросла на 33%", - говорить експерт.

Машини в євро і доларах

"Стратегія нашої компанії не передбачає чогось, на що знадобилося б позичати гроші. Будемо працювати в рамках свого бюджету і сформувалася кредитної історії. Валютні витрати у нас відсутні, але бізнес залежить від продажів автомобілів. Зараз, на тлі зростання валют, ми очікуємо, що машини подорожчають на 25% - це, природно, відіб'ється на продажах", - заявив перший віце-президент ГК "Автоспеццентр" Олексій Тузів. Якщо зростання цін на нові автомобілі продовжиться, то падіння ринку буде ще більш істотним, що, в свою чергу, не може не позначитися на бізнесі дилерів.

Нагадаємо, вчора, 16 грудня, курс євро в Росії перевищив позначку в 100 руб./євро, долар виріс до позначки 80,10 руб./дол.