ua en ru

Fitch знизило рейтинг України з B до B-, прогноз - "негативний" (доповнення).

Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings знизило довгостроковий рейтинг дефолту емітента (РДЕ) України в місцевій і іноземній валюті з B до B-. Прогноз по рейтингу - "негативний", повідомляється в поширеному сьогодні прес-релізі агентства. Країновий стельовий рейтинг був також знижений з B до B-, короткостроковий РДЕ підтверджений на рівні B.

"Недавнє ухвалення парламентом невідповідаючого коштам закону, що є у країни, про мінімальний розмір заробітної плати і пенсій, який, згідно МВФ, може додати 7% від ВВП до дефіциту бюджету на 2010 р., фактично привело до невиконання умов програми МВФ для України і істотно збільшило ризики для бюджетного фінансування, макроекономічної стабільності і кредитоспроможності", - відзначає директор в аналітичній групі Fitch по суверенних рейтингах Девід Хеслам.

У останні два тижні парламент України прийняв новий закон, що збільшує мінімальний розмір заробітної плати і пенсій, і Президент Віктор Ющенко відмовився накласти на закон вето, як того просив МВФ. Крім того, уряд подав до парламенту проект бюджету на 2010 р. з дефіцитом в 8% ВВП. При цьому згідно зобов'язанням за програмою МВФ дефіцит бюджету повинен складати 4% (з урахуванням операційного дефіциту енергетичної компанії НАК "Нафтогаз України", що знаходиться в державній власності, (рейтинг "CСС"/прогноз "негативний"). Крім того, уряд фактично відійшов від зобов'язання, узятого на момент другої перевірки виконання умов програми МВФ в липні 2009 р., по підвищенню роздрібних тарифів на газ, внаслідок чого, по прогнозах Fitch, дефіцит в 2009 р. може досягти близько 8,5% ВВП (11% включаючи "Нафтогаз") порівняно з цільовим рівнем в 6% ВВП (8,6% включаючи "Нафтогаз").

"7 листопада ц.р. директор-розпорядник МВФ Домінік Стросс-Кан заявив, що, якщо українські власті не змінять політику, що проводиться, програма МВФ може бути припинена до закінчення президентських виборів в січні. На тій, що відбулася 10 листопада ц.р. зустрічі між провідними особами, що відповідають за ухвалення політичних рішень, з уряду, Національного банку України (НБУ) і Секретаріату президента домовленість про зміну політики, схоже, не була досягнута. Хоча не можна виключати, що така зміна відбудеться - прем'єр-міністр Юлія Тимошенко вчора сказала, що вона сподівається, що суди оскаржать закон - це не є базовим сценарієм. Крім того, політична динаміка указує на те, що перерва в кредитуванні від МВФ може затягнутися, особливо у разі другого раунду президентських виборів в лютому, а потім, можливо, парламентських виборів і затримки, викликаної формуванням нового уряду", - мовиться в повідомленні агентства.

Помітне підвищення бюджетного дефіциту і втрата основного джерела фінансування при припиненні траншу МВФ на суму 4 млрд дол., які повинні бути наданий 15 листопада, залишає Україну з істотним розривом бюджетного фінансування. Представляється, що покривати дефіцит за рахунок запозичень на внутрішньому або міжнародному ринку буде складним і дорогим для України. Тому Fitch вважає, що є підвищений ризик, що Україна може в значнішій мірі вдатися до монетарного фінансування (за рахунок надання НБУ ліквідності банкам), тобто фактично до друкування грошей. Це, у свою чергу, може підірвати крихку довіру до валютної і банківської системи, і/або привести до швидкої втрати валютних резервів. В корені проблеми лежить непослідовна макроекономічна політика України, оскільки власті мають намір захищати валютний курс, при цьому не удаючись до необхідного посилювання податково-бюджетної політики, у відсутність адекватних джерел немонетарного фінансування.

Політична динаміка указує на те, що політика, що проводиться, може не вийти на стабільну траєкторію до того, як послідує ще один виток фінансової нестабільності. Подальше різке зниження курсу гривні підсилило би тиск на затронуту кризою банківську систему України. Показник проблемних кредитів досяг 30% на кінець червня 2009 р. (згідно даним МВФ), на що надало істотну дію скорочення ВВП на 18% в II кв. 2009 р. (щодо того ж періоду попереднього року) і зниження курсу гривні майже на 60% з вересня 2008 р. (що вплинуло на тих 54% кредитів, які номіновані в іноземній валюті).

Не дивлячись на розглянуті складнощі, кредитоспроможність України підтримується низьким рівнем погашень по державному боргу. Україна провела виплати по суверенних облігаціях на суму 1,2 млрд дол., терміни погашення по яких наступали в серпні і вересні 2009 р., продемонструвавши готовність платити. Тепер у України є пауза в погашенні єврооблігацій до облігацій в ієнах на суму близько 0,4 млрд дол., термін по яких наступає в грудні 2010 р., і облігацій на суму 0,6 млрд дол., термін по яких наступає в березні 2011 р. Валові валютні резерви складають 28 млрд дол. Глобальні перспективи, що поліпшуються, нададуть певну підтримку експортним галузям України. Поки показники пролонгації по зовнішньому боргу приватного сектора є відносно високими і перевищують 80%.