Експерти та українські товаровиробники повідомляють про вкрай низьку ефективність нового податку на роздрібний продаж підакцизних товарів, а також про його суперечність і європейському законодавству, і здоровому економічному глузду.
"Ще до введення податку на роздрібний продаж підакцизних товарів наш центр попереджав, що це рішення абсолютно необгрунтоване. Основна проблема - даний податок створює подвійне оподаткування товарів. Передбачалося, що місцеві бюджети від цього податку отримають від 5 до 7 млрд грн. Ця цифра абсолютно завищена", - впевнена експерт з економічних питань Міжнародного центру перспективних досліджень Ангеліна Бочі.
Також, за її словами, негатив в тому, що введення "подвійного акцизу" суперечить Угоді про асоціацію України та Євросоюзу.
"Ця норма абсолютно не відповідає нормам СА. Ми провели дослідження: ні в одній країні Європи аналогічного податку немає. Це виключно українське "ноу-хау", яка не несе нічого, крім підвищення фіскального тиску на бізнес. З точки зору Угоди про асоціацію було б зараз більш важливо запровадити чіткий довгостроковий план підвищення акцизів. Замість різких введення нових податків уряду краще було б показати плановість податкової політики", - радить Бочі.
За словами президента Українського аналітичного центру Олександра Охріменка, ключова проблема нового податку в тому, що він ще більше заганяє в тінь ринок підакцизних товарів.
"З досвіду знаємо: як тільки зростає податковий тиск на підакцизну продукцію - відразу ж зростає контрабанда і контрафакт. І це при тому, що частка підробленою, тіньової продукції на ринку і алкогольних і тютюнових виробів величезна. Механічно підвищувати податковий тиск на підакцизну продукцію можна лише тоді, коли зростають доходи населення. І не можна це робити так часто, як це робиться в Україні", - упевнений Охріменко.
Цю думку поділяє і виконавчий директор асоціації "Укрпиво" Ігор Товкач.
"Це абсурдний податок. По-перше, є лише дві категорії, які повинні платити акциз - виробник або імпортер. Новий податок лише збільшує навантаження на споживача. По-друге, він суперечить європейському законодавству. По-третє, він буде стимулювати місцеві громади вживати більше алкогольних напоїв і більше курити, адже від цього залежить наповнення місцевих бюджетів", - зазначив він.
Також за словами Товкача, новий податок вкрай неефективний з точки зору адміністрування.
"Я можу порівняти його зі скасованим збором на розвиток хмільництва, садівництва і виноробства - його ефективність становила лише 38%. Аналогічно і з новим податком - вартість контролю буде дуже високою. Доведеться збільшувати кількість перевірок - але, я нагадаю, на найближчі роки діє мораторій на перевірки малого та середнього бізнесу. Я не бачу переваг у цього податку лише недоліки. Товар стає дорожчим, попит падає, держава втрачає на інших податках і зборах. Ми розуміємо, що місцевим бюджетам потрібен додатковий ресурс - але в підсумку програють і вони: прямі субвенції з держбюджету їм замінюють на незрозумілий і досить неефективний податок", - підкреслив експерт.