ua en ru

Що таке хамец і що таке маца

Заповідь є мацу і заборона є хамец — найважливіший знак Песаха. Перше питання, яке, згідно Агаде, задає в Песах єврейський дитина, звучить так: «Чому у всі ночі ми можемо їсти і хамец, та мацу, а в цю ніч тільки мацу?» Вникаючи в відмінність між хамецом і мацою, ми можемо просунутися в розумінні Песаха.

Що таке хамец? Беруть борошно і воду, змішують і тісто починає підніматися, воно наповнюється бульбашками газу, продуктами свого бродіння. Ці бульбашки не збільшують масу тіста, але вони надають йому складну структуру, м'якість (глибину) та смак. Для поліпшення смаку в хамец часто кладуть масло, яйця та інше. Що таке маца? Беруть ту ж борошно і воду, але тісто випікають дуже швидко, щоб воно не встигло закваситься, і навіть приймають спеціальні заходи (бризкають холодною водою, розкочують зубчастими колесами), щоб запобігти наповнення тесту повітрям. Мацу для седера роблять тільки на воді, без всяких добавок; якщо у тісто для смаку додати масло, наприклад, така маца називалася б «маца ашира» — хліб багатства — на противагу звичайній маці, яка називається «лехем вони» — хліб бідності, це поняття пов'язане зі словами онийут (бідність) і анава (скромність). На думку більшості мудреців, маца ашира не є забороненою в Песах, але з її допомогою можна виконати заповідь вживання в їжу маци; для виконання цієї заповіді підходить тільки лехем вони.

Маца і хамец — протилежності, але вони тим не менш пов'язані між собою. Згідно заповіді Тори, мацу можна зробити тільки з такого зерна, яке заквашується, тобто з якого можна отримувати хамец (наприклад, пшениця). Якщо ж взяти зерно, яке саме не заквашується (наприклад, кукурудза) і спекти коржі, то їх не можна буде вважати мацою.

Зміст цих законів можна пояснити наступним чином: «вода» уособлює просте прийняття прямого сенсу Тори. Маца вони є служіння Б-гу в категорії «авода блі таам», тобто служіння без смаку, без серйозного розуміння або заглиблення в інтелектуальні тонкощі. Це служіння не наповнене «повітрям» — особистими міркуваннями або тривалими умовиводами; воно є безпосереднє прийняття Б-жественной волі. Саме таке служіння необхідно для виходу з Єгипту.

Служіння маца ашира містить у собі таам, розуміння, смак, але воно також позбавлено особистих міркувань. Таке служіння допустимо під час Виходу, але не є основним.

Хамец символізує людину, в якому, на додаток до води, присутня «смак», розуміння, а також «бродіння» — свої власні ідеї, міркування і плани. Хамец асоціюється з повнотою свободи волі людини (розглядається людина релігійна і дотримується, тобто хамец, побудований на кошерних інгредієнтах). Протягом усього року, утворює свого роду цикл служіння, людина спирається у своєму служінні на власні плани та ідеї. Людина діє в рамках Галахи (сукупності єврейських законів), мета його — виконання заповідей Тори, але маса конкретних дій ґрунтується на його власному розумінні ситуації, на особистих уподобаннях і свободу вибору.

Служіння в категорії «хамец» необхідно. Релігійний людина зовсім не повинен бути схожим на робота, він не повинен відмовлятися від свого розуміння того, що відбувається навколо нього. Але повнота розуміння і свободи волі передбачає також і те, що в деякий момент необхідна відмова від свого розуміння і від свого вибору, необхідно підпорядкування безпосередньої волі Б-га. Саме такий тип служіння — служіння хліба бідності, лехем вони — необхідний в критичний момент Результату. Мідраш і Агада повідомляють нам, що євреї опустилися на 49 рівнів нечистоти Єгипту, вони не планували Результат і не жадали його; в кожен момент вони готові сказати: «Вже цього нам достатньо». Однак їх вистачило на те, щоб відмовитися від власних ідей і підпорядкувати себе прямої Б-жественной волі, і за це вони були виведені з Єгипту.

З'їдаючи на седере шматочок маци на виконання заповіді Тори, ми висловлюємо свою готовність до авода блі таам — служінню без смаку. Ми висловлюємо розуміння того, що звичайне служіння протягом року, «служіння з вільним вибором» повинне неодмінно мати своїм фундаментом (оскільки Песах перший у низці свят) просте ухвалення Б-жественной волі навіть без розуміння її сенсу і врозріз з власними планами. Тільки на такому міцному фундаменті будинок «служіння з вільним вибором» може стати «шатрами Шема» (див. Буття, 9:27) і місцем перебування Шехины (Б-жественного присутності).

На початку седера маца — символ рабства, їжа рабів — «хліб бідності, який їли батьки наші в рабстві». Ближче до кінця седера, в уривку «Рабан Гамлиэль» маца виступає як символ волі і Б-жественного управління світом, як їжа вільних людей. Це вчить нас тому, що Результат не обов'язково супроводжується поліпшенням умов і збільшенням комфорту, його суть — не фізичне, а духовне просування.