ua en ru

Бондаренко: Відмовлятися від голограм на акцизні марки нелогічно, оскільки вони довели свою ефективність

Відмовлятися від голограм на акцизні марки нелогічно, оскільки вони довели свою ефективність. Таку думку РБК-УКРАЇНА висловив глава правління Інституту української політики Кость Бондаренко, коментуючи запуск виробництва акцизних марок на алкоголь і тютюн без голограм та спроби чиновників ініціювати застосування для захисту акцизок технологію інтагліо-друку.

"Я не зовсім розумію, навіщо відмовлятися від голограм на акцизні марки, адже вони виправдали себе і використовуються у всьому світі. При цьому ті методики, які пропонуються як інноваційних, ще не отримали схвалення незалежних експертів і відповідного обґрунтування. Я не фахівець, але не бачу причин не довіряти тих експертів, які говорять про застарелости технології інтагліо-друку, запропонованою в якості альтернативи голограмами. Виникає питання: навіщо винаходити велосипед, який вже давно винайдений? Відповідь очевидна: щоб тільки винайдений велосипед отримати солідний відкат", - наголосив Бондаренко.

Нагадаємо, тема захисту акцизних марок дістала широкий суспільний резонанс після того, як стало відомо про прийняття Кабміном постанови від 18 квітня 2012 р., яким з технічного опису марок акцизного податку на алкоголь і тютюн прибрали голографічні захисні елементи. Примітно, що марки нового зразка досі не розроблені, немає і постанови Кабміну, яка має їх затвердити. При цьому, за інформацією учасників ринку, директор Поліграфкомбінату "Україна" Максим Степанов і заступник міністра фінансів Юрій Шевченко ініціювали виробництво і відвантаження акцизок без голографічних елементів. Також згадані держслужбовці пропонують використовувати в якості захисту так звані інтагліо-елементи.

Бондаренко зазначив, що при дуже високій вартості оригінального поліграфічного обладнання (кілька десятків мільйонів євро плюс відрахування за патент іноземному розробнику), інтагліо-друк легко підробити. Підтвердження тому: з 1996 р. по 1 травня 2003 р., до впровадження ефективної голографічного захисту, акцизні марки захищалися саме за допомогою такої технології. У 2001 р. українські правоохоронні органи провели перевірку акцизних марок, які захищалися способом інтагліо-друку. В ході перевірки були виявлені підроблені марки у величезних кількостях. А ринок алкоголю і тютюну на той час на 50% пішов в "тінь". Експерти-поліграфісти списали такий провал захисту на винахідливість фальсифікаторів.

Подібних ініціатив - відновити застосування застарілою технологією, всупереч економічної ефективності голограм - здивувалися і закордонні експерти.

"Україна скорочує використання голограм на акцизні марки, незважаючи на 20% збільшення доходів держави", - стаття з таким заголовком нещодавно була опублікована у виданні Holography News (офіційний друкований орган Міжнародної асоціації виробників голограм). Дійсно, дані ДПСУ підтверджують економічну ефективність застосування голограм на акцизках. За даними ДПСУ, в 2010 р. держбюджет України отримав 13,06 млрд грн акцизних податків тільки за тютюнові вироби. Це в п'ять разів більше, ніж в 2007 р., і більше, ніж сумарно за 2008-2009 рр.

Голова НАН України, академік Борис Патон ще в 2010 р. написав листа до Кабміну, в якому зазначив: "Прийняття такого рішення (скасування голографічного захисту на акцизні марки) може стати першим прецедентом в колі країн, які піклуються про власну надійної безпеки".

Стурбовані і експерти-економісти, адже ослаблення захисту акцизних марок спровокує "тінізацію ринку підакцизних товарів і скорочення бюджетних надходжень. Бюджет України від застосування незахищених марок і відходу ринку в тінь ризикує зникнути до 10 млрд грн в рік. За прогнозом координатора Центру споживчого контролю "ЧЕК", кандидата технічних наук Ігоря Канівського, вже найближчим часом Україну накриє хвиля контрабандних і фальсифікованих підакцизних товарів - до 50% ринку алкоголю і тютюну може опинитися в "тіні".