ua en ru

Бізнес-асоціації США намагаються заблокувати ухвалення законопроекту про санкції проти Росії

Бізнес-асоціації США намагаються заблокувати ухвалення законопроекту про санкції проти Росії

Бізнес-асоціації США намагаються заблокувати ухвалення законопроекту про санкції проти Росії, передає РБК.

Бізнес-асоціації стурбовані, що Конгрес може закріпити санкції на десятиліття. Всі санкції Вашингтона проти Росії вводилися на підставі указів Президента США Барака Обами і можуть бути скасовані досить просто - аналогічним указом президента. Якщо санкції проти Росії "упаковані" в законодавчий акт, їх дія може затягнутися на багато років.

Ділової ради США-Росія (US-Ukraine Business Council, USRBC) і Національна рада з міжнародної торгівлі (National Foreign Trade Council, NFTC) проводять зустрічі з законодавцями і співробітниками адміністрації Президента США, щоб не допустити прийняття законопроекту, який може закріпити санкції проти Росії на рівні законодавчого акта, пише видання The Hill.
На даний момент в базі Конгресу є кілька подібних проектів, але видання уточнює, що авторами закону, з яким "по-тихому" борються бізнес-асоціації, є голова комітету Сенату з міжнародних відносин демократ Роберт Менендез і республіканець Боб Коркер. Мова йде про їх "Акт у підтримку свободи України" (Ukraine Freedom Support Act of 2014), який вже був одноголосно підтриманий членами профільного комітету Сенату у вересні.

Даний законопроект вимагає від президента США ввести санкції проти "Рособоронекспорту" та інших російських оборонних підприємств за їх внесок у дестабілізацію ситуації на Україні, Молдавії, Грузії та Сирії". Також рекомендується ввести санкції проти компаній "по всьому світу" з числа тих, хто здійснює значні інвестиції в розвиток проектів російського Пеку з нетрадиційної видобутку нафти. Обмежувальні заходи пропонується ввести і проти "Газпрому", якщо президент США вважає, що російська компанія утримує "значна кількість поставок природного газу в країни-учасниці НАТО або продовжує обмежувати поставки на Україну, в Грузії чи Молдови".

Також законопроект дозволяє накласти санкції на закордонні фінансові інститути, які працюють з американською банківською системою, якщо ці організації роблять значну кількість транзакцій, які відносяться до російським оборонним і енергетичним підприємствам.

Підводні камені Конгресу

На перший погляд може здатися, що нічого нового в санкційних рекомендаціях сенаторів немає - вже введені санкції проти російської "оборонки", енергетики, і фінансового сектора.

Тим не менш, оформлення вже введених санкцій проти Росії в закон таїть в собі очевидну загрозу - зняти їх буде набагато складніше. Поки що всі елементи санкційної програми проти Росії вводяться на підставі двох президентських указів. США неодноразово говорили про те, що санкції можуть бути зняті, якщо Росія вийде на "шлях дипломатії і світу". Підтвердив ці заяви і сам Барак Обама, виступаючи на 69-й сесії Генеральної асамблеї ООН. В нинішніх умовах США можуть зняти санкції буквально одним розчерком пера: Обамі знадобиться лише підписати відповідний указ.

Якщо санкції будуть закріплені в законодавчому акті Конгресу, то за їх скасування також повинні будуть проголосувати законодавці США, але їм майже напевно буде непросто досягти згоди з цього питання. Досить згадати історію з поправкою Джексона-Веніка 1974 року, скасування якої затягнулася на 40 років. Конгрес анулював її тільки в 2012 році, хоча Росія дотримувалася майже всі її вимоги вже до кінця 1990-х років.

Крім санкцій, закон Менедеза і Коркера дозволить Президенту США надати військову підтримку Україні. Вона може виражатися в постачання амуніції і оборонного озброєння для української армії, а також різного оптичного і комунікаційного обладнання. Крім того, США зможуть навчати солдатів української армії. На все це автори законопроекту пропонують виділити 350 млн дол в 2015 фіскальному році.

Побоювання бізнесу

Поки законопроект отримав тільки схвалення профільного комітету Сенату. Для того щоб стати повноцінним законодавчим актом йому належить отримати схвалення всього Сенату, Палати представників і Президента США. Пролобіювати відмову від "мови санкцій" зараз намагаються бізнес-асоціації.

Офіційно Білий дім поки ніяк не коментував законодавчу ініціативу, але представники бізнесу впевнені, що якщо справа дійде до голосування, то законодавцям буде непросто проголосувати "проти". І головним побоюванням для бізнесу є перспектива довгострокового закріплення санкцій.

Бізнес "боїться, що якщо для цієї проблеми буде обрано законодавче рішення, то самій адміністрації буде дуже складно [...] використовувати санкції як інструмент міжнародної політики, а не в якості мір покарання, які будуть діяти протягом довгого часу", - цитує The Hill Деніела Рассела, президент USRBС.

USRBC, будучи комерційною організацією, що представляють інтереси як російського, так і американського бізнесу, не має єдиної позиції з питань санкцій, говорила РБК на початку вересня представник USRBC Світлана Минджак. Прокоментувати РБК повідомлення про лобі USRBC проти "закону з санкціями" Рассел не зміг, оскільки перебував на нараді.

Інший "захисник Росії" від закону Коркера і Менендеза - Національна рада з міжнародної торгівлі (NFTC) є однією з найстаріших асоціацій американського бізнесу. Заснована в 1914 році, сьогодні NFTC об'єднує понад 300 компаній, і представляє їх інтереси на рівні міжнародної торговельної політики. NFTC особливо відзначає, що є єдиною національною організацією в США, яка займається подібною діяльністю. Вона базується у Вашингтоні на K-Street, де розташовуються офіси провідних лобістських фірм США.

NFTC, точніше її "дочка" USA*Engage, яка допомагає американським компаніям продиратися крізь терни" американських санкцій, неодноразово засуджувала політику щодо Росії, називаючи введені Вашингтоном заходи "драконівськими".

"Враховуючи російський відповідь на американські та європейські санкції, і той факт, що санкції жодним чином не пов'язані з наданням військової, фінансової та іншої допомоги Україні, яка могла б поліпшити позиції київського уряду в порівнянні з російськими, включення санкцій законопроект є недоречним", - заявив директор асоціації Річард Савайя після того, як профільний комітет схвалив законопроект. На його думку, поки санкції заходу ніяк не змінили поведінку Росії на Україні, і, враховуючи фінансове становище Росії і її місце в глобальній економіці, навряд чи зможуть змінити в найближчому майбутньому.

З іншого боку, санкції завдають відчутної шкоди американським інвестиціям та операціями у Росії компаній США. Але за нинішнього статус-кво, є, принаймні, шанс швидкого зміни ситуації у відповідь на поліпшення становища на Україні, вказує Савайя. Як кодифікація санкцій закон допоможе вирішенню конфлікту між Вашингтоном і Москвою, абсолютно незрозуміло, додає він.

Про те, що найбільше постраждає від санкцій сам американський бізнес, ще в червні попереджали найбільші американські бізнес-асоціації Національна асоціація виробників (National Association of Manufacturers, NAM) і Торгова палата США (US Chamber of Commerce, USCC). NAM і USCC наполягали на неефективність санкцій та їх ущербності для американської економіки і навіть оплатили рекламу проти "російських" санкцій найбільших американських національних газетах New York Times, Wall Street Journal і Washington Post. "Інтереси Америки під загрозою в Росії і на Україні", - наголошувала рекламне повідомлення за підписом голови NAM Джея Тиммонса і президента USCC Томаса Донох'ю.

USCC взагалі є найбільшою бізнес-асоціацією у світі, об'єднуючи понад 3 млн американських підприємств, і до того ж - лідером по витратах на лобіювання в Конгресі США (у 2013 році, за даними OpenSecrets.org вони склали 74,5 млн дол). NAM відстає, але теж витрачає чимало - 7,6 млн дол в 2013 році. Більше десятка американських компаній (включаючи гігантів, ніби Exxon Mobil) лобіювали свої інтереси при введенні санкцій щодо Росії. Але всі ці зусилля поки що не приносять очікуваних результатів: вони, наприклад, не врятували Росію від введення секторальних санкцій.

Нагадаємо, з 12 вересня 2014 року США розширили санкційний список проти Росії.