ua en ru

Скільки коштує стати депутатом

Передвиборна кампанія одному кандидату обійшлася в 5 нових "Феррарі".

Економваріант в київському окрузі - $ 0,5 млн, віп-вибори - $ 4-7 млн.

Як стають депутатами? Скільки грошей і часу потрібно витратити на те, щоб за тебе проголосували? "Сегодня" закінчує свій проект "Шлях в нардепи". Наш кореспондент у ролі кандидата пройде всю компанію, щоб розповісти вам про всі особливості передвиборчої кухні.

Протягом двох місяців наш кореспондент вів передвиборну кампанію. Ми спробували максимально вжитися в роль кандидата, щоб з'ясувати, як робиться чорний піар, за скільки готові виступити у дворах зірки, чи можна підкупити жек, директорів шкіл та інших виборців. Все це у нас вийшло, і кампанія приблизно «обійшлася» в трохи більше мільйона гривень. Втім, політологи говорять, що ми відбулися легким переляком, оскільки в середньому кожен кандидат-мажоритарник викладає нині $ 2-3 млн. Це приблизно чотири-шість новеньких «нафаршированих» «Феррарі» вартістю близько $ 500 тисяч.

КАМПАНІЯ. Під час кампанії нам вдалося домовитися з піарниками українських зірок про концерти в підтримку кандидата у дворах, причому без особливих зусиль. Багато з них навіть не цікавилися, за кого їм доведеться співати. У співака Віталія Козловського погодилися за $ 10 тисяч, а менеджер Руслани, Каріна, сказала, що у них спеціальний гонорар на політику - 15 тис. євро. Правда, після виходу матеріалу Руслана заявила, що Карина у неї вже не працює.

У жеках за новенькі мітли та лопати готові були цілий місяць ходити з ім'ям нашого кандидата на спині, а в школах за ремонти погодилися організувати виступи кандидата на зборах батьків. Також ми з'ясували, що сфальсифікувати підсумки виборів цілком можливо. Є ті, хто готовий організувати скупку голосів у день голосування, кожен голос обійдеться в 300 грн. У частці можуть бути і члени комісії - вони видадуть бюлетені стороннім людям, а біля дільниць будуть чергувати липові соціологи, які спрямують свої голоси в потрібне місце за розрахунком.

ЦІНИ. За оцінками наших експертів, цього року кандидати-мажоритарники витратили на кампанію від $ 0,5 до 3,5 млн. «Якщо кандидат розкручений і у нього немає сильного суперника, його кампанія обійдеться в $ 0,5 млн. А якщо в окрузі є ще один лідер, то доведеться викласти $ 2-3 млн. Коли за крісло в парламенті борються олігархи, то тут цифри зростають до $ 4-7 млн ​​», - вважає політолог Віктор Небоженко.

ФІШКИ. Основними фішками передвиборчої кампанії в Києві, на думку політологів, став антипіар суперників і підкуп виборців. За словами Небоженка, на цих виборах сформувався чорний ринок торгівлі голосами виборців. «Є фірми, які пропонують кандидатам цілі пакети голосів виборців - по 5 тис. Вони формують їх на основі баз компаній, що працюють за принципом мережевого маркетингу (торгують косметикою, побутовою хімією, пилососами), або баз заправних, магазинів - скрізь, де люди залишають свої дані. Торговці запевняють, що ці люди вже підгодовані і проголосують за кого їм скажуть. Кандидати платять за такі пакети по $ 50 тис., сподіваючись, що ці голоси їх врятують. Насправді їх ефективність не більше 30% », - говорить Небоженко. Його колега Михайло Погребинський відзначає наявність брудних технологій.

«З'являлися двійники в округах. Багато було нахабного обману виборців. Наприклад, мерія заасфальтували двори, а приходив кандидат і заявляв, що це зробив він. Такого раніше не було », - вважає Погребинський.