ua en ru

Зникнення одного із зберігачів акцій ВАТ "ХК "АвтоКрАЗ" заблокувало угоди компанії з активом

У ВАТ "ХК "АвтоКрАЗ" зник один із зберігачів акцій (ТОВ "ТК Брок"), що унеможливило будь-які угоди з активом, а також переведення акцій компанії в бездокументарну форму, пише видання "Комерсант-Україна".
Держкомісія з цінних паперів та фондового ринку (ДКЦПФР) вперше зіткнулася з проблемою зникнення зберігача, який бере участь в дематеріалізації акцій. Керівник апарату ДКЦПФР Сергій Бірюк розповів виданню, що через відсутність торговця-хранителя ТОВ "ТК Брок" за місцем реєстрації комісія розглядала питання про позбавлення його ліцензій. "ТК Брок" значиться в реєстрі торговців, але його немає серед зберігачів. У компанії в останні дні на дзвінки не відповідали.
Випадок з "АвтоКрАЗом" безпрецедентний. "Ми з таким раніше не стикалися", - говорить Сергій Бірюк. Через зникнення зберігача заблоковано переведення акцій ВАТ "ХК "АвтоКрАЗ" в бездокументарну форму. Цей процес почався ще 21 лютого. Тоді звернення паперів у системі депозитарного обліку було зупинено Всеукраїнським депозитарієм цінних паперів (ВДЦП). Переклад акцій з документарної в бездокументарну форму передбачає , що зберігачі повинні надати в депозитарій інформацію про всіх акціонерів. Ненадання "ТК Брок" списку власників акцій "АвтоКрАЗу" і призвело до зриву дематеріалізації. Зазначимо, що термін знерухомлення законодавчо не обмежений. Але дематеріалізація акцій "АвтоКрАЗу", за мірками українського ринку, триває занадто довго - емітенти, акції яких були знерухомлені в лютому-березні, повністю завершили цей процес у першій половині липня.
Неофіційно в ДКЦПФР розповіли виданню, що комісія провела аналіз ситуації, що склалася, і виявилося, що незадовго до зникнення ТОВ "ТК Брок" у компанії змінився власник, який повідомив в комісію про крадіжку інформації, яка зберігалася у неї. При цьому "ТК Брок" виконувала свої обов'язки торговця. За інформацією учасників ринку, "ТК Брок" обслуговувала клієнтів, що володіли цінними паперами приблизно 92 емітентів.
У звіті ХК "АвтоКрАЗ" за 2010 рік немає даних про її акціонерів. "Поки всі зберігачі, задіяні в цьому процесі, не відрапортують про те, що вони виконали необхідні дії, депозитарій не може дати повідомлення про розблокування паперів для обігу", - сказав глава правління ВДЦП Микола Швецов. Сергій Бірюк запевнив видання, що комісія проаналізує свої нормативні акти і врегулює проблему: "Ми повинні зробити так, щоб це не повторювалося. А якщо подібні ситуації виникнуть знову, щоб їх можна було легко вирішити".
Учасники ринку вважають, що зникнення ТОВ "ТК Брок" організовано для блокування переведення акцій ХК в бездокументарну форму. "АвтоКрАЗ" - єдиний в Україні виробник великовантажних автомобілів, входить до групи "Фінанси та Кредит" Костянтина Жеваго, активи якого цього року піддалися перевіркам СБУ. "Держатель контрольного пакета не хоче, щоб його папери відібрали або купили. Таким чином можна запобігти взагалі будь-якій дії щодо конкретного підприємства", - припустив один з торговців. Керівник однієї з КУА сказав, що блокування обороту паперів - єдиний спосіб захисту активів у такій ситуації. Ще одна версія - створення Жеваго нового депозитарію.
Затягування переведення акцій у бездокументарну форму створює додаткові ризики для всього фондового ринку. "Папери "АвтоКрАЗу" знаходяться у фондах у інвесторів, але їх продаж неможливий. Їх півроку навіть оцінити не можна", - зазначив президент "Проспект Інвестментс" Володимир Сіренко. До того ж, міноритарії емітентів, які не почали дематеріалізацію своїх акцій, тепер з побоюванням інвестують у схожі компанії. "Без нормативного врегулювання цього питання не виключено повторення такої ситуації з іншими компаніями, які не пройшли процедуру дематеріалізації", - говорить керівник аналітичного відділу ІГ "ТАСК" Андрій Шевчишин.