ua en ru

Збиток від діяльності China Harbour може становити 273 млн гривень, - розслідування

Збиток від діяльності China Harbour може становити 273 млн гривень, - розслідування Фото: порт "Южний" (port-yuzhny.com.ua)

Автори розслідування дізналися нові подробиці скандального контракту

Збиток держави від проведення днопоглиблювальних робіт у порту "Южний" з боку китайської компанії China Harbour Engineering Company Ltd. (СНЕС) може скласти 273 млн грн. Про це пише видання "Бізнес" у статті "Досягли дна. Корупційна схема в АМПУ - на сотні мільйонів гривень".

Так, зазначається, що за умовами конкурсу, проведеного навесні цього року Адміністрацією морських портів України (АМПУ), учасник зобов'язаний надати довідку про наявність необхідного обладнання та матеріально-технічної бази. У документах CHEC значилося, що компанія орендує техніку. Але надалі виявилося, що договори оренди мають ознаки фіктивних, пише ЗМІ. У них не вказані розміри фрахту, а в одному немає навіть дати підписання. Ця обставина дозволила постійно збільшувати ставку оренди суден та обладнання.

"З китайською компанією було укладено контракт, який на момент підписання не містив підтвердження жодної складової договірної ціни, кошторисів і кошторисних норм. Сторони фактично погодили лише загальну ціну. А з чого вона складалася – чиновників не цікавило. У договорі навіть не зафіксований складу земкараванів – у календарному графіку немає інформації, яке саме обладнання має бути мобілізовано. Всі ці фактори стали основною для подальших системних фальсифікацій з вартістю виконання робіт та невиконання календарного графіка", – йдеться в статті.

За даними авторів, 19 травня 2017 року, на наступний день після підписання договору підряду, було укладено додаткову угоду, в якій вартість експлуатації будівельних машин і механізмів була збільшена з 608,5 млн грн до 752 млн грн. Державу змусили доплачувати китайському днопоглиблювачу більше 5 млн доларів.

Наголошується, що АМПУ погодився сплатити інші витрати в сумі 218 млн грн і "супутні витрати" в сумі 21,5 млн грн (дослідження дна тощо), хоча вони не були обґрунтовані документально. В сумі держава виділила 456,5 млн грн, не маючи від китайського підрядника розрахунків і підтвердження витрат, пише автор.

22 серпня 2017 р. АМПУ і китайська компанія укладають другу угода. Вартість експлуатації будівельних машин і механізмів знову зростає до 754 млн грн. Всього ж вартість експлуатації обладнання в порівнянні з умовами договору зросла на 7,3 млн доларів, йдеться у статті.

Піднявши ціни на роботи, в АМПУ знову не вказали, яке ж саме днопоглиблювальне обладнання запропонувала CHEC. Зараз в порту замість обладнання більшої потужності працює менш потужна техніка в більшій кількості, що призводить до зростання витрат. І ці витрати компенсуються за державний рахунок, йдеться в статті.

"Завищуючи витрати, АМПУ і китайська компанія приховують факт економії витрат за рахунок скорочення відстані від місця робіт до відвалу ґрунту з 20,4 км до 12,4 км. За підрахунками фахівців, навантаження на обладнання завдяки використанню більш близького грунтоотвала становить близько 20%. І договірна ціна повинна бути зменшена до 480 млн грн. Але витрати на експлуатацію лише зростають", – наголошується в статті.

Видання також направило до ГПУ, НАБУ, МВС і СБУ запити з проханням дати оцінку ситуації в порту "Южний".

Раніше ЗМІ писали про те, що найбільший тендер в порту "Южний" на проведення днопоглиблення міг бути організований з грубими порушеннями закону. Зазначалося, що переможець торгів – китайська компанія СНЕС не надала АМПУ весь пакет документів, зокрема, ліцензію на проведення будівельних робіт та регістровий сертифікат судноплавства України про визнання права компанії на проведення днопоглиблювальних, промірних та водолазних робіт, а також затвердженого календарного плану проведення робіт.