ua en ru

Україна домовилася з ЄС про захисні заходи у двосторонній торгівлі

Україна домовилася з ЄС про механізм застосування захисних заходів у двосторонній торгівлі чутливими для обох ринків товарами, такими, як автомобілі і насіння соняшнику. Про це повідомили під час переговорів 20 жовтня про створення ЗВТ України і ЄС в Брюсселі учасники української делегації, передає видання "Комерсант-Україна".
Директор департаменту міжнародних економічних відносин Міністерства аграрної політики і продовольства Тарас Качка повідомив, що обсяг безмитного імпорту європейських автомобілів в Україну становитиме 45 тис. одиниць на рік. Цей рівень урядовий уповноважений з питань європейської інтеграції Валерій П'ятницький назвав традиційним обсягом імпорту в базовому періоді 2005-2007 рр.
"Якщо імпорт в будь-якому наступному році не буде досягати цього рівня, то ми, звичайно, не будемо застосовувати ніяких заходів. Якщо ж він буде перевищений, тоді буде застосовуватися ще один параметр - частка на ринку",- розповів чиновник інформаційного сайту EUplus. Починаючи з першого року роботи ЗВТ, частка автомобілів з ЄС буде становити 20% нашого ринку, а через шість років вона підвищиться до 25%, уточнив Качка.
Це означає, що навіть у разі зростання обсягу імпорту автомобілів з ЄС, наприклад, до 50 тис. Одиниць, захисні заходи у вигляді повернення 10%-ного мита не будуть застосовуватися, якщо їх частка на ринку залишиться менше 20%. "Але якщо частка буде перевищена, ми маємо право ввести мито в такому розмірі, що діє зараз. Правда, при цьому передбачена певна процедура консультацій, повідомлення. Це не буде спонтанним рішенням: скажімо, ось сьогодні досягли якого-то рівня, а завтра вводиться мито",- сказав П'ятницький. "Звичайно, якщо ми помітимо порушення в листопаді, то термін дії захисних заходів буде невеликий - близько місяця. Але в наступному році ми також проведемо розрахунки - і якщо знайдемо порушення, то знову застосуємо захисні заходи",- пояснив Тарас Качка.
В рамках СОТ Україна повинна знизити експортне мито на насіння соняшника з 15% до 10%, а при торгівлі з ЄС відбудеться ще більш її істотне зниження - протягом 15 років по 1 процентного пункту в рік (п. п.), до нуля. Але якщо експорт у ЄС буде перевищувати певний обсяг, то ставка мита підвищиться до рівня, який застосовується у відносинах з СОТ. "Для насіння соняшнику граничний обсяг становить 100 тис. тонн на рік",- уточнив Качка. Для брухту чорних металів ставка експортного мита також буде знижуватися на 1 п. п. у рік, однак без права застосування Україною додаткових захисних заходів.
При вирішенні спорів у сфері енергетики буде застосовуватися класична схема з арбітрами. "Вони засідатимуть не півроку, а 50 днів. Саме рішення повинне бути виконане в найкоротші терміни, бажано протягом 15 днів",- пояснив Качка. Арбітраж не торкнеться питання грошових компенсацій.
За словами учасників ринку, досягнутий компроміс є прийнятним. "Враховуючи, що досі Україна наполягала на застосуванні перехідного періоду для зниження ставок на автомобілі, таке рішення однозначно є позитивним. Тим більше що в поточному році, за нашими розрахунками, з ЄС в Україну надійде близько 40-45 тис. автомобілів. Це відповідає граничному показнику",- пояснив гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. "Позиція Євросоюзу щодо скасування Україною експортних мит з самого початку була дуже жорсткою, тому те, що нам вдалося добитися не тільки перехідного етапу, але і права на використання захисних заходів - це успіх. А враховуючи, що обсяг виробництва насіння соняшника в Україні становить 7-8 млн тонн, експорт в 100 тис. т не є критичним",- відзначає гендиректор асоціації "Український клуб аграрного бізнесу" Володимир Лапа.