Україна збільшує свою залежність від поставок імпортних нафтопродуктів, що провокує нестабільність на внутрішньому ринку і зумовлює високі коливання роздрібних цін на паливо, вважає виконавчий директор ТОВ «ТНК-ВР Коммерс» Фелікс Лунєв.
За його словами, орієнтація на імпорт призведе до того, що зростання цін на пальне в світі в той же день буде приводити до аналогічних змін на стелах українських заправок.
«Логіка трейдерів дуже проста: є заробіток, паливо завозиться. Немає націнки - до побачення. Ніхто не буде робити запасів, нести будь-які соціальні зобов'язання - всі ризики візьме на себе споживач. Зрозуміло, що в цій моделі постачання ринку ціна на товар буде мінятися щодня в залежності від ситуації».
За словами топ-менеджера, єдиним чинником, який стримує сьогодні зростання цін на українських АЗС, є соціально-відповідальна політика місцевих операторів, які реалізують українське паливо за мінімальною вартістю. Але їх вплив на ринок зі зростанням поставок з-за кордону стрімко скорочується.
«Для всіх очевидно, що поточний рівень цін є наслідком домовленостей, досягнутих в рамках роботи Експертно-аналітичної групи по ринку нафтопродуктів при Кабінеті Міністрів України. Але з ким буде домовлятися уряд, коли українські НПЗ підуть з ринку? При відсутності конкурентного чинника з нашого боку ціна на імпортний бензин А-95 вже перевищила б десять гривень, у чому досить легко переконатися, вивчивши прайси зарубіжних виробників».
Ф.Луньов підкреслив, що зараз бензин і ДП з країн Митного союзу стрімко витісняють українські та європейські нафтопродукти з вітчизняного ринку пального. За його словами, домінування поставок з одного напрямку може призвести до монополізації ринку і обернутися неконтрольованим зростанням цін.
У лютому 2011 р. більше половини потреб України в паливі було забезпечено зарубіжними виробниками, при цьому в структурі імпорту близько 80% займали поставки з Митного союзу. Половина всіх імпортних нафтопродуктів в Україні поставляється з Білорусі.