Тендерний комітет МОЗ допоміг освоїти мільярд на практиці
У Київ, Харків і Кривий Ріг стали надходити перші автомобілі екстреної медичної допомоги, закуплені Міністерством охорони здоров'я в кінці 2013 року. Про це повідомляє Агентство журналістських досліджень (АЖД).
Планується, що до кінця місяця значна частина автомобілів вже надійде в області України. Однак, за словами джерела АЖД, в МОЗ все ще зберігається ймовірність відкликання автомобілів виробниками. За словами джерела, один з переможців тендеру при збірці і оснащенні порушив вимоги ДСТУ і всі автомобілі необхідно буде переробляти. Питання залишається в тому, чи оприлюднить нове керівництво МОЗ виявлені порушення, чи збереже цю інформацію в таємниці.
На сьогоднішній день найбільший переможець тендера НВО "Практика" вже зібрало 1017 автомобілів. Оскільки, згідно з умовами договору, всі виробники повинні поставити автомобілі протягом 90 днів, до 31 березня (30 грудня 2013 року Держказначейство виплатило гроші) компанії залишилося виготовити трохи більше 100 автомобілів. Раніше генеральний директор НВО "Практика" Олег Висоцький висловлював сумніви, що компанія вкладеться в терміни, оскільки не всі постачальники обладнання справляються з обсягом замовлення. Зокрема, своєчасність виконання замовлення піддає ризику іспанська компанія Kartsana, яка серед іншого обладнання поставляє носилки. У разі затримки з поставками виробника очікують штрафи.
Решта компаній повинна впоратися вчасно, адже кожна з них може виготовляти 150-200 автомобілів на місяць. А за виграними лотами "АІС- Столиця" має поставити 103 автомобіля, ТОВ "Ілатанмед" 150, ТОВ "Сіті транспорт груп" - 5, що спокійно можна встигнути зробити за місяць.
Втім, яким чином НВО "Практика" встигло виготовити таку велику кількість автомобілів - залишається загадкою. Ще 24 липня 2013 року на демонстрації автомобілів в Міністерстві охорони здоров'я директор НВО "Практика" Юлія Борисова заявляла, що їх компанія може виробляти до 200 автомобілів на місяць. Проте вже в листопаді, після того, як НВО "Практика" було визначено переможцем 7 лотів з 10, Олег Висоцький заявив, що вони зможуть виготовляти 300 автомобілів на місяць, тобто на виконання всього замовлення піде майже 4-ри місяці. Але встигнути треба за 90 днів. Тому слідом у компанії заявили, що вони пішли на ризик і, не чекаючи оголошення переможця тендера, закупили автомобілі Peugeot Boxer і почали їх переобладнання та оснащення. Іншими словами, компанія, сподіваючись на перемогу, витратила оборотні кошти в розмірі десятків мільйонів гривень на виконання замовлення, яке могла не отримати.
Ризиковану закупівлю НВО "Практика" в опозиції безапеляційно назвали корупцією. Більше того, голова тимчасової комісії Верховної Ради з питань зловживань МОЗ Анатолій Дирів неодноразово заявляв про те, що міністерство закуповує автомобілі за завищеною на 200 тис. грн вартістю. Однак потім народні депутати дізналися, що при виробництві спецавтомобіля є ще й процес переобладнання, на який і йдуть зазначені кошти, і, в підсумку, у звіті комісії не було вказано ні єдиного слова про корупцію і порушення МОЗ при проведенні тендеру у 2013 році.
Таким чином, тимчасова комісія не звернула уваги на десять лотів наймасштабнішої закупівлі автомобілів швидкої допомоги. Хоча навіть неозброєним оком видно, якщо не кричущі порушення, то незрозумілі дивацтва. Так, наприклад, відомо, що переможець лота №1 "АІС-Столиця" входить в одну групу компаній з компанією "Глобал Автогрупа". При цьому компанія "АІС-Столиця" виступила учасником тільки за одним лотом, який і виграла, а "Глобал Автогрупа" - за 7 лотами.
Окремо варто звернути увагу на компанію ТОВ "Сіті транспорт груп", яка претендувала абсолютно на всі лоти. Починаючи з третього лота по восьмий на машини класу В у кількості 150 автомобілів, компанія підвищила ціну на 750 тис. грн. Лот № 3 - 91,5 млн грн, лот № 4 - 92,25 млн грн, лот № 5 - 93 млн грн, лот № 6 - 93,75 млн грн, лот № 7 - 95,25 млн грн (тут нелогічний стрибок) , лот № 8 - 96 млн грн. Ніхто з опитаних АЖД експертів не зміг пояснити, чому компанія, замість того, щоб тримати одну ціну за всіма лотами, піднімає її в чіткій послідовності.
Не обійшлося без дивацтв і по лоту №2, який був переграний через брак мінімальної кількості учасників. У цьому лоті розміщувалося замовлення на закупівлю 103 автомобілів класу А2. Аналогічний лот № 1 на закупівлю 103 "швидких" класу А2 виграла компанія "АІС-Столиця", запропонувавши 48,925 млн грн за автомобілі на базі ГАЗ Business. Конкуренти ТОВ "Сіті транспорт груп" і НВО "Практика" запропонували автомобілі на базі Renault Master і Peugeot Boxer відповідно за однією і тією ж ціною в 54,75 млн грн.
Логічно припустити, що на переграний лот №2 компанія "ГлобалАвтогруп" (яка входить до групи компаній з "АІС-Столиця") повинна була зробити аналогічну цінову пропозицію, як і при першому лоті або ж знизити ціну, побоюючись здешевлення пропозиції з боку конкурентів. Але замість цього "ГлобалАвтогруп" підвищила свою ціну за ті ж 103 автомобіля на 5 млн грн, перевищивши всі можливі цінові пропозиції конкурентів. Таким чином, машини від НВО "Практика" на базі Peugeot Boxer були навіть дешевшими ніж ГАЗ Business від їх конкурента, що і стало вирішальним у виборі переможцем НВО "Практика" .
Представник компанії "Глобалавтогрупп" Олексій Глушко пояснив нову ціну більш якісним обладнанням, яке було запропоновано на лот №2.
Виявилося, що всі перераховані факти не свідчать про корупцію і змову учасників, як здається з першого погляду, адже ні МОЗ, ні спецкомісія ВРУ не помітили дивацтв на проведених торгах. Можливо, це і логічно, якщо врахувати, що головою тендерного комітету був заступник міністра Роман Богачев, для якого посада в МОЗ була спеціально створена Указом Президента України Віктора Януковича.
Станом на сьогодні Генеральна прокуратура України відкрила кримінальне провадження за ч.5 ст. 191 КК України (розкрадання в особливо великих розмірах) за фактом закупівлі "швидких". У ГПУ зазначили, що службові особи МОЗ, діючи у змові з керівниками низки комерційних структур, зловживаючи своїм службовим становищем, з метою незаконного збагачення закупили за завищеними цінами.
У найближчому місяці в області України має бути поставлено 207 автомобілів класу А2 (103 на базі ГАЗ Business і 104 Peugeot Boxer), 1068 - класу В (на базі Peugeot Boxer) і 148 автомобілів класу С (143 на базі Peugeot Boxer і 5 на базі Renault Master). На наймасштабнішу за всі роки незалежності України закупівлю автомобілів швидкої медичної допомоги з держбюджету було виділено 922 млн грн.
