У США стягуватиметься податок з чайових
Влада США вирішила скасувати колишню ліберальну практику оподаткування чайових. За розпорядженням Internal Revenue Service (IRS) з 1 січня 2014 року з отримуваних офіціантами, барменами або таксистами так званих автоматичних чайових стягуватиметься прибутковий податок і проводитися відрахування до соціальних фондів, як зі звичайної зарплати. Нововведення обрадує іноземних туристів, але вдарить по низькооплачуваних категоріях службовців, вважають аналітики.
Європейських туристів у США нерідко дивує не тільки розмір чайових - від 15 до 25% суми рахунку, але і те, що в багатьох місцях вони автоматично включаються в рахунок. Особливо часто це практикують ресторани, де буває багато туристів з-за кордону, - тут автоматично додається до рахунку середній розмір чайових по галузі - 15-18%. Відвідувач, що розплачується кредиткою, часто виявляє це, лише отримавши на підпис чек.
Для багатьох американських офіціантів, таксистів і барменів чайові мають набагато більше значення, ніж для їхніх колег у Європі. У США обслуговуючий персонал отримує символічну зарплату (часто менше мінімальних 7,25 дол. в годину), а основним доходом є саме чайові. Податки з них зобов'язані платити самі працівники, причому ставки тут набагато нижчі, ніж у випадку із заробітною платою (від 9% залежно від штату проти середнього прибуткового в 28%). Така практика вигідна як працедавцям, так і працівникам. Останні, наприклад, можуть взагалі схитрувати і не вказати частину отриманої суми у своїй податковій декларації.
Американські податківці, проте, вирішили прикрити цю лазівку в законі і з майбутнього року обіцяли брати з "автоматичних чайових" звичайні податки. Адже, по суті, клієнта позбавляють права не тільки визначати розмір винагороди, але і не залишають йому можливості не платити його зовсім. Значить, це вже і не чайові зовсім, оскільки ті згідно із законом повинні платитися виключно добровільно, вирішили в IRS.
Для більшості офіціантів і барменів це неприємна новина. Платити повні податки зі своїх чайових вони не хочуть. Працедавці теж не в захваті: тепер їм доведеться збільшувати відрахування в соцфонди і підвищувати зарплату працівникам. Або ж шукати нові варіанти вирішення проблеми. Мережа ресторанів Darden (володіє Olive Garden, Longhorn Steakhouse і Red Lobster) пішла по другому шляху. Впродовж довгого часу вона автоматично включала в рахунки клієнтів 18% чайових, проте з липня припинила цю практику в ста зі своїх 2,1 тис. закладів, повідомила The Wall Street Journal. Замість цього клієнтам пропонують на вибір декілька способів подяки: заплатити 15, 18 або 20% від рахунку, поставити суму меншу (велику) і, що найважливіше, взагалі не давати чайових. Керівництво Darden, правда, відкрито визнає, що поки не знає, наскільки вдалою виявиться запропонована схема. Тому разом з іншими представниками галузі Darden просить IRS відкласти набуття чинності нових правил хоч би на рік. Побоювання ці цілком зрозумілі: не тільки скупуваті іноземці, але і багато відвідувачів американців можуть із задоволенням скористатися правом взагалі не платити на чай.
Не випадково колумніст The New York Times Піт Уеллс пропонує радикальне вирішення проблеми: зарплату офіціантам підняти, а чайові скасувати зовсім. Вся існуюча система є "нераціональною, застарілою, неефективною, заплутаною і чреватою зловживаннями", цитує Уеллса Sueddeutsche Zeitung. Як позитивний приклад приводиться суші-бар в Манхеттені. Його власники нещодавно значно підняли зарплату працівникам і підвищили ціни на всі страви, а потім вивісили оголошення: "Наші співробітники повністю забезпечуються зарплатою, тому чайові не приймаються".