ua en ru

Великий адронний колайдер зачиняється на ремонт

Великий адронний колайдер вимкнув свої розгінні блоки в рамках підготовки до ремонту, який продовжиться два роки. БАК, що знаходиться в Європейському центрі ядерних досліджень (ЦЕРН) у Швейцарії, - прославився насамперед тим, що з його допомогою в кінці 2012 року були отримані докази існування бозону Хіггса.

Великий адронний колайдер (ВАК) вимкнув свої розгінні блоки в рамках підготовки до ремонту, який продовжиться два роки. Про це повідомляє ВВС.

ВАК, що знаходиться в Європейському центрі ядерних досліджень (ЦЕРН) у Швейцарії, - прославився насамперед тим, що з його допомогою в кінці 2012 року були отримані докази існування бозону Хіггса.

Проте цей прискорювач ніколи не працював на повну свою потужність через технічні дефекти, виявлених незабаром після його першого включення.

Ремонтні роботи, які продовжаться до кінця 2014 року, повинні вивести коллайдер на проектну потужність.

1734 електромагніти прискорювача були вимкнені вранці в четвер, але тільки до ранку в суботу вони нагріються до кімнатної температури, що дозволить приступити до їх інспекції.

Читайте також: Фізики ЦЕРН оголосили масу нововідкритої елементарної частинки - бозону

Саме тоді почнеться безпрецедентний період модернізації ВАК, який вже отримав назву "Довгий ремонт-1".

Планується збільшити енергію зіткнення протонів з нинішніх 8 ТеВ до 13-14 ТеВ і встановити додаткове устаткування на детекторах ALICE, ATLAS, CMS, LНСb.
"Ми успішно працювали з прискорювачем, але тільки на половинній енергії, оскільки електромагніти можуть впоратися тільки з половиною проектної напруги, що подається на них", - повідомив Тоні Уайдберг, фізик з Оксфордського університету, який працює з детектором ATLAS.

У вересні 2008 року в ході випробувань магнітної системи сталася аварія, в результаті якої ВАК вийшов з ладу. Один з електричних контактів між надпровідними магнітами розплавився під дією виниклої через збільшення сили струму електричної дуги, яка пробила ізоляцію гелієвої системи охолодження.

Читайте також: Науковці заявляють про можливе виявлення "частинки Бога"

Це призвело до деформації конструкцій, забруднення внутрішньої поверхні вакуумної труби частинками металу, а також викиду близько 6 тонн рідкого гелію в тунель протяжністю 27 км. Ремонт колайдера зайняв залишок 2008-го і більшу частину 2009 року.

"Після цієї аварії наш план полягав у тому, щоб продовжити дослідження, а потім закрити колайдер на тривалий ремонт для відновлення електричних контактів і загальної модернізації", - заявив Тоні Уайдберг.

Окрім установки нового обладнання на всіх чотирьох детекторах прискорювача, модернізації піддасться система вентиляції тунеля.

В кінці 2014 року почнуться випробування модернізованого прискорювача, після чого експерименти на ньому поновляться в лютому або березні 2015 року.

Великий адронний колайдер - прискорювач заряджених частинок на зустрічних пучках, призначений для розгону протонів і важких іонів (іонів свинцю) і вивчення продуктів їх зіткнень. Колайдер побудований в науково-дослідному центрі Європейського центру ядерних досліджень на кордоні Швейцарії і Франції, недалеко від Женеви. ВАК є найкрупнішою експериментальною установкою у світі