ua en ru

Витрати кандидатів в нардепи на виборчу кампанію перевищують їх задекларовані доходи, - експерти

Кандидати у народні депутати витрачають на виборчу кампанію значно більше, ніж декларують у своїх офіційних бюджетах. Про це заявила координатор виборчих програм громадянської мережу "Опора" Ольга Айвазовська на прес-конференції, присвяченій презентації перших результатів моніторингу фінансових витрат кандидатів у народні депутати.

"За результатами моніторингу "Опори" виявилось, що переважна більшість кандидатів витрачає на кампанію значно більше, ніж може це собі дозволити, відповідно до оприлюднених декларації. Найбільш фінансово спроможними є близькі до партії влади суб'єкти виборчого процесу", - сказала Айвазовська.

Зокрема, за її словами виходячи з фінансових вливань у виборчу кампанію певних кандидатів стає зрозумілим, хто є головним фаворитом на окрузі і чия перемога не ставиться під сумнів.

Читайте також: На передвиборчу кампанію політики витратили вже 500 млн грн

По округу №42 (м. Донецьк) балотується кандидатка від Партії регіонів Тетяна Бахтєєва, чиї витрати на кампанію суттєво перевищили задекларовані нею доходи за 2011 р.

За оцінками спостерігачів, витрати на агітаційні передвиборчі заходи становили 265 тис грн., на публічні заходи - 78 тис. грн, на рекламні щити і банери - 86 тис. грн, на агітаційну друковану продукцію - 8 тис. грн, рекламу на авто - 22 тис. грн. Потенційна вартість реклами кандидатки у друкованих ЗМІ з урахуванням "політичної джинси" - 34 тис. грн, а на ТБ - 1,5 млн грн. В той час, як згідно з декларацією, розміщеною на сайті Центральної виборчої комісії (ЦВК) дохід Бахтєєвої за 2011 р. склав 475 тис. грн.

Конкурентка Бахтєєвої по округу, Вольга Шейко (партія "Удар") витрачає на передвиборчу кампанію неспівмірно малі суми.

Схожа ситуація спостерігається на окрузі №222, де кандидатка в нардепи від партії "Удар" телеведуча Рена Назарова, проводячи передвиборчу кампанію, вже як мінімум в чотири рази перевищила свої прибутки за минулий рік.

Читайте також: Виборцям пропонують від 50 до 500 грн за голос на підтримку партії або кандидата


Експерти відзначають, що відстежити прозорість фінансування виборчої кампанії та джерела надходження коштів досить важко зважаючи на ліберальні норми законодавства. Зокрема, доступ до інформації щодо наповнення та використання ресурсів виборчих фондів має тільки ЦВК, проте вона здійснює перевірку вибірково, що не дає змогу відстежити всі порушення. В той же час, експерти нагадують про витрати на чорний піар - листівки та агітматеріали направленні проти інших кандидатів, які на мають зазвичай вихідних даних, а також продуктові набори та подарунки, об'єм та вартість яких важко прорахувати, оскільки такі порушення вчасно не фіксуються.

Нагадаємо, вибори до парламенту України 28 жовтня 2012 р. пройдуть за змішаною системою. 225 депутатів оберуть за партійними списками і стільки ж за мажоритарною системою в одномандатних округах. Зараз у боротьбі за депутатські крісла беруть участь більше 5 тис. кандидатів. Для проходження до Верховної Ради партії повинні подолати 5% бар'єр. За даними останніх соціологічних опитувань, шанси на це є у Партії регіонів, партії "Батьківщина", партії "Удар" і Комуністичної партії, а рейтинги "Свободи" і партії "Україна - вперед!" оцінюються як "прикордонні".