ua en ru

Раді пропонують дозволити ЦВК переносити розташування ОВК за межі відповідного виборчого округу

Народний депутат Давид Жванія пропонує Верховній Раді України дозволити Центральній виборчій комісії (ЦВК) переносити місцезнаходження окружної виборчої комісії (ОВК) за межі відповідного одномандатного виборчого округу.

Народний депутат Давид Жванія пропонує Верховній Раді України дозволити Центральній виборчій комісії (ЦВК) переносити місцезнаходження окружної виборчої комісії (ОВК) за межі відповідного одномандатного виборчого округу. Про це йдеться у законопроекті № 5157 "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належної організації виборчого процесу виборів народних депутатів України", текст якого оприлюднений на сайті парламенту.

Зокрема даний законопроект пропонує внести доповнення до закону України "Про вибори народних депутатів України", згідно з якими ЦВК у винятковому випадку для забезпечення належної організації роботи окружної виборчої комісії може змінювати місцезнаходження ОВК за поданням голови відповідної обласної державної адміністрації. Допускається розташування ОВК поза межами відповідного одномандатного виборчого округу.

Разом з тим зміна меж одномандатних округів протягом виборчого процесу не допускається.

Крім того, законопроект передбачає зменшення кількісного складу ОВК з 12 до 9 осіб.

Також проект закону пропонує зменшити кількісний склад дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці, встановивши наступний кількісний склад ДВК: для малих дільниць - 8-14 осіб (раніше було 10-14 осіб); для середніх дільниць - 10-16 осіб (раніше 10-16 осіб); для великих дільниць - 12-18 осіб (раніше 14-18 осіб).

Також, окрім виборчих бюлетенів виборчих бюлетенів ЦВК одержує право на виготовлення установленого бланків протоколів виборчих комісій про підрахунок голосів, іншої виборчої документації, та забезпечує їх облік і передає їх окружним виборчим комісіям. Крім того, ЦВК передається право виготовлення інформаційних плакатів, а також плакатів, що роз'яснюють порядок голосування та відповідальність за порушення законодавства про вибори депутатів. Згідно діючої редакції закону, виготовленням плакатів займалася ОВК , законопроект же залишає за ОВК право лише передавити ці матеріали до ДВК.

Також законопроект пропонує дозволити присутність на засіданнях ОВК або ДВК, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування працівників секретаріату Центральної виборчої комісії та служби розпорядника Державного реєстру виборців.

Законопроект також передбачає можливість тимчасової зміни виборцю місця голосування. Так, згідно з проектом закону за мотивованим зверненням виборця орган ведення Державного реєстру виборців може тимчасово змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси.

"Таке звернення подається до органу ведення Державного реєстру виборців за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за 5 днів до дня голосування", - йдеться у документі.

Уточнений список виборців, згідно х проектом закону, повинен містити графу для підписів виборців за отримання виборчих бюлетенів.

Законопроект також передбачає, що уточнений список виборців буде мати лише один примірник, а не два, як передбачено діючим законодавством.

Крім того, законопроект передбачає, що ОВК передає виборчі бюлетені до ДВК відповідного округу виключно в упаковці підприємства-виготовлювача.

Крім того, законопроект містить нову норму, згідно з якою у разі неможливості передачі виборчих бюлетенів від Центральної виборчої комісії до окружної виборчої комісії відповідні виборчі бюлетені вважаються невикористаними та погашаються на підставі акту Центральної виборчої комісії шляхом передачі їх для знищення до підприємства-виготовлювача. Виборчі бюлетені знищуються підприємством-виготовлювачем в присутності представників ЦВК та контрольної комісії, утвореної ЦВК відповідно до законодавства, про що складається відповідний акт.

У разі неможливості передачі виборчих бюлетенів від окружної виборчої комісії до дільничної виборчої комісії відповідні виборчі бюлетені вважаються невикористаними. Такі виборчі бюлетені зберігаються ОВК та транспортуються до ЦВК в порядку, передбаченому законом.

Згідно з проектом закону, ОВК зобов'язана встановити підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу не пізніше ніж на 5-й день з дня голосування незалежно від кількості виборчих дільниць, на яких голосування було визнано недійсним чи на яких голосування не було організоване і проведене в день голосування. Законопроект передбачає, що непідписання протоколу окремими членами комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

У разі якщо голосування на всіх виборчих дільницях в одномандатному окрузі у день голосування не було організоване і проведене відповідно до вимог законодавства, ОВК, а у разі неможливості прийняття нею відповідного рішення - ЦАК встановлює, що голосування у відповідному одномандатному окрузі не відбулося.

Також пропонується доповнити закон статтею, згідно з якою для проведення позачергових виборів депутатів використовуються одномандатні виборчі округи утворені, для проведення попередніх чергових виборів депутатів.

Крім того, документ пропонує на законодавчому рівні закріпити право Кабінету міністрів України виділяти з резервного фонду державного бюджету кошти на підготовку і проведення чергових, позачергових, повторних, проміжних виборів депутатів за поданням, якщо інше не передбачено окремим рядком у законі про державний бюджет України.

Крім того, законопроект відміняє обов'язкову публікацію рішень ЦВК (про утворення ОВК, ДВК та ін.) у загальнодержавних, регіональних чи місцевих друкованих виданнях і дозволяє опубліковувати такі рішення на веб-сайті ЦВК.

Нагадаємо, 20 жовтня 2014 р. Верховна Рада України проведе позачергове пленарне засідання для внесення змін в закон про вибори. Зокрема планується розглянути законопроекти № 5157 і № 5157-1.

Раніше голова ЦВК Михайло Охендовський закликав нардепів провести позачергове засідання Ради для внесення змін у виборче законодавство.